۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۴۹۶۵۴
تولیت مدرسه علمیه امام حسین بابل:

FATF كاپيتولاسيون ذلت بار بانكي برای کشور است

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل با ابراز نگرانی از قبول عضویت ایران در FATF، آن را کاپیتولاسیون بانکی نامید و گفت: محتوای FATF برنامه ‏اي براي كنترل، نظارت و به زانو در‏آوردن ايران در حوزه تبادلات مالي است.
حجت الاسلام حسین تقی پور

حجت الاسلام حسین تقی پور، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با انتقاد از پذیرفتن عضویت ایران در FATF، گفت: پذیرفتن عضویت کشور در کارگروه اقدام مشترک مالی در حقیقت محدود کردن قدرت نظامی و امنیتی کشور و گشودن زنجیر گروههای تروریستی از جمله داعش برای مخاطره قرار دادن امنیت کشور است.

وی با تشریح ابعاد مختلف FATF، افزود: كارگروه اقدام مشترک مالي، در حقیقت مجموعه سياستگذار پرنفوذي است كه نكات و دستورالعمل هایی را در قالب توصيه در حوزه مبارزه با پول‏شويي و مبارزه با تأمين مالي تروريسم به کشورهای عضو ارائه مي‏ كند.

امام جمعه گتاب با اشاره به 49 دستورالعمل ارائه شده در FATF، اظهار داشت: 9 دستورالعمل در کارگروه اقدام مشترک مالی مربوط به تأمین مالی تروریسم براساس تعریف غرب درباره گروهها و افراد حامی تروریسم است.

وی ادامه داد: اساساً تعريف ايران از تروريسم با تعريفي كه آمريكا و كشورهاي غربی از اين موضوع دارند به ‏طور كلي متفاوت است، زیرا آنها با حمایت از تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی، مقاومت در برابر جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس را تروریسم می دانند.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: آمريكا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را جزو گروه‏ هاي حامي تروريسم مي ‏داند و كشورهاي حاشيه خليج فارس كه عضو FATF هستند نيز اخيراً حزب ‏الله لبنان را در زمره گروه‏هاي تروريستي قرار داده اند.

وی با هشدار درباره عضویت کامل ایران در FATF، افزود: ايران براي خروج از فهرست سياه كشورهاي غيرهمكار با FATF بايد كليه اطلاعات اقتصادي و مالي خود را براي راستي ‏آزمايي درباره عدم حمايت مالي از تروريسم و هم‏چنين مقابله با پولشويي در اختيار اين مجموعه قرار دهد و این امنیت ملی ما را به شدت آسیب پذیر خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه با تشریح یکی از ابعاد خطرناک عضویت ایران در کارگروه اقدام مشترک مالی، تأکید کرد: یکی از نتایج عضویت ایران در FATF قرار گرفتن اسناد حساس مالی کشور در اختیار دشمنان است و شبکه بانکی جمهوري اسلامي ايران از همكاري با نهادها و اشخاصي كه در فهرست تحريم‏هاي به‏ اصطلاح بين ‏المللي هستند، منع می شود.

وی ادامه داد: حقیقت عضویت ایران در FATF تعهد کشورمان برای تحریم مالی و انسداد حسابهای بانکی و عدم ارائه هر گونه خدمات مالی در شبکه داخلی بانکی کشور برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که در لیست تحریم غرب قرار گرفته اند.

حجت الاسلام تقی پور با اظهار تأسف از اقدام دو بانک ملت و سپه برای عدم ارائه خدمات مالی به سپاه پاسداران براساس دستورالعمل FATF، گفت: متأسفانه این دو بانک ها صراحتاً از خدمات دهی به اشخاص حقيقي و حقوقي تحريم ‏شده از سوی غرب در داخل کشور خودداري مي‏ كنند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ شخص، مؤسسه و شركت ايراني در ليست تحريم‏ها قرار دارند و مسؤولان ما طبق همين سند محرمانه، متعهد به اعمال تحريم‏ها عليه آن‏ها در داخل كشور شده‏ اند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به برخی از وزارتخانه ها و مراکز حساس امنیتی و اطلاعاتی کشور در لیست تحریمهای غرب به بهانه مبارزه به تروریسم، بیان کرد: صدا و سيما، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، قرارگاه خاتم ‏الانبيا، وزارت اطلاعات، سازمان صنايع دفاعي، دانشگاه مالك‏ اشتر، گروه صنايع صنام، صنايع شهيد صياد شيرازي، صنايع شهيد باقري، باتري‏ سازي نيرو، صنايع پارچين و مركز تحقيقات و فناوري دفاعي در حوزه هواپيمايي که در برگیرنده جمعي از بهترين متخصصان و مديران كشور هستند، به لطف اين توافق محرمانه، مشمول تحريم‏هاي داخلي قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به وعده های مسؤولان اجرایی درباره پاره شدن زنجیرهای تحریم پس از برجام، تصریح کرد: برخلاف وعده های داده شده برای لغو تمام تحریم ها پس از برجام همزمان با اقدامات ایران، نه تنها زنجیر تحریمها پاره نشد، بلکه بخشهای مهم امنیتی و نظامی کشور در تحریم آمریکا و سازمان ملل باقی ماند و علاوه بر آن نهادهای مهم کشور از تعاملات بانکی داخلی هم محروم شدند.

حجت الاسلام تقی پور با بیان این مطلب که حقارت FATF، بدتر از کاپیتولاسیون است، گفت: کاپیتولاسیون تنها برای ایجاد مصونیت اتباع آمریکایی بود، اما قرارداد عضویت FATF حقارتی بدتر و فاجعه آميزتر از كاپيتولاسيون را به بار خواهد آورد.

وی افزود: علت فاجعه آمیزتر بودن FATF از کاپیتولاسیون به خاطر طرف مقابل مي‏‌شود و خودتحریمی در کشور رقم خواهد خورد.

استاد حوزه علمیه بابل تضعیف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور را فاجعه ای بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: فاجعه عضویت ایران در FATF دستپخت دستگاه ديپلماسي ما در فرآيند برجام است و ظاهراً بايد اين نهادها براي هر يك از قراردادهاي خود از وزیر امور خارجه کشور بخواهند كه براي آن‏ها از آمريكايي‏ها امان‏ نامه بگيرد.

امام جمعه لاله آباد با تشریح ابعاد دیگری از اثرات مخرب عضویت ایران در کارگروه اقدام مشترک مالی، تأکید کرد: هدف اصلي اين كارگروه به سركردگي ايالات متحده، توقف و یا كاهش رفتار مقاومتي ايران در غرب آسيا با بكارگيري مجموعه ه‏ايی از ابزارهاي اطلاعاتي، نظارتي و بانكي است كه نهايتاً به محدودسازي و حتي فراتر از آن به تضعيف سپاه و حزب‏ الله لبنان خواهد انجاميد.

حجت الاسلام تقی پور ادامه داد: فشار آمریکا برای امضای نهایی معاهده کارگروه اقدام مشترک مالي برنامه‏ اي براي كنترل، نظارت و در نهایت به زانو در‏آوردن ايران در حوزه تبادلات مالي است./1313/302/ب2

ارسال نظرات