۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۴۹۰۶۷
حجت‌الاسلام دهنوی:

الگوبرداری از سبک و سیره ائمه اطهار سبب تحکیم بنیان خانواده می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه همه رفتارهای زن و شوهر باید پیام‌رسان عشق و محبت باشد، گفت: در این زمینه الگوبرداری از سبک و سیره ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) سبب تحکیم بنیان خانواده‌ها می‌شود.
حسین دهنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین دهنوی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده امروز در همایش تحکیم بنیان خانواده و اخلاق، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که جامعه کنونی به آن احتیاج دارد اخلاق است؛ زیرا ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی به اخلاق بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اخلاق در زندگی خانوادگی و اجتماعی انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اضافه کرد: درواقع انسانیت انسان وقتی شکل می‌گیرد که ارزشهای اخلاقی در وجود او متبلور شود.

حجت‌الاسلام دهنوی با اشاره به نقش اخلاق در زندگی، افزود: در دین مبین اسلام به اخلاق نیکو سفارش بسیاری شده و این موضوع در همه ابعاد زندگی اجتماعی انسانها از جایگاه ویژهای برخوردار است.

به گفته این کارشناس مسائل خانواده رعایت اخلاق سبب افزایش نفوذ کلام و بهبود رفتار در افراد میشود؛ ازاین‌رو می‌توان گفت فضائل اخلاقی نه‌تنها سبب نجات در قیامت می‌شود بلکه زندگی این دنیا هم بدون اخلاق با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: اخلاق در همه ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان تأثیر داشته و عامل اساسی برانگیختن احترام دیگران و نفوذ کلام فرد است؛ ازاین‌رو لازم است متولیان و مسؤولان فرهنگی درزمینهٔ تبیین جایگاه اخلاق در زندگی برنامه‌ریزیهای جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام دهنوی ورود آسیب‌های اجتماعی متعدد به حوزه خانواده را یکی از خطرات جدی در پرورش نسل آینده خواند و خاطرنشان کرد: آسیبهایی که به حوزه خانواده و زندگی زناشویی وارد شده، مشکلات فراوانی را در جامعه ایجاد کرده به همین دلیل ضروری است دستگاههای فرهنگی توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشند.

وی آسیب زدایی و آموزش سبک زندگی اسلامی و همچنین بیان سیره عملی و اخلاقی اهل بیت (ع) را برخی دیگر از ملزومات موجود در این بخش بیان کرد و افزود: باید با بهبود اخلاق همه رفتارهای زن و شوهر پیام‌رسان عشق و محبت باشد و در این راستا الگوبرداری از سبک و سیره ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) سبب تحکیم بنیان خانواده‌ها شده و مشکلات و آسیب‌های حوزه خانواده و زندگی زناشویی را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام دهنوی شناخت عوامل و بسترهای ایجاد آسیب در زندگی، میزان رابطه بین آسیبها با بحرانها و مشکلات، آشنایی با انواع آسیب‌های جدید در تهدید روانی- اجتماعی خانواده، آشنایی با راهکارهای پیشگیری و مقابله با آسیبهایی که خانواده را در معرض خطر قرار می‌دهند را برخی از مواردی دانست که باید زن و شوهر نسبت به آنها آگاه باشند.

این استاد حوزه علمیه در خاتمه با اشاره به لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در بخش ازدواج، از والدین خواست تا متناسب با سنت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نسبت به ازدواج جوانان، چگونگی برگزاری مراسم ازدواج مطابق با آموزه‌های دینی و راههای مقابله با مشکلات ازدواج تصمیم‌گیری کنند./202/9314/ب1

ارسال نظرات