۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۴۹۱۶۱
همزمان با عید غدیر خم؛

درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

رییس شورای استانی حوزه‌ علمیه خراسان شمالی گفت: از سال تحصیلی جدید و همزمان با عید غدیر خم دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه استان راه‌اندازی می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه و رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از تشکیل دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه استان از سال تحصیلی پیش رو خبر داد و افزود: کلاسهای این دروس از عید غدیر امسال در محل حسینیه شهدای مصلای امام خمینی(ره) بجنورد دایر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه علمیه خراسان شمالی تا سطح سه تدریس می‌شد، اضافه کرد: درس خارج عالی‌ترین سطح دروس حوزوی بوده و راه‌اندازی آن در حوزه علمیه استان گام مهمی درزمینهٔ تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «اینجا {خراسان شمالی} جایگاهی است که یک حوزه‌ علمیه‌ کامل با سطوح عالی درسی و با کیفیتِ خوب می‌تواند فراهم شود»، است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه درس خارج فقه توسط وی و درس خارج اصول هم از سوی آیت‌الله قربانی تدریس می‌شود، اظهار کرد: درس خارج سطح چهار حوزه علمیه خراسان شمالی با حدود 40 نفر از طلاب و روحانیان تشکیل می‌شود.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: با راه‌اندازی درس خارج فقه از مهاجرت طلاب و روحانیان این استان به حوزه‌های علمیه مشهد و قم برای ادامه تحصیل کاسته و در نتیجه بخشی از مشکلات موجود در این بخش مرتفع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم دروس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی به سمت مباحث فقه حکومتی برود، اضافه کرد: در این راستا درس خارج فقه در استان بر اساس کتاب فقه «الولایه و الحکومه الاسلامیه» تشکیل شده و مباحث مربوط به ولایت و حکومت اسلامی در آن مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اهمیت تبیین علمی و مستند موضوعاتی نظیر ولایت فقیه و حکومت اسلامی، اظهار کرد: حدود چهار دهه است که در این کشور بر اساس مدل حکومت اسلامی حرکت می‌کنیم؛ ازاین‌ رو لازم است آن را مستند و محکم کنیم تا نسلهای آینده نگویند امام خمینی (ره) آمد و ولایت فقیه را اختراع کرد.

به گفته استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی، سیر تاریخی ولایت فقیه در کلام فقهای ما تحت عناوینی چون ولایت عامه و نائب العام بوده که این عناوین در حقیقت همان معنای ولایت فقیه را می‌دهند اما باید این موارد برای نسلهای آینده مستند و مدون شود.

گفتنی است، حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه امسال به مدیریت استانی ارتقا یافت.

در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال بوده و در سال تحصیلی پیش رو در مجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس به تحصیل علوم دینی مشغول می‌شوند./9314/302/ب2

ارسال نظرات