۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۴۹۲۵۱
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی:

شب قدر، ماه رمضان و عرفه بهانه‌ای برای توبه است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شب قدر، ماه رمضان و عرفه بهانه‌ای برای توبه است، گفت: اگر کسی در وجود خود ندای ناامیدی از رحمت الهی را شنید بداند که این وسوسه و ندای شیطانی است.
سیدحسین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، بعدازظهر امروز در مراسم دعای عرفه که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه امروزه متأسفانه موجی از ناامیدی نسبت به رحمت الهی به‌خصوص در میان نسل جوان ایجادشده است، گفت: خداوند بدترین گناهان از جمله فحشا را با توبه و رحمت خود می‌بخشد.

وی افزود: خداوند در آیات قرآن بیان می‌کند که در صورت توبه هر گناهی را می‌آمرزد زیرا خداوند در قرآن کریم وعده آمرزش داده است به همین دلیل این‌گونه ناامیدی از رحمت الهی که در میان نسل جوان ایجادشده بی‌دلیل است زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است و اگر کسی گرفتار گناه شد باید توبه کند و از رحمت الهی ناامید نشود زیرا بهترین پاکی، توبه است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: روزی شخصی نزد حضرت علی(ع) آمد و با اعتراف به گناه از حضرت خواست که ایشان را پاک کند و حضرت به او فرمود چرا اعتراف به گناه کردی زیرا اعتراف به گناه خود گناه است و چه طهارتی بالاتر از توبه است و حضرت در ادامه به آن فرد و مردم می‌فرمایند که چرا اعتراف به گناه می‌کنید و بدانید وقتی گناهی را مرتکب شدید باید با توبه گناه خود را پاک کنید نه با اعتراف گناه در نزد دیگران و حضرت قسم یادکردند و می‌فرمایند که به خدا قسم اگر این فرد در نزد خداوند توبه می‌کرد بالاتر از این بود که نزد من که امیرمؤمنان هستم می‌آمد و اعتراف می‌کرد زیرا بالاترین پاکی توبه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قم با اشاره به اینکه قدر، ماه رمضان و عرفه بهانه‌ای برای توبه است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند که اولین عمل روز عرفه یک نماز است شیخ طوسی و شیخ صدوق این نماز را نقل کردند که این نماز به نماز توبه یا نماز حضرت امیرمؤمنان(ع) معروف است و هرکس روز عرفه نتوانست این نماز را بخواند می‌تواند این نماز را در سایر روزها بخواند و فردی که این نماز را می‌خواند به خدا قسم قبل از اینکه صورت خود را از قبله برگرداند خداوند گناهانش را می‌بخشد.

وی افزود: کسی که نسبت به رحمت و آمرزش خداوند ناامید است هرگز آمرزیده نمی‌شود و خداوند همان کسی است که ما گناه می‌کنیم و او گناهان ما را می‌پوشاند و خدا همان خدایی است که وقتی دیگران ما را به خاطر گناه سرزنش می‌کنند از آن‌ها غضبناک می‌شود و بیان‌شده به همین علت نباید گناهکار را سرزنش کرد بلکه امربه‌معروف و نهی از منکر باید به علت دلسوزی برای گناهکار باشد نه برای سرزنش کردن او.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه ما فرزندان حضرت آدم هستیم که ترک اولی مرتکب شد و از بهشت رانده شد اما با توبه آمرزیده شد، گفت: ما هم بعد از گناه باید مانند حضرت آدم(ع) به درگاه الهی توبه کرده و باید توجه کنیم که با توبه می‌توانیم آمرزیده شویم و دقت به این نکته لازم است که ناامیدی از رحمت الهی خود یکی از گناهان کبیره و اولین گناه کبیره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با اشاره به اینکه ندای آمرزش، ندای رحمانی است، اظهار کرد: اگر کسی در وجود خود ندای ناامیدی از رحمت الهی را شنید بداند که این وسوسه شیطان و ندای شیطانی است.

وی با بیان اینکه کار فرشتگان حامل عرش الهی طبق آیات قرآن این است که برای گناهکاران طلب استغفار و توبه کنند، تصریح کرد: خداوند با چه کلام و آیه‌ای باید به انسان‌ها بفهماند که انسان با سنگین‌ترین گناه در صورت توبه آمرزیده می‌شود و در تمام آیات قرآن از رحمت و آمرزش الهی سخن گفته‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث بیان کرده‌اند که شیطان دو وسوسه دارد که اولین وسوسه این است که توبه آن را آن‌قدر بزرگ جلوه می‌دهد که انسان از رفتن به‌سوی توبه پرهیز کند و دومین وسوسه نیز اینکه گناه را آن‌قدر کوچک جلوه می‌دهد که انسان آن را راحت انجام دهد به همین علت باید از خود مراقبت کنیم زیرا اگر کسی گناهی انجام دهد و خوشحال شود خداوند در روز قیامت او را با چشم گریان وارد آتش جهنم می‌کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات