۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۴۹۰۳۰
استاد حوزه علمیه:

پیروان مکتب اهل بیت مدعی حقوقهای نجومی نمی شوند

حجت الاسلام رضایی تهرانی در حرم رضوی گفت: تلاش برای کسب مال حلال حرص و طمع نیست از این رو پیروان مکتب اهل بیت با کار و تلاش سربار جامعه نمی شوند، تطاول و دست درازی به اموال دیگران نمی کنند و مدعیان حقوق نجومی نمی شوند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) اظهار کرد: بیش از هشتاد درصد از مجموعه روایات ما از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) باقی مانده و به دست ما رسیده است که تداوم بخش حرکت جدشان بوده اند.

وی افزود: در گستره عظیم معارف توحیدی، اسما و صفات الهی تا مباحث، نبوت، ولایت، امامت و قیامت در مباحث احکام از طهارت، وضو، غسل، نماز خمس و زکات تا به ابواب حکومتی، قضا و دیات قصاص و درباب اخلاص و سیرت عملی ائمه عطمت و طهارت(ع) به ویژه امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) غوغا کرده اند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: این معارف چیزی جز معجزه الهی نیست از این رو حضرت باقرالعلوم، باقر علم النبیین با باقر عالم النبی می شوند که همه این تعبیرها در زیارت آن امام همام آمده است.

وی بیان کرد: کلمه باقر را برای نخستین بار پسر ایشان در صلوات آن حضرت و قبل از آن امام زین العابدین(ع) پدرشان مطرح کرده اند.

استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در میدان علم و عمل آنچنان پرتوان و زاهد در صحنه حاضرند که جای هیچ گونه ابهامی برای دوست و دشمن باقی نمی گذارند؛ قسمتهای فراوانی از علم نبوی را در اختیار امت اسلامی گذاشته بودند در میدان عمل هم حضرت در  ابعاد مختلف مانند معلمی دلسوز آموزه های الهی را منتقل می کنند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی مطرح کرد: محمد بن منکدر که از مدعیان تصوف و تهذیب است خود نقل می کند: سر ظهر یکی از بزرگان قریش را دیدم که به سختی در یکی از باغستان های اطراف شهر مدینه کار می کند، با خود گفت بروم او را نصحیت و از حرص و ولع دور کنم.

وی ادامه داد: نزدیکتر که رفت متوجه باقر العلوم(ع) شد، او معرفت زیادی نسبت به امام ندارد و از چشم انداز خود با بغض و کینه به حضرت گفت: یا بن رسول الله! خداوند امور تو را اصلاح کند، شما در این کهولت سن چرا اینقدر حرص می زنید و در این گرمای سخت، در طلب و تحصیل دنیا می باشی؟! اگر در چنین حالتی مرگ فرا رسد چه خواهی کرد؟

حجت الاسلام رضایی تهرانی به نقل از امام باقر در جواب محمد بن منکدر، گفت: اگر در این حالت، مرگ سراغ من آید در بهترین حالتها، در حال کسب مال حلال مرده ام، کسی کار کردن را ممنوع نکرده است چه کسی گفته است کار حلال حرص زدن است می خواهم خود را از افرادی همانند تو بی نیاز گردانم و سربار جامعه نباشم؛ زیرا هر که سربار جامعه باشد، گناه و معصیت خدای تعالی را کرده است.

استاد حوزه علمیه مشهد افزود: امام باقر(ع) با این جواب درسی به ما می دهد که ما پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت از ترس حرص و گریز از وادی حرص به تنبلی نرسیم و از ترس تنبلی به وادی حرص نیفتیم.

وی بیان کرد: کسانی که غیرت کاری ندارند و آماده خور هستند، مطابق تربیت قرآن و عترت عمل نمی کنند، افرادی که طبق تربیت قرآن و عترت عمل می کنند، هم کار و تلاش می کنند هم دست تطاول به سوی اموال دیگران دراز نمی کنند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: از چنین تربیت شده هایی حقوقهای نجومی دیده نمی شود، خود را مدعی نمی دانند و نمی گویند کار ما صدبرابر ارزش دارد پس حق ما هم صدبرابر است، بلکه از روی انصاف و عدل بالاترین زحمتها را می کشند به کمترینها هم در برداشت از اموال بیت المال راضی و قانع هستند./202/1308/ب1

ارسال نظرات