۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۴۹۵۲۱

اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری کارگاه «بصیرت افزایی و جریان شناسی حادثه منا»، حلال بودن اموال و دلبسته دنیا نبودن شرایط سرمایه داری اسلامی، برپایی نماز عید قربان در نمایندگی المصطفی در سیرالئون و برپایی نماز عید سعید قربان در غنا، از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: به همین دلیل، توحید با امامت و ولایت قوام پیدا می کند؛ کسانی که امامت، ولایت و زعامت را در مقابل توحید می دانند و کوته فکرانه آن را در مقابل توحید ترسیم می کنند، عقاید نادرست و تفکرات کوتاه دارند؛ بدانند،توحید بدون رسالت و امامت و ولایت معنی ندارد؛ امامت و ولایت تجلی توحید در عالم است و خطای تکفیریون است که توحید را مقابل ولایت می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلات وهابیون آن است که توحید را به خوبی نشناخته اند؛ حوزه علمیه آمادگی دارد که با هر کس از صاحب نظران وهابیت در هرجای عالم، در یک بحث دوستانه و منطقی ثابت کنیم که توحید حقیقی با ولایت و امامت چونان رسالت گره خورده است؛ توحیدی که وهابیون با تکیه به ابن تیمیه و دیگر صاحب نظران کوته اندیش، می اندیشند آلوده است.

وی گفت: فقهای ما به سادگی کسی را به کفر و شرک متهم نمی کنند و به راحتی دست به شمشیر نمی برند، زیرا به دوستی میان مسلمانان معتقد هستیم؛ اتصال توحید و عید عبودیت خدا با زعامت و ولایت الهی است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه های علمیه در عصر ما مسئولیت های خطیری به دوش می کشند؛ حجم تولیداتی که انجام می شود و سوالات جدیدی در مقابل فقه و کلام و اندیشه اسلامی قرار می گیرد بسیار بالاست؛ امروزه هرگز با دنیای قبل قابل مقایسه نیست؛ هر ساعت در عرصه الهیات و کلامی و حقوقی و فکری در رشته های مختلف ،فکر تولید می شود که بسیاری از آنها با اندیشه اسلامی ناسازگار است.

وی افزود: هر روزه سوالات و شبهات جدیدی متوجه مباحث اعتقادی و نظامات کلامی و فقهی ما است؛ در عرصه علوم اسلامی و انسانی و الهیات جدید در دنیای غرب به شیوه های مختلف کار می شود و این تفکرات به سرعت در عرصه فضای مجازی منتشر می شود

کارگاه «بصیرت افزایی و جریان شناسی حادثه منا» برگزار شد

در آستانه ایام مبارک حج و سالگرد حادثه جانسوز شهدای منا کارگاه «بصیرت افزایی و جریان شناسی حادثه منا و تحلیل سخنان مقام معظم رهبری» در خوابگاه شهید بهشتی موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار گردید.

شایان ذکر است، در این کارگاه  آقای دکتر منصور حاتمی راد ضمن بیان معرفی حکومت عربستان به بررسی عوامل حادثه منا و پیام مهم مقام معظم رهبری به این مناسبت پرداخت.

شرایط سرمایه داری اسلامی، حلال بودن اموال و دلبسته دنیا نبودن است

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر گرایلی، مدیر گروه معارف اسلامی و حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد عصر امروز، بیستم شهریورماه در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) به تبیین «شاخصه های تفکرات الهی» پرداخت.

وی با اشاره به آیه 13 حجرات «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، بیان کرد: شما را در دسته های مختلف زن و مرد، سیاه و سفید، عرب و عجم، ایرانی و غیرایرانی و امثال آن آفریدیم برای اینکه همدیگر را بشناسید، اما این تقسیم بندی ملاکی برای برتری گروهی بر گروه دیگر نیست و تنها ملاک ارزشگذاری و برتری تقوا است.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان خاطرنشان کرد: هیچ یک از این تقسیم بندیها در زندگی بشر تأثیرگذار نیست، همه انسانها با وجود این تقسیم بندیها دارای وجوه اشتراکی هستند؛ همه افراد گرسنه شده و از غذا تغذیه می کنند، از هوا تنفس، از امکانات دنیا، اعضا و جوارح استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه تنها تفاوت انسانها در داشتن تفکر الهی و تفکر مادی است، خاطرنشان کرد: همه افراد چه با تفکر الهی چه با تفکر مادی می خورند، می آشامند، هردو با دیگران ارتباط دارند، هر دو از امکانات دنیا استفاده می کنند، در زندگی هر دو مشکل ایجاد می شود و هر دو شادی و غم و غصه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین گرایلی با اشاره به تفاوتهای این دو تفکر، عنوان کرد: کسانی که تفکر الهی دارند به حرام یا حلال بودن لقمه توجه می کنند، اما حرام یا حلال بودن لقمه برای انسانهای با تفکر مادی فرقی ندارد بلکه مهم برای آنها جمع کردن سرمایه، ظاهر شیک و تجملاتی است.

دبیر شورای هماهنگی گروه های علمی تربیتی جامعه المصطفی مشهد متذکر شد: در اسلام نه تنها سرمایه داری مذموم شناخته نشده بلکه به جمع آوری سرمایه مشروط به حلال بودن و دلبسته نشدن به آن مال و انفاق در راه خدا نیز توصیه شده است.

وی افزود: لقمه حرام در نسل آدم تأثیرگذار است، از طرفی اگر شکم ظرف حرام شد چشمها از دیدن حق کور و گوشها از شنیدن حق کر می شوند.

عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی مشهد ادامه داد: در تفکر مادی مبنای بهره مندی و استفاده از سرمایه، امکانات، فضای مجازی لذتهای شخصی است اما در تفکر الهی استفاده از اعضا و جواح و امکانات بر مبنای دستورات خداوند است.

وی با بیان اینکه شادی و غم در این دو تفکر با هم فرق دارد، گفت: در تفکر الهی بن بست راه ندارد، انسانی که الهی زندگی می کند هیچ گاه ناامید نمی شود و همیشه نگاهش به سمت خداوند و ائمه اطهار(ع) است، اما انسانهای مادی گرا با کوچکترین غم و ناگواری در زندگی مأیوس می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین گرایلی خاطرنشان کرد: انسانهایی که تفکر الهی دارند، در ارتباط خود با نظام هستی، ارتباط با خانواده، پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان، آشنایان و همکاران به دستورات خداوند توجه می کنند
برپایی نماز عید قربان در نمایندگی المصطفی در سیرالئون

نماز عید با حضور برخی از مقامات بلندپایه سیرالئون، در نمایندگی جامعه‌المصطفی در این کشور برگزار گردید.

از نکات در خور توجه نماز عید، حضور نماینده پارلمان سیرالئون و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی این کشور بود.

حضور مقامات بلندپایه سیاسی در این آیین عبادی، نشان‌دهنده ارتباط مطلوب نمایندگی المصطفی در سیرالئون با دولتمردان این کشور است که می‌تواند موجب تحکیم هر چه بیشتر جایگاه نمایندگی المصطفی در این کشور گردد.

برپایی نماز عید سعید قربان در غنا

نماز عید سعید قربان به امامت رئیس دانشگاه اسلامی غنا و با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان، اساتید و محبان اهل بیت علیهم السلام  برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن معارفی نماینده جامعه المصطفی در کشور غنا با حضور در مراسم نماز عید سعید قربان که در دانشگاه اسلامی غنا برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم، به فلسفه قربانی در اسلام پرداخت و ابراز داشت: تقرب به خدا و اطعام به فقرا و نیازمندان مهمترین فلسفه قربانی است که امری کاملا روشن و عقلانی است.

وی در ادامه با اشاره به داستان حضرت ابراهیم اظهار داشت: این داستان مورد تحلیلهای نادرست زیادی قرار گرفته است البته در داستان حضرت ابراهیم درسهای زیادی هست که باید فرا گرفت. به طور مثال امروزه شبهات زیادی دربیان چگونگی وحی بر پیامبران الهی در جامعه اسلامی وجود دارد.

نماینده جامعه المصطفی در غنا، یاد آور شد: تفسیر نادرست از دستورات کلام وحی امروز موجب مشکلات زیادی در جهان اسلام شده و این تفاسیر نادرست مبنای کار گروه های تروریستی است، لذا باید دانست که خداوند هیچ گاه دستور قتل بیگناه را صادر نکرده است، اما اگر ما این چنین برداشتی داشته باشیم باید در تفاسیر خودمان شک کنیم./1325/ت303/ی

ارسال نظرات