۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۴۴۹۷۵۴
رییس شورای هیأت‌های مذهبی شهر تبریز:

2400 هیأت مذهبی در تبریز فعال است

رییس شورای هیأت‌های مذهبی شهر تبریز از فعالیت حدود 2 هزار و 400 هیأت مذهبی مجوزدار در سطح شهر تبریز خبر داد و گفت: این آمار، با در نظر داشتن هیأت‌هایی که تاکنون مجوزی از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت نکرده‌اند، به 3 هزار هیأت نیز می‌رسد.
عزاداری

فرخ جلالی، رییس شورای هیأت‌های مذهبی شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از فعالیت حدود 2 هزار و 400 هیأت مذهبی مجوزدار در سطح شهر تبریز خبر داد و اظهار داشت: این آمار، با در نظر داشتن هیأت‌هایی که تاکنون مجوزی از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت نکرده‌اند، به 3 هزار هیأت نیز می‌رسد.

جلالی با بیان این‌که فعالیت هیأتهای مذهبی همواره مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر، با بررسی‌ها و نظارت‌های صورت‌گرفته، فعالیت چهار هیأت مذهبی در شهر تبریز «به دلایل مالی یا رفتاری» به حالت تعلیق درآمده است.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی شهر تبریز تصریح کرد: در کنار اقدامات هماهنگی، تصمیم‌سازی و نظارتی، این شورا، برنامه‌های آموزشی خود را برای تربیت مداحان نوجوان مورد توجه قرار داده که مقتل‌خوانی، آشنایی با شعر و فنون مداحی، از جمله بخش‌های محتوایی آن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هیأت‌های مذهبی تبریز ویژه‌ برنامه‌های عزاداری و علم‌های سوگواری را پس از عید غدیر برپا خواهند کرد، گفت: غدیرخم، به تعبیر بزرگان دین، زمینه‌ساز استمرار ولایت الهی است که موجب شده تاریخ دین، از هر گونه انحراف در امان بماند؛ از این رو، برنامه‌های با نشاط و محتوایی این عید بزرگ، نباید مورد غفلت واقع شود.

جلالی ادامه داد: شورای هیأتهای مذهبی، تذکرات و راهنمایی‌های لازم را برای پیشگیری از بروز هر گونه فضای خرافه، بدعت و انحراف در ایام عزاداری ماه محرم، ارایه داده و علاوه‌ بر این، با همکاری دستگاه‌ انتظامی، بر نحوه اجرای قوانین و مقررات عزاداری‌های محرم نظارت می‌شود.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی شهر تبریز تصریح کرد: دسته‌جات حسینی، از نصب بیرقهای سیاه و آغاز برنامه‌های عزاداری، پیش از عید سعید غدیر خم منع شده‌‌ا‌ند؛ در صورت عدم رعایت این موارد، طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد، چرا که شأن عزاداری‌های ماه محرم، از بدعت‌ و خرافه دور است.

وی گفت: استفاده از آلات موسیقی، شمشیر، قمه و برگزاری مراسم اعلان عزا، از جمله مواردی است که شورای هیأتهای مذهبی شهر تبریز، تذکرات لازم را در مورد اجتناب از آن‌ها، عنوان کرده است؛ ضمن این‌که مراسم طشت‌گذاری که در برخی محلات، در حال ترویج است، هیچ سابقه‌ای در فرهنگ عزاداری شهر تبریز ندارد و توصیه نیز نمی‌شود.

جلالی با اشاره به این‌که تجمع عزاداری در میدان ساعت، امسال متفاوت‌ از سالیان گذشته خواهد بود، افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک، این مراسم، امسال به صورت شبانه با حضور باشکوه هیئات حسینی برگزار می‌شود، از سوی دیگر تأکید شده تا حمایت شرکت‌ها و واحدهای صنعتی از هیأتهای مذهبی، نباید وجهه تبلیغاتی داشته باشد./935/302/ب2

 

ارسال نظرات