۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۴۴۹۰۴۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نگاه خبرگزاری رسا به مباحث حوزوی ستودنی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نگاه مجموعه رسا به مباحث حوزوی مناسب و ستودنی است، گفت: فعالیت در زمینه موضوع شناسی فقه از جمله گامهای مهم و با ارزش مؤسسه رسا محسوب می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی- دیدار با مدیرعامل خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در دیدار مدیرعامل خبرگزاری رسا، با تجلیل از فعالیتهای مؤسسه رسا در راستای تبیین فقه حکومتی و جهت‌دهی فکری حوزویان بر اساس اوضاع و نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: بنا به فرموده امام صادق (ع) اگر انسان عالم به زمان خود نباشد در معرض آسیبهای شیاطین و تهاجم آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: به همین دلیل برای جلوگیری از غافلگیری از سوی دشمن باید همواره از زمان جلوتر بوده، برنامه‌های آینده را پیش‌بینی و نیازهای خود را ترسیم کنیم تا بتوانیم مدیریت درستی نسبت به زمان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی که رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی هم هست، با بیان اینکه در این میان حوزه‌های علمیه نقش امام و پیشتاز را برای جامعه دارند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما باید نه تنها تقوا پرور بلکه امام‌المتقین پروری کنند؛ زیرا امامت پرهیزکاران غیر از پرهیزکاری است.

وی ادامه داد: گاهی فرد می‌خواهد خود تقوا داشته باشد اما گاهی قصد دارد امتی را به تقوا دعوت کند، بنابراین اقتضای امامت متقین این است که فرد از زمان خود جلوتر بوده و چشم‌اندازهای وسیعی را پیش روی خود و مخاطبان ترسیم کند تا بتواند بر اساس آن چشم‌اندازهای کلان برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در این زمینه نگاه مجموعه رسا به مباحث حوزوی مناسب و ستودنی است، تصریح کرد: فعالیت درزمینهٔ موضوع شناسی فقه ازجمله گامهای مهم و باارزش مؤسسه رسا محسوب می‌شود؛ زیرا موضوع شناسی گام بسیار بزرگی در رشد فقه بوده و مجتهد حکم و فتوا را بر اساس موضوع صادر می‌کند؛ به همین دلیل اگر فقیهی موضوع را به‌درستی نشناسد بدون شک نمی‌تواند فتوای مناسبی بدهد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه امام راحل زمان و مکان را هم جزء شرایط اجتهاد می‌دانست، ادامه داد: سیاس بودن، شناخت دوست و دشمن و آگاهی از جهان پیرامونی ازجمله شروطی است که یک مجتهد را در فتواها واقع‌بین کرده تا بر اساس واقعیتهایی که در جامعه وجود دارد اقدام به صدور فتوا کند.

وی با بیان اینکه در این رابطه مسأله فقه حکومتی موضوع مهم زمان ما است، اظهار کرد: در گذشته فقهای ما گرفتار این موضوع نبودند اما انقلاب و نظام اسلامی بسیاری از مسائل نو را به میدان فقه آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: قرار است فقه الگوی کامل زندگی ما از گهواره تا گور باشد؛ ازاین‌رو فقه باید برای همه مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و غیره حرف و راهکار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این مسأله اگر فقیه موضوعات مبتلابه روز جامعه را نشناسد بدون شک در استنباط و استفتاء دچار مشکل می‌شود، خاطرنشان کرد: فعالیت رسانه‌ای و تبیینی درزمینهٔ فقه حکومتی درواقع بستر صدور فتوا را برای فقیه مهیا کرده و کمک می‌کند فقیه فضای جامعه و زمان خود را بهتر بشناسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با بیان اینکه فلسفه وجود حوزه‌های علمیه این است که تفقه و فقاهت در همه ابعاد جامعه خود را نشان دهد، اضافه کرد: حوزه‌های علمیه در هر زمانی باید فقه اعتقاد، اخلاق، سیاست و غیره را مطابق با رشد جامعه ببینند که این مفهوم فقه پویا است.

به گفته امام جمعه بجنورد مایه‌های رشد و اعتلا در مبانی دینی ما وجود دارد اما باید کلید ورود به این مخزن و گنجینه اسلامی را داشته باشیم؛ به همین دلیل می‌توان گفت ارزشهای کلیدی و کلید ارزشها خلاصه اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: قبل از انقلاب ذخایر گران‌بهایی داشتیم اما کلید نداشتیم، انقلاب و نظام اسلامی این کلید را به ما داد و درواقع حکومت اسلامی کلید هدایت ما به گنجینه اسلام است؛ ازاین‌رو ما باید این کلید را به اقشار مختلف مردم معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا هم در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیتهای خبرگزاری و مؤسسه رسا درزمینهٔ پوشش اخبار حوزوی و شخصیتهای دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای فکری حوزه‌های علمیه ارائه کرد./201/9314/ب1

ارسال نظرات