۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۴۴۹۷۶۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اسلام مبارزه با فقر را بر همه مردم واجب می‌داند

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که در اسلام مبارزه با فقر بر همه مردم واجب است، گفت: در اقتصاد اسلامی هیچکس نباید فقیر باشد و این حکم برای تمام مردم جهان است و تنها ویژه مسلمان‌ها نمی‌شود.
ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در رابطه با موضوع «مطالبات اجتماعی درباره اقتصاد مقاومتی» به سخنرانی پرداخت و گفت: بیشتر افراد علاقه ندارند از آ‌ن‌ها سؤال کنند.

وی در ادامه گفت: سؤال، یکی از ارکان اساسی اسلام و به ویژه شیعه است و هر شخصی در هر طبقه‌ای از اجتماع حق دارد و می‌تواند از سران حکومت سؤال کند و عملکرد او را بازبینی نماید. تمام مردم وظیفه دارند و مأمور هستند که حکومت‌هایی تشکیل دهند که بیشترین شباهت را به حکومت حضرت علی(ع) داشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی مسؤولان حکومت اسلامی را به ویژه آن‌هایی که مورد سؤال قرار می‌گیرند، به دو گروه تقسیم کرد و افزود: عده‌ای در حکومت اسلامی هستند که انسان‌های ناشایستی نیستند اما قدرت مدیریت ندارند و در تشخیص اولویت‌ها دچار مشکل‌ هستند. عده‌ای دیگر نیز هستند که افراد ناشایستی هستند و به عمد در کار خود خیانت می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه هر دو گروه اجازه نمی‌دهند که از آن‌ها سؤال شود و پاسخ صحیح دهند، در حالی که هر دوی این گروه‌ها را باید زیر سؤال برد و از آن‌ها در رابطه با کارها و فعالیت‌هایی که کرده‌اند یا نکرده‌اند بازخواست کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با روشن دانستن مبانی اسلامی و قانون اساسی در اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد تحریم‌ناپذیر و رفاه‌خواه برای همه مردم جهان. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را رهبر معظم انقلاب مدت‌ها پیش تبیین و اعلام کرده‌اند، تمام این موارد باید تک‌به‌تک اجرا شود و مردم تمام این موارد را به صورت سؤال از مسؤولان درخواست کنند.

وی در ادامه افزود: حوزه فعالیت تمام افراد جامعه و مسؤولان دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد و رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید معلوم شود، ما در ایران مشکل قانون نداریم زیرا در طول این چندین سال پس از انقلاب اسلامی توانسته‌ایم رکورد قانون و مصوبات خوب را در جهان بشکنیم و از طرف دیگر رکورد پیگیری نکردن این مصوبات خوب را نیز شکسته‌ایم!

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که در اسلام مبارزه با فقر بر همه مردم واجب است، تصریح کرد: در اقتصاد اسلامی هیچکس نباید فقیر باشد و این حکم برای مردم تمام جهان است و تنها مخصوص مسلمان‌ها نمی‌شود.

وی با بیان این‌که فقر با زهد تفاوت دارد، بیان کرد: زهد، فقر اختیاری است و فرد تلاش کرده است و به اموال زیادی رسیده است اما از آن‌ها کم استفاده می‌کند، در حالی که عده‌ای از انسان‌های فقیر تلاش کرده‌اند و به مالی دست نیافته‌اند. ممکن است هر دو گروه از ناچیز بودن دنیا دم بزنند اما میان این دو حرف بسیار تفاوت وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به مخالفت اسلام با دو سبک زندگی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی گداوار و استفاده نکردن از نعمت‌های خداوند و دومین سبک، زندگی اشرافی‌گری است،‌ یعنی زندگی که بیش از نیاز در آن مصرف وجود دارد، اسلام با هر دو سبک زندگی مخالفت دارد.

وی افزود: دلیل اصلی مخالفت اسلام با فقر مطلق و اشرافی‌گری این است که در هر دو حالت شخص نمی‌تواند تکامل معنوی داشته باشد و به مقصد و هدفی نمی‌رسد که اسلام ترسیم کرده است.

گفتنی است، این نشست ادامه سلسله نشست‌های «بزم اندیشه» است که به منظور آگاهسازی نسل جوان با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز، از طریق دسترسی مستقیم به استادان و صاحب نظران تراز اول ملی ویژه فعالان و نخبگان فرهنگی برگزار می‌شود.

«دشمن شناسي فرهنگي»، «زندگي به سبك جهادي» و «اقتصاد مقاومتی» محورهای این نشستها در سال 1395 است، این نشست‌ها همراه با پرسش و پاسخ حضوری، چهارشنبه هر هفته در مؤسسه خدمات مشاورهای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار میشود./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات