۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۴۴۹۷۳۸
ناصر نظر در نشست اپرت پرپری:

شرایط اجرایی دیگر گروه های موسیقی کودک و نوجوان فراهم شود

رهبر ارکستر پارس و آهنگساز با بیان اینکه باید شرایط اجرایی گروه های دیگر موسیقی کودک و نوجوان فراهم شود،گفت: اپرت پرپری کار سنگینی است و من تنهایی بار آن را به دوش نمی کشم ۳۵۰ موزیسین با ما همکاری می کنند.
ناصر نظر موزیسین

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نشست کنسرت ارکستر پارس «اپرت پرپری» پیش از ظهر امروز چهارشنبه 24 شهریور با حضور ناصر نظر رهبر ارکستر و آهنگساز، ماندانا کریمی کارگردان، لرتا اودیسیان طراح و کارگردان حرکات و سیامک احصایی طراح صحنه برگزار شد.

ناصر نظر، رهبر ارکستر پارس و آهنگساز در این نشست درباره اجرای اپرت پرپری گفت: کنسرت طبق روالی که ما از 15 سال پیش به مناسبت روز جهانی کودک در تالار وحدت به اجرا می رویم، برگزار می شود؛ باید این امکان را برای گروه های دیگر کودک هم فراهم کنند که آنها هم به اجرا بروند.

وی افزود: در سه سال اخیر به غیر از کنسرت« اپرت مانا و مانی» آقای دهلوی که موسیقی و نمایش داشت، اجرا شد. اپرت پرپری کار خیلی متفاوت و بزرگی است که در این سه سال تجربه کردم، وقتی موزیک همراه با نمایش، حرکت و آواز باشد فهم آن برای کودکان سخت می شود، ملودی های این اثر را از سه سال پیش نوشتم از همان موقع نوشتن کار کلید خورد اما بازی بچه ها، گروه های آوازی، کر، ارکستر و گروه حرکت از ابتدای سال کار را شروع کردند و توانستند با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های این اثر این است که بچه ها بازیگر هستند زیرا خانم رشیدی و خانم کریمی با آنها کار کرده اند و به همین خاطر بچه ها از قالب خواننده صرف خارج شدند. تمام بچه های این اپرت با موسیقی آشنا هستند و ساز می زنند و می توانند ملودی ها را اجرا کنند.

ناصر نظر همچنین درباره کار کودک و الهام گرفتن از کودکان در نوشتن آثارش اظهار داشت: من تمام مدت در محیط با کودکان هستم و از آنها و چهره هایشان و شعرها الهام می گیرم، برخی شعرها را می گویم نمی شود بر روی آنها آهنگ ساخت اما وقتی آنها را می خوانم و وارد فضا می شوم خودم می بینم دارم بازی می کنم، همه تلاش من این است که چیزی تکراری نباشد و به سن بچه ها بخورد. کودکان امروزی خیلی علاقه مند به مسایل جادویی و چالش برانگیز هستند، ملودی یواش یواش به ذهن من می آید اما نوشتن برای کار صحنه ای عظیم خیلی سخت است.

این رهبر ارکستر و آهنگساز با بیان اینکه اپرت پرپری کار بزرگی است امیدوارم که مسئولان به آن توجه کنند، گفت: این اپرت یک کار تیمی بزرگی است؛ هر سال ما این کار انجام می دهیم، این کار یک زمینه ای دارد که به 30 سال پیش برمی گردد. کاش گروه های دیگر هم بتوانند و این امکان برایشان فراهم شود که کارهای بزرگ انجام دهند، اپرت پرپری کار سنگینی است و من تنهایی بار آن را به دوش نمی کشم 350 موزیسین با ما همکاری می کنند.

وی افزود: اپرت پرپری برای گروه سنی سه سال به بالا در یک ساعت و 15 دقیقه اجرا می شود.

ناصر نظر در مورد آهنگسازی و اجرای آثار افسانه ای ایرانی نیز گفت: به این فکر نکرده ام، افسانه های ایرانی موضوعیت کودکان ندارند و کار کردن بر روی آنها سخت است، این کار را باید برای کودک بازنویسی کرد که در حوزه تخصصی من نیست.

این آهنگساز همچنین اظهار داشت: اپرت پرپری از کارهای آموزشی موسسه پارس است که جذابیت و تاثیر بسیار زیادی بر مخاطبان دارد.

وی درباره اجرای مشترک با سایر گروه های کودک و نوجوان گفت: من تاکنون به این موضوع فکر نکرده ام، تعداد خودمان زیاد است اما گروه ها هم از ما نخواسته اند باید بخواهند، برخی گروه ها توانایی مالی ندارند که کارهای بزرگ را انجام ندهند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که بتواند اپرت پرپری را در جشنواره موسیقی فجر به اجرا ببرد./836/د102/ل

ارسال نظرات