۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۴۹۲۹۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

کرامت انسان در گرو تبعيت از قرآن است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در قرآن راه حفظ كرامت انسان را مطرح كرده و گفته است، هركس تبعيت بيشتري از قرآن داشته باشد،كرامت بيشتری خواهد داشت.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 70 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ و فَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً›› گفت: اين آيه يكي از آيات بسيار مهم وكليدي قرآن در باب شأن و جايگاه انسان است.

وي افزود: در نخستین عبارت آيه كه مهمترين عبارت آيه است مي فرمايد ‹‹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ›› ما فرزندان آدم را كامل و بزرگي و برتري داديم و ادامه مي دهد، آنها را در دريا و خشكي حمل كرديم و زمينه سير انسانها فراهم كرديم تا در دريا و خشكي حركت كنند و از روزي طيب و پاك به آنها داديم.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه درعبارت آخر اين آيه كه مي فرمايد ‹‹فَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا›› باز تأكيدي بر اول عبارت آيه دارد، گفت: خداوند مي فرمايد، به جمعيت زيادي از مخلوقات خودمان برتري و فضيلت داديم و يك ‹‹تَفْضِیلاً›› در انتها مي‌آورد به اين معني كه برتري خيلي زيادي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان همچنين با اشاره به توضيح عبارت اول ‹‹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ›› عنوان كرد: منظور از بني آدم همه انسانها هستند با اين تأكيد كه همه شما فرزند حضرت آدم هستيد اما موضوعي كه مطرح مي شود اين است كه چيني‌ها و ژاپني‌ها و سياهپوستان و سرخپوستان نيز فرزند حضرت آدم هستند يا اينكه حضرت آدم تنها متعلق به يك قشر خاصي بوده است.    

وي افزود: ما مسلمان براساس آيات قرآن اعتقاد داريم تمامي انسانها از نسل حضرت آدم و حوّا هستند به همين دليل، عبارت ‹‹بَنِی آدَمَ›› در قرآن زياد آمده است كه ما فرزندان آدم هستيم.

حجت الاسلام شاه فضل همچنين در باب واژه ‹‹کَرَّمْنا›› عنوان كرد: در آيات زيادي در قرآن خداوند به انسان مي فرمايد هرآنچه را كه در آسمان و زمين خلق كرديم براي شما است و در اختيار شما است.

وي با اشاره به اين آيه سوره مباركه بقره  كه مي فرمايد ‹‹هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء›› گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد، هرآنچه كه روي كره زمين و آسمانها مي‌بينيد ما خلق كرديم و همه آنها از شما انسانها است.

دبير حامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد، ما خورشيد، ماه، شب، روز، دريا و نهرها را در تسخير شما وبراي استفاده شما قرارداديم و در نهايت در يك عبارت همه اينها تجميع مي‌كند و مي فرمايد، هرچه درآسمانها و زمين است همه در اختيار شما است و اين درحالي است كه همه اينها درتسخيرخدا است اما در اختيار شما است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به تفكر در اين آيه، ابراز داشت: حضرت آدم حدود 12 هزارسال قبل به دنيا آمد و اين در حالي است كه عمر كره زمين و آسمانها حدود 5 تا 6 ميليارد سال قبل كره زمين خلق شده است.

وي افزود: در آيات ابتدايي سوره اعراف مي فرمايد ‹‹وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ›› ما بر روي كره زمين براي شما امكانات و ابزار معيشت را قرارداديم و اين در حالي است كه به غير از كره زمين، كرات زيادي را خلق كرده است و اخيرا نيز ستاره اي كشف شده است كه 5 ميليارد سال نوري با زمين فاصله دارد، از اين رو خداوند مي فرمايد همين ستاره را نيز براي شما انسانها آفريديم.

دبير جامعه روحانيت کاشان گفت: خداوند اين همه تشكيلات و حيوانات و گياهان را آفريد تا انسان معناي ‹‹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا›› را متوجه ‌شود كه خداوند چه مي‌گويد، بنابراين اگر يكي از آفريده هاي خدا نبود اكوسيستم زمين دچار مشكل مي‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل اضافه كرد: خداوند زمين و آسمان و موجودات آن را خلق كرد تا زمين به عنوان مهد و مكاني آرام و ايمن براي زندگي انسانها و امكانات آن در خدمت انسانها باشد.

وي افزود: كرامت خدا زمينه ساز تولد انسان بوده است، اگر وجود انسان را به لحاظ جسمي و روحي بررسي‌ كنيد متوجه تفاوت زياد بين جسم و روح انسان و بقيه موجودات خواهيد شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: آيت الله حائري‌ شيرازي مي فرمايد، اگر زندگي‌حيوانات را بررسي‌ كنيد برخي از آنها فقط مي‌توانند دانه بخورند، برخي ديگر فقط گياه مي‌خورند، برخي ديگر گوشت مي خورند اما گياه نمي توانند بخورند.

وي افزود: هرآنچه را كه هر حيواني مي‌تواند بخورد، انسان نيز به دليل اينكه معده اش مي تواند هضم كند مي‌تواند بخورد، به همين دليل به انسان حيوان ناطق نيز گفته مي شود و در بين همه حيوانات، انسان زيباترين است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به روايت معروفي با عنوان ‹‹حديث جنود عقل و جهل›› كه مي‌گويد انسان 75 سرباز مثبت و 75 سرباز منفي دارد، گفت: شجاعت، سخاوت، عفت، رحم، تواضع، صبراز صفات مثبت انسان است و بخل، كينه، حسد، غرور از صفات منفي انسان است و اين در حالي ‌است كه هركدام از حيوانات را بررسي‌كنيد تنها يك يا دوتا از اين صفات را دارند.

وي افزود: چنانچه صفات منفي انسان رشد كند، انسان هرآنچه را كه مي بينيد منفي است، بنابراين اگر تمام حيوانات را هم جمع كنيد نمي‌توانند به اندازه انساني كه صفات منفي دارد ضرر برساند و جنايت كند.

به گفته وي، كرامت انسان هنگام تولد از همه موجودات بيشتر است اما در ادامه اين خود انسان است كه جايگاه خود را در عالم خلقت مشخص مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فاضل ادامه داد: خداوند در قرآن راه حفظ كرامت انسان را مطرح كرده و گفته است هركس تبعيت بيشتري از قرآن داشته باشد، كرامت بيشترخواهد داشت./202/1307/ب1

ارسال نظرات