اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین محمدی ضمن بازدید از این بقاع متبرکه و بخش های مختلف به ویژه پروژه های عمرانی و قدردانی از تلاش خادمان و هیات امناء این امامزادگان، خواستار تکریم هر چه بیشتر زائران و مسافران وبرطرف شدن مشکلات موجود شد.
در این بازدید همچنین ظرفیت ها و مشکلات این دو بقعه متبرکه مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف همچنین از امامزاده جعفر(ع) زواریون؛ امامزاده احمد زلف اباد و امامزاده ابراهیم صالح(ع) درویشان واقع در استان مرکزی هم به طور سر زده بازدید کرد.
اهداء 25 کمک جهیزیه به نوعروسان سبزواری از محل اجرای نیت موقوفات
در راستای اجرای امینانه نیات واقفان نیکوکار، ویژه برنامه «پیوند آسمانی» در آستان مقدس امامزاده شعیب(ع) سبزوار برگزار شد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام علی اکبر بیروتی، استاد حوزه و دانشگاه ضمن گرامیداشت یاد و نام خیرین و واقفین، اظهار داشت: وقف یکی از بهترین گزینه ها برای محرومیت زدایی در جامعه و مصداق بارز باقیات الصالحات است.
این گزارش حاکی است،150 کالا شامل، اجاق گاز، جاروبرقی، پنکه، بخاری، اتو، سماور، سرویس پلاستیک و... به نوعروسان نیازمند اهداء می شود.
گفتنی است، هزینه این جهیزیه، از محل درآمد موقوفه کهن آب سبزوار پرداخت شده است.
برگزاری برنامه «نیایش و ولایت» در ۲۸ بقعه شاخص همدان
حجتالاسلام محمد کاروند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برنامه روز عرفه با عنوان «نیایش و ولایت» در آستان امامزاده های متبرک استان همدان برگزار خواهد شد.
وی در ادامه افزود: مراسم قرائت دعای عرفه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ عصر یکشنبه در ۲۸ بقعه مقدس استان همدان برگزار خواهد شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به چگونگی برگزاری آیین دعای عرفه امسال گفت: این برنامه در سطح شهرستان همدان و به صورت شاخص در بقاع امام زاده عبدالله و امام زاده حسین و امام زاده یحیی(ع) برگزار می شود.
وی همچنین افزود: مرثیه خوانی، اجرای سخنرانی توسط کارشناسان و ذکر مصیبت از دیگر برنامه های سازمان اوقاف در روز عرفه است.
حجتالاسلام محمد کاروند افزود: همزمان با نهم ذی الحجه آیین روح بخش و ملکوتی قرائت دعای عرفه در استان همدان برگزار می شود.
آموزش قرآن وظیفه هر شیعه است
در ابتدا این قاری نوجوان در معرفی خود چنین گفت: عرفان حسنزاده، متولد 3/۱۱/80 از تبریز هستم و در کلاس نهم مشغول به تحصیل هستم.
وی در خصوص شروع به قرائت قرآن گفت: در دوران پنجم ابتدایی اطلاعیهای در مدرسه مبنی بر اینکه افراد با استعداد قرآنی را شناسایی میکردند را دیدم و این زمینهای برای آغاز به قرائت قرآن شد، در طرح ملی تلاوت شرکت کرده و تا به امروز از این طریق با قرآن انس گرفتهام.
این قاری نوجوان با بیان اینکه در ابتدا استاد حسین قربانی چند نوار جهت آموزش به قاریان اهداء کرد تا همه از روی آنها تقلید کنند، گفت: پس از ثبتنام در دوره طرح ملی تلاوت مجمع قاریان در آزمون شرکت کرده و جزء استعدادهای قرآنی شناخته شدم و از این راه وارد وادی قرآن نیز شدم.
وی ادامه داد: بعد از گذشت سه سال از آموزش قرآن، کم کم با کلاسها و جلسات مساجد نیز آشنا شدم که این کلاسها باعث تقویت و پیشرفت من در زمینه قرآن شد.
حسنزاده در خصوص مقامهای کسب شده خود چنین گفت: در مسابقات شوق تلاوت در مرحله نیمه نهایی کیش مقام اول را کسب کردم و سپس در مرحله پایانی که در جوار حرم سیدالشهداء برگزار شد مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کردهام.
وی افزود: با توجه به اینکه این مسابقات مخصوص نخبگان طرح ملی تلاوت است، امسال نیز این مسابقات در کیش و کشور عراق برگزار خواهد شد با این تفاوت که امسال قاریان ایرانی با قاریان عراقی به رقابت خواهند پرداخت.
نفر اول مسابقات کشوری قرآن با اشاره به درخشش استان آذربایجانشرقی در مسابقات کشوری همدان و مشهد، گفت: چندین سال بود که استان هیچ مقامی در این مسابقات به دست نیاورده بود و به گونهای نیز بوده که هیچکسی انتظار مقام هم از استانمان نداشتهاند که امسال با زحمات اساتید مخصوصاً استاد قربانی توانستیم این طلسم را بشکنیم و رتبههای شایسته نام استان به دست آوریم.
مسئولان به مسائل قرآن در جامعه اهمیت بدهند
وی گلایهای از مسئولان استانی در خصوص بی اهمیت شماردن این مسابقات داشت و گفت: بعد از کسب مقام و درخشش نام استان، حتی یک تبریک نیز به ما نگفتهاند و این سبب کاهش انگیزه در قرآن آموزان نسل جدید میشود.
حسنزاده عنوان کرد: این بی اهمیتی سبب شده است که در استان استعدادهای بسیار ناشناخته مانده و بسوزند، در حالی که در شهر مشهد مقدس به قاریان نوجوان آنقدر بها و ارزش میدهند که در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) تلاوت میکنند و هر استرسی نیز داشته باشند آنجا رفع میشود ولی قاریان و حافظان استان ما آنقدر در هیچ محافلی تلاوت نکردهاند که اولین تلاوت در مسابقات است و این سبب عدم کسب رتبه در مسابقات سراسری میشود.
وی ادامه داد: نماینده مجلسی یا مسئولی که در رسانهها سنگ قرآن را بر سینه میزنند باید در عمل نیز نشان دهند؛ البته این بدین معنی نیست که به قاری رسیدگی شود بلکه قاری یا حافظ یا هر فرد قرآنی دیگر یک شخص حقیقی هستند ما انتظار رسیدگی به حقوق قرآن در جامعه داریم.
قاری نسل آینده کشور در همین راستا افزود: به نظر من گرفتن اجرت بابت تلاوت توهین به قرآن شمرده میشود ولی این بیاهمیتیها و عدم رسیدگی به مسائل قرآنی باعث شده است برخی از قاریان بابت هر تلاوت مبلغی را دریافت کنند که این در شأن و منزلت و جایگاه قرآن نیست.
یک روز قرآن نخوانم همانند فرد تشنه و سرگردان در بیابان هستم
وی تصریح کرد: بعد از اینکه با قرآن و در مسیر این راه قرار گرفتهام، در مقایسه با هم سن و سالهایم مسیری متفاوتتر داشتم، در خیلی از موارد خداوند را لمس کردهام و راه خطا نرفتهام و امروز به گونهای شده است که یک روز قرآن نخوانم مانند فرد تشنه در بیابان هستم.
این قاری برجسته و آیندهدار ایران اسلامی در خصوص تشویق همکلاسیهایش به قرآن چنین گفت: تشویق باید بهصورت عملی باشد اگر من فقط در زبان قرآنی باشم و در عمل خلاف آن عمل کنم ضد قرآن عمل کردهام و علاوه بر جذب به قرآن دفع به قرآن را انجام میدهم.
وی با بیان اینکه برخی از قاریان و حافظان قرآن کریم در کلاسهای تئوری شرکت میکنند ولی در کلاسهای ارائه که در مساجد برگزار میشود حضور ندارند، گفت: این باعث عدم پیشرفت در قاریان میشود؛ زیرا باید مکانی در جهت ارائه و رفع ایرادات داشته باشیم تا از این طریق بتوان درجا نزد و رو به پیشرفت بود.
حسنزاده با اشاره به اینکه برخی از خانوادهها بر این عقیده هستند که قرآن خواندن باعث تضعیف درسی فرزندانشان میشود، اظهار کرد: این یک تفکر بسیار اشتباهی است در حالی که اگر به افرادی که در وادی قرآن قرار گرفتهاند توجه شود خواهید دید که این افراد علاوه بر قرآن در زمینههای دیگر شغلی، خانوادگی و سایر مسائل پیشرفت چشمگیری داشتهاند و اکثرا جزء افراد صاحبنام در مملکت هستند.
وی اضافه کرد: به عنوان یک شیعه باید یادگیری قرآن را جزء نیازها و وظایف خود بدانیم و این فرهنگسازی در خانوادهها ایجاد شود تا یادگیری قرآن نیز همانند کلاسهای ورشی، موسیقی و زبان با اهمیت باشد.
قاری ۱۵ ساله تبریزی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه کدام یک از آیات قرآن کریم برایت آرامشبخش بوده است، گفت: تمامی آیات قرآن آرامش بخش است ولی زمانی که آیه ۲۸ سوره رعد را تلاوت میکنم حس غریبی به من دست میدهد و از ته دل یقین پیدا میکنم که این آیات آرامشبخش هستند.
وی در این خصوص افزود: با توجه و تأمل در آیات قرآن کریم میتوان زندگی سالم و ساده را ترسیم کرد ولی متأسفانه امروزه فضای مجازی و ماهوارههای این زندگی سالم را از محیط شیعیان گرفتهاند که باید به فکر راه چاره در این زمینه بود.
هر فرد با هر شغلی میتواند خودش را به قرآن وصل کند
وی از ادامه تحصیل خود چنین گفت: با توچه به اینکه امسال انتخاب رشته خواهم داشت، میخواهم رشته تجربی را انتخاب کرده و در آینده یک پزشک موفق شوم که البته این رشته را همراه با قرآن و آیاتش ادامه دهم.
قاری نوجوان تبریز ادامه داد: هر فردی هر شغلی که دارد را میتواند به قرآن ربط دهد، مثلاً یک پزشک اگر آیات قرآن را بشناسد درمانی که پیش میگیرد بر طبق همین آیات خواهد بود.
وی همچنین تأکید کرد: در برخی موارد غرور کاذب قرآن آموزان را فرا میگیرد و تذکرات استاد را جدی نمیگیرند و این موجب عدم پیشرفت در آنها خواهد شد؛ زیرا باید استادی که به عنوان مربی مفاهیم و اساس قرآن را یاد میدهد را تماماً به چشم استاد ببینیم و هر تذکر و ایرادی که بیان میکند را جهت پیشرفت خودمان بدانیم.
آرزویم تلاوت در محضر مقام معظم رهبری است
حسنزاده بشیر به آرزوی قرآنی خود اشاره کرد و گفت: بنا به رسم نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن در مناسبتی در محضر مقام معظم رهبری تلاوت میکنند و شاید بدون اغراق بگویم یکی از اصلیترین اهداف من در زمینه تلاش برای کسب مقام اول مسابقات کشوری که انگیزه زیادی نیز به من داده بود، تلاوت در محضر آقا سیدعلی بود.
وی افزود: دیدن ایشان یکی از بزرگترین و شاید تنها آرزوی من است و امیدوارم این توفیق نصیب من شود و بتوانم رهبر معظم انقلاب را از نزدیک ببینم.
تهیه 18هزار و 500 بسته آموزشی در استان البرز در راستای طرح مهر تحصیلی
حمید عسگری مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف در گفت و گویی اظهار کرد: طرح «مهر تحصیلی» که سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای آن را آغاز کرده برای کمک به امور تحصیلی دانش آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دوره های اول و دوم دبیرستان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه عواید 497 موقوفه در طرح «مهر تحصیلی» اجرای نیت می شود، افزود: 24 استان مجریان طرح هستند و دیگر استان ها هم به دلیل عدم وجود موقوفه، در زمره پشتیبانان این طرح به شمار می روند.
عسگری با بیان اینکه استان تهران بیشترین موقوفه را در این طرح به خود اختصاص داده، اظهار داشت: استان ایلام به عنوان دارنده کمترین موقوفه در این طرح فعالیت دارد.
مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف، تعداد بسته های لوازم التحریر توزیع شده بین دانش آموزان در مرحله اول مهر تحصیلی را 18 هزار و 500 بسته عنوان کرد و گفت: مشارکت های مردمی هم در این طرح کمک حال مسئولان و مجریان است.
وی اظهار داشت: برخی نهاد ها و سازمان های خیریه مانند کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) با ارائه کمک های مالی، از این طرح پشتیبانی می کنند.
عسگری درباره نحوه شناسایی دانش آموزانی که شامل طرح «مهر تحصیلی» و دریافت اقلام آموزشی هستند، گفت: وقف نامه های شخصی، ائمه جمعه، جماعات و مبلغین اعزامی، انجمن های خیریه فعال، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، هیات امناء و مدیران فرهنگی- قرآنی بقاع، دانش آموزان مشمول این طرح را به سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی کرده اند.
وی درباره ارزش ریالی اقلام آموزشی موجود در این طرح افزود: نیازهای آموزشی یک سال دانش آموزان شامل کیف، مداد مشکی و قرمز، مداد تراش، پاک کن، گونیا، نقاله، جامدادی، مداد رنگی و دفترهای100،60،40 برگ و نقاشی تعداد زیاد خودکار در رنگ های مختلف، اتود و نوک آن اقلام آموزشی هستند که هزینه های آن در مجموع برای مقاطع ابتدایی 46 هزار تومان و برای مقطع دبیرستان 47 هزار تومان شده که برای تهیه آنها در بازار آزاد باید تا 3 برابر هزینه کرد.
مدیر کل امور اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: تمامی اقلام موجود در طرح «مهر تحصیلی» در راستای «اقتصاد مقاومتی» و همگی تولید کارخانجات داخل هستند که در شهر کرج آماده و هیچ جنس خارجی در این بسته وجود ندارد.
وی در مورد موقوفات شاخص و مطرح پشتیبان طرح «مهر تحصیلی» افزود: موقوفات میرزا احمد خان بدر، علی اکبر امیر معتضدی، حاج عباس صراف، بانو هاشمیه طباطبایی و حاج ابوالحسن از موقوفات مطرح استان تهران، موقوفه لیستر از موقوفات مطرح استان البرز موقوفات کرکوکی و چقاگلان از موقوفات مطرح استان کرمانشاه، موقوفات آل عصفور و شیخ محمد از موقوفات مطرح استان بوشهر، و موقوفه شیخان از موقوفات مطرح استان قم مهمترین موقوفات شاخص در طرح « مهر تحصیلی » هستند که عواید آنها صرف اجرای نیات واقفان خیراندیش می شود
عسگری با بیان اینکه امداد کریمانه و محترمانه در این طرح، تاکیدی ویژه ای شده که باید حرمت افراد حفظ شود اظهار داشت: حمایت از دانش آموزان مستعد در این طرح برجسته و تلاش شده تا از بار منفی خطاب قرار دادن دانش آموزان فقیر، بی بضاعت و مستضعف ممانعت شود./1325/ت303/ی