۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۴۴۹۲۹۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

تمسک به کلام معصومین بهترین روش علم آموزی است

حجت الاسلام بنابی گفت: علم آموزی آداب و شیوه هایی دارد که بهترین شیوه آن را می توان در کلام معصومین(ع) یافت.
حوزه علميه بناب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام جواد باقری بنابی یکشنبه شب در جلسه اخلاق مدرسه علمیه ولی عصر (عج) بناب با اشاره به اهمیت و ارزش علم آموزی به ویژه علوم دینی، اظهار داشت: علم آموزی آداب و شیوه هایی دارد که بهترین شیوه آن را می توان در کلام معصومین (ع) یافت.

وی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) گفت: مردى نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: يا رسول اللَّه علم چيست؟ فرمود: دم بستن و دل به سخن استادان دادن، گفت: پس از آن چيست؟ فرمود: گوش گرفتن، گفت: پس از آن چيست؟ فرمود: حفظ كردن، گفت: پس از آن چه؟ فرمود: به كار بستن، گفت: ديگر چه؟ فرمود: منتشر کردن آن است.

وی با اشاره به ارزش و جایگاه علم و تعلیم و تعلم آن، ابراز داشت: برای رسیدن به علم راستین باید به ظرافتهای آن که در بیان معصومان (ع) بیان شده توجه کرد، معصومان در کسب معارف و علوم نکات ارزشمندی را بیان کرده اند که با بهره گیری از این توصیه ها می توان در تحصیل علوم موفقتر بود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه ابتدای علم و علم آموزی سکوت، گوش دادن و توجه به مطلب است، ابراز داشت: رسول خدا فرمودند برای رسیدن به علم اول باید سکوت کرد و خاموش بود بعد گوش فرا دادن و توجه به مطلب  و مرحله بعد آنچه را که فرا گرفته و آموخته را باید حفظ کند.

وی با اشاره به روایات معصومین (ع) درباره حفظ و ثبات علم و آموخته های علمی، ابراز داشت: بر اساس برخی از روایات از معصومان بهترین راه حفظ آموخته ها همین یاداشت برداری و یاداشت مطلب است به طوری که فرموده اند علم را به نوشتن در بند کنید.

حجت الاسلام بنابی با بیان اینکه یکی از وظایف طلاب که مهمترین وظیفه یک طلبه است همین تبلیغ و ترویج معارف دینی است، افزود: طلاب باید بعد از یادگیری، یادداشت برداری و تعمیق علوم به دنبال ترویج و تبیین آن در میان احاد مردم و جامعه باشند و دینداری مردم را تعمیق بخشند.

وی با تأکید بر بهره گیری از فرصتهای مختلف و زمینه های کوتاه تبلیغ برای ترویج و تبیین علوم و معارف اسلامی، ادامه داد: طلبه باید به فکر نشر معارف دینی باشد اگر چه در اجتماعات کوچک و چند نفره فرصتی برای بیان احادیث پیدا کند باید این امر را مغتنم بداند./203/854/ب1

ارسال نظرات