۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۴۹۳۳۴
حجت الاسلام کاردان:

خداوند دعاهای دسته جمعی را سریع‌تر اجابت می‌کند

کارشناس مسائل دینی به کثرت روایات وارد شده درباره فضائل دعا با خالق پرداخت و گفت: خداوند دعاهای دسته جمعی را سریع‌تر اجابت می‌کند.
حجت الاسلام حسین کاردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌رسا در قم، عصر یکشنبه حجت الاسلام حسین کاردان کارشناس مسائل دینی در سخنرانی مراسم معنوی دعای عرفه در حسینیه امام خامنه‌ای گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) به کیفیت دعا کردن و راه‌های اجابت آن پرداخت.

وی با اشاره به ممتاز بودن روز عرفه نسبت یه ایام دیگر برای راز و نیاز کردن با خالق اظهار کرد: خداوند این روز را برای بندگانش ممتاز گردانیده و اختصاصاتی برای آن در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: ائمه اطهار(ع) در این روز هم خودشان اهتمام به دعا کردن داشتند و هم به پیراوان خود در این باره تأکید فراوانی فرموده‌اند.

کارشناس مسائل دینی با قرائت روایت «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» از امام علی(ع) تصریح کرد: پروردگار فرموده است مرابخوانید تا شما را اجابت کنم و این مطلب نشانگر آن است که دعا افضل عبادات است چرا که انسان برای عبادت و بندگی خلق شده است.

وی در ادامه به آیه شریفه 77 سوره مبارکه فرقان اشاره و بیان کرد: اینکه خداوند می‌فرماید: «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَکُونُ لِزاماً» یعنی آن‌که اگر انسان پروردگار را عبادت نکند، خداوند نیز اعتنایی به او نمی‌کند بنابراین ارزش انسان‌ها به همین دعاهاست. عمل عبادی آنقدر حساس است که باید در غالب اوقات به خواندن دعا مشغول باشیم.

حجت الاسلام کاردان به کثرت روایات وارد شده درباره فضائل دعا با خالق پرداخت و یادآور شد: حضرت رضا(ع) به اصحابش فرموده‌اند: بهترین و بزرگ‌ترین سلاح نمایندگان خدا در بین مخلوقات که با آن توانایی و قدرت نفوذ در همه جا را دارند سلاح دعاست، زمانی که از حضرت پرسیدند سلاح انبیاء چیست؟ حضرت دوباره پاسخ دادند: دعا است.

وی دعا در وقت راحتی،‌ آرامش و امنیت را از بهترین اوقات دعا کردن برشمرد و و خاطرنشان کرد: مسئله بسیار مهمی که روایات فرموده‌اند این است که در زمان آرامش و آن زمانی که بلا،‌ مصیبت، مریضی و گرفتاری گریبان‌گیر خود و خانواده‌هایتان نشده است دعا کنید تا دعاهایتان قبول شود.

حجت الاسلام کاردان با بیان اینکه خداوند دعاهای دسته جمعی را سریع‌تر اجابت می‌کند تصریح کرد: ممکن است یک نفر در تنهایی و خلوت خویش با خدا راز و نیاز کند و بسیار بهتر و عمیق‌تر با خالق خود ارتباط برقرار کند اما چرا در روایات به دعا کردن دسته‌جمعی تأکید شده است؟ علت آن است که خداوند دعای جماعت را راحت‌تر می‌پذیرد و قبول می‌کند چرا که یدالله مع جماعه، دست خدا با جماعت است چه بسا کافی است تا یک نفر در این جماعت دلش بشکند تا خداوند دعای سایر مردم را اجابت کند.

وی دعای عرفه را یکی از کاملترین دعاهایی دانست که امام حسین(ع) به مسلمانان آموخته‌اند که در دعاهایشان از پروردگارشان چه بخواهند.

وی در پایان این سخنرانی به ویژگی‌های دعای عرفه اشاره‌ کرد و به توضیح و تشریح فرازهایی از آن پرداخت. /878/پ203/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
سلام شوهرم رفته خونه مادرش منم خونه مادرم هستم پدرو مادر پیری دارم و مریض شدن از ناراحتی من شوهرم داره کارهای طلاق انجام میده سر مسایل جزیی داره طلاق میده منو خواهش میکنم دعا کنید التماس میکنم تورو خدا شوهرم ازم جدا نشه دارم نابود میشم من زندگیمو دوست دارم جوونیمو پاش گذاشتم خدا خیرتون بده واسم دعا کنید که شوهرم ازم جدا نشه باهام زندگی کنه محتاجم به دعا
1
0
ناشناس
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
ان شاءالله بحق حضرت زهرا به زندگیت برگردی و بهترین معجزه الهی تو زندگیت ببینی