۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۴۹۵۱۱

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

قرآن راهکاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است، برگزاری مسابقات قرآنی زمینه گرایش نسل جوان به قرآن را فراهم می کند، هدف از برگزاری مسابقات قرآنی انس نسل جوان با کلام وحی است و کاشان میزبان مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی ما مسلمانان است، اظهار داشت: ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام باید با قرآن انس بگیریم، به ویژه در این روزها که چهره متفاوتی از مسلمانان و اسلام به مردم دنیا نشان می دهند و قرآن می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مراجعه به قرآن می توانیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، افزود: خوشبختانه این روزها شاهد برگزاری مسابقات قرآن در شهر مقدس قم به همت اداره کل اوقاف وامور خیریه هستیم که فضای دلنشین قرآن را در شهر حاکم نموده است.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در این زمینه کارهای خوب و بزرگی انجام شده است و آمار حافظان، قراء و مقام های کسب شده نشانگر احترام نظام اسلامی به این موضوع با اهمیت و مهم است.

امیر آبادی تصریح کرد: هر چه بیشتر به قرآن اهمیت داده شود موجب آرامش بیشتر جامعه و نیز کم شدن معضلات اجتماعی کشور می شود، به هر صورت قرآن یک راهکار خوب برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

برگزاری مسابقات قرآنی زمینه گرایش نسل جوان به قرآن را فراهم می کند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره اینکه تعابیر متعددی درباره قرآن کریم از زبان قرآن و اهل بیت (ع) وجود دارد، اظهار داشت : قرآن نور و در حیات مادی بشر موثر است چرا که اگر نور نباشد رویش و حیات وجود ندارد و در جایی دیگر نیز قرآن را نور هدایت تعبیر کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریکی و ضلالت در زندگی انسان با نور قرآن از بین می رود افزود: در برخی روایات و آیات نیز قرآن حیات قلوب و معنوی تعبیر شده، از همین رو برگزاری محافل ترویج قرآنی که نسل جوان را به سمت سرچشمه حیات هدایت می کند باید مورد توجه بیشتری واقع شود.

وی با بیان اینکه مشوقان فعالیت های قرآنی باید زمینه و بستری که دل های سالم و پاک پیرامون آن هستند سرسفره قرآن ارتزاق کنند را فراهم کنند خاطرنشان کرد: هر چه از فرهنگ قرآنی و آموزه های آن فاصله بگیریم به همان میزان از حیات معنوی هستی دور می شویم.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه فعالیت های قرآنی در حیات معنوی جامعه موثر است تصریح کردند: برگزاری مسابقات قرآنی نسل جوان را در متن زندگی و جامعه امیدوار می کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزاری سی ونهم دوره مسابقات قرآن در قم به همت اداره کل اوقاف وامور خیریه را مورد توجه قرار داده وبا تاکید براینکه مسئولان و متولیان امر فرهنگ باید اهتمام بیشتری در امر برگزاری مسابقات قرآنی داشته باشند عنوان کرد: این مسابقات زمینه گرایش نسل جوان به سمت قرآن می شود و فرهنگ قرآنی و آموزه های قرآنی را در جامعه ترویج می کند، از همین رو هر چه جامعه به این فرهنگ نزدیک تر شود تکامل و تعالی بیشتری می یابد.

هدف از برگزاری مسابقات قرآنی انس نسل جوان با کلام وحی است

آیت الله سید محمد سعیدی با تقدیر از سازمان اوقاف و امور خیریه و همه  دست اندر کاران برای برگزاری محافل و مسابقات قرآنی اظهار داشت: این مسابقات می تواند با اهداف گوناگون از سوی برگزار کنندگان و برداشتی از سوی شرکت کنندگان انجام شود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) افزود: ممکن است جایی مسابقه ای برگزار شود که هدف صرفاً برگزاری مسابقات است و محتوا در آن نقشی ندارد، در این برنامه ها تنها جنبه های صوری و تبلیغاتی مدنظر است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه گاهی در برگزاری مسابقات قرآنی محتوا مد نظر است اما روح حاکم بر محتوا مورد غفلت واقع می شود، گفت: از سوی کسانی که به عنوان شرکت کنندگان در این جلسات هستند شاید دارای انگیزه های متفاوت باشند ولی بهترین نوع انگیزه که متولیان فرهنگی به دنبال آن هستند برگزاری مسابقه محتوا محور است.

وی با تاکید براینکه دستگاه قرآنی کشور با همه گستردگی و تنوع باید به دنبال یک هدف و آن هم دوری از مهجور ماندن قرآن باشند تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بهترین مشوق فعالان قرآنی هستند، ایشان تاکید دارند براینکه روح و هویت قرآن در این مسابقات باشد و شرکت کنندگان در قالب و اشکال مختلف به رقابت بپردازند.

آیت الله سعیدی ادامه داد : اگر چنانچه شرکت کنندگان انگیزه ای جز برنده شدن و جوایز نداشته باشند مخالف روح قرآنی است و این کلام حضرت رسول (ص) درباره مهجور ماندن قرآن شامل آن ها می شود، بنابراین با انگیزه تقویت روحیه قرآنی و دوری از مهجور ماندن قرآن باید تلاش شود شرکت کنندگان به این جنبه بپردازند.

امام جمعه قم اظهار داشت: باید در این مسابقات مسابقه دهندگان برای خارج کردن قرآن از مهجوریت شرکت کنند ، رسیدن به این هدف بهترین اقدام است.

به گفته وی، متولیان و برگزار کنندگان مسابقات قرآنی باید به صورت محتوا محوری، قرآن را در جامعه ترویج کنند چرا که نسل جوان به عنوان امیدهای جامعه باید با قرآن انس بگیرند.

 کاشان میزبان مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در نشست خبری  که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد بیان داشت: مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته های حفظ قرائت ترتیل و اذان خوانی ، 24 و 25 شهریور در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

وی ادامه داد: شعار این دوره مسابقات اهدای ثواب قرائت قرآن به شکرانه تمسک به ولایت علوی و اکمال دین نبوی می باشد که تعداد شرکت کنندگان در مرحله شهرستان 31520 نفر در رشته های مختلف حفظ، قرائت، ترتیل خوانی، معارف، دعا خوانی و اذان بوده است و 815 برگزیده شهرستانی به مرحله استانی راه یافتند که از بین آنها 45 منتخب به مرحله کشوری صعود خواهند کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه گفت: در مسابقات سال گذشته 730 شرکت کننده در مرحله استانی شرکت نمودند که از بین آنها 32 نفر به مسابقات کشوری اعزام شدند و از بین آنها 11 نفر رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص دادند که امسال اصفهان به لحاظ شرکت کننده استانی و شهرستانی در کشور به مقام اول دست یافته است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه افزود: مسابقات امسال در 7 سالن پیگیری می شود که 4 سالن آن به خواهران و 3 سالن به برادران اختصاص دارد در جمع شرکت کنندگان 420 نفر شرکت کننده خواهر و 295 شرکت کننده برادر حضور دارند میزبانی این دوره از مسابقات بر عهده اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان است برگزاری مسابقات هر ساله در مرکز استان بود اما امسال شهر کاشان انتخاب شد تا فضای نورای قرآن منطقه را معطر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: افتتاحیه این برنامه چهارشنبه 25 شهریور 9 صبح با حضور مسئولین و مدیر کل امور قرآنی کشور برگزار می شود، این مسابقات همزمان با دهه ولایت برگزار شده و ثواب تلاوت قرآن به ارواح طیبه پاک انبیا و اولیا اهدا می شود 110 نفر در قالب 13 کمیته اجرایی از نیروهای جهادی استان و شهرستان مسئولیت برگزاری این مسابقات را بر عهده دارند 35 داور ملی و بین المللی این دوره را داوری خواهند، 21 داور زن و 14 بردار از استان های تهران، قم، گیلان و اصفهان هدایت داوری مسابقات را عهده دار خواهند بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد:در طول برگزاری مسابقات بهترین های قرائت استان در محافل انس با قرآن کریم در آران و بیدگل و کاشان شرکت خواهند کرد و همچنین کارگاه های آموزشی با بهره گیری از اساتید طراز اول در رشته تجوید، صوت و لحن دایر می شود و در پایان نیز به پاس تجلیل به تمامی شرکت کنندگان یادبود مسابقات و لوح تقدیراهدا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی ادامه داد: بیشترین سهمیه بین المللی در کشور از لحاظ حافظ و قاری قرآن کریم به استان های اصفهان و خراسان رضوی تعلق دارد هزینه مسابقات را سازمان اوقاف و امور خیریه از موقوفات مرتبط با نیات قرآنی و یک درصد از نذورات بقاع متبرکه فراهم می کند، پیش بینی می شود هزینه این دوره از مسابقات بالغ بر 200 میلیون تومان باشد از مسئولین استانی درخواست داریم در برگزاری مسابقات و مراسم های قرآنی کمک ما بشتابند، زیرا ما نیات قرآنی کم داریم.

وی در ادامه افزود: ما نیت قرآنی را در استان اصفهان کم داریم، پیشنهاد می کنیم واقفین، خیرین و متولیان قسمتی از اموال خود را برای نجات قرآن از مهجوریت و دراز نبودن دست برگزار کننده برنامه های قرآنی به سوی دولتیان، اختصاص دهند اکنون از بین موقوفات استان اصفهان نیات مذهبی 59 درصد از کل موقوفات را به خود اختصاص داده اند که 70 درصد آن به عزاداری امام حسین(ع) تعلق دارد و 11 درصد آن به نیات قرآنی متعلق می باشد که بیشترین آنها قید مکان و زمان دارد و جهت قرائت قرآن بر سر قبور می باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه بیان داشت: همچنین طی طرح ملی حفظ قرآن مقرر شده است در سال 95 بیش از 30 هزار نفر در استان اصفهان در زمینه حفظ حداقل سه جزء و قرائت قرآن پروش یابند که اصفهانی ها از اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم استقبال خوبی داشته اند که 70 درصد آنان را خواهران تشکیل می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی بیان داشت: در حفظ مجازی قرآن بعد از قم استان اصفهان پیشتاز است، مرکز حفظ مجازی قرآن کریم در کنار مقبره علامه مجلسی(ره) اصفهان با 7 استاد و 1300 کاربر در حال فعالیت است که تمامی خدمات خود را رایگان به علاقمندان ارائه می دهد.

برگزاری یادواره شهدای فاجعه منا در امامزاده سلطان سیدعلی(ع) نایین

احمد جبلی اظهار داشت: یادواره شهدای فاجعه منا با همکاری ناحیه مقاومت بسیج به همراه اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن مطهر آستان مقدس امامزاده سلطان سیدعلی( علیه السلام) و با حضور مسئولین شهرستان نایین برگزار شد.

وی در ادامه افزود: در این مراسم خیل عظیمی از مردم حضور داشتند که حجت الاسلام و المسلمین  مصلحی (وزیر سابق اطلاعات و رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ) پیرامون فاجعه منا به ایراد سخن پرداخت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین در ادامه بیان کرد: همچنین در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سجادی امام جمعه شهرستان نیز سخنرانی کرد.

احمد جبلی در ادامه گفت: نسب این امامزاده جلیل القدر بنا به گفته و اعتقاد بزرگان و معتمدین شهر و کتب تاریخی نایین به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد و آستان امامزاده سلطان سیدعلی (علیه السلام) در شهرستان نایین، در مرکز شهر نایین واقع شده است./1325/ت303/ی

ارسال نظرات