۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۴۹۹۰۵
آیت‌الله علوی‌گرگانی:

شخصیت حضرت آ‌منه برای جهانیان تبیین شود

حضرت آ‌یت الله علوی گرگانی با اشاره به برگزاری کنگره حضرت آ‌منه گفت: در تاریخ کمتر درباره وجود مبارک حضرت آمنه(س) صحبت و سخنی گفته‌ شده است و برگزاری چنین کنگره‌ای می‌تواند سرآغاز به وجود آمدن کتاب‌ها و مطالعات بیشتری در رابطه با تبیین جایگاه این بانوی اسلام در جامعه شود.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌رسا، جمعی از اعضای ستاد کنگره حضرت آمنه(س) با حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس بانوی کرامت با ارائه گزارشی از فعالت‌های فرهنگی آستان مقدسه در سال‌های اخیر ابراز داشت: با توجه به اینکه حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالانه پذیرای زائران بسیاری از سراسر جهان و ایران اسلامی است حرم اهل‌بیت(ع) علاوه بر فعالیت‌های عبادی، آحاد مردم را به وسیله برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم، حفظ قرآن کریم، مفاهیم قرآنی، فعالیت‌های پژوهشی و نشر آنها با معارف الهی آشنا می کند.

وی در ادامه اشاره‌ای به برگزاری کنگره فاطمه معصومه(ص) در سال 85 و کنگره بزرگداشت مفسر قرآن کریم علی بن ابراهیم قمی در سال 90 کرد و اظهار داشت: این کنگره‌ها به میزبانی آستان مقدس صورت پذیرفته که در آنها آثار علمی فراوانی تولید و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.   

معاون فرهنگی آستان مقدس بانوی کرامت برگزاری کنگره بزرگداشت مقام حضرت آمنه(س) را از مهمترین برنامه‌های آتی آستان مقدس برشمرد و یادآور شد: حضرت آمنه(س) شخصیتی است که بر گردن همه مردم جهان به ویژه مسلمانان حق دارند چرا که ایشان مادر پیامبر اکرم(ص) است.

وی اضافه کرد: با عنایت به این نکته که تاریخ به بررسی ابعاد شخصیتی این بانوی گرانقدر بسیار اندک پرداخته است، با برگزاری این کنگره به میزبانی آستان مقدس قم برآن هستیم تا ایشان را آنگونه که شایسته است به جهانیان معرفی کنیم.

حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه فعالیت‌های لازم از جمله شناسایی آثار، کتابشناسی و مشخص شدن محور‌های کنگره صورت پذیرفته است، اظهار داشت: این کنگره در ماه ربیع الاول سال 96 مصادف با میلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با قریب به 50 اثر به زبان‌های مختلف برای استفاده همه اقشار جامعه برگزار خواهد شد.

حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی ضمن تبریک به همت برگزاری این گنگره‌ تصریح کرد: در تاریخ کمتر درباره وجود مبارک حضرت آمنه(س) صحبت و سخنی گفته‌ شده است و برگزاری چنین کنگره‌ای می‌تواند سرآغاز به وجود آمدن کتاب‌ها و مطالعات بیشتری در رابطه با تبیین جایگاه این بانوی اسلام در جامعه شود.

وی در ادامه گفت: مسأله بزرگی است تا شخصی بتواند چنین پیامبر عظیم‌الشأنی را در رحم حفظ کند و در دامانش پرورش دهد، حضرت آمنه(س) هم نسبت به همسر بزرگوارشان حضرت عبدالله و هم نسبت به پیامبر اکرم(ص) تلاش بسیاری انجام داده‌ است؛ چه بسا می‌توان گفت آمنه(س) برای پیامبر اکرم(ص) هم پدر و هم مادر بود، زیرا پیامبر اکرم(ص) در دوران کودکی پدر خود را از دست داد و آمنه(س) هم جای پدر و هم جای مادر چنین فرزندی را تربیت کرد از این‌رو می‌توان به جایگاه و مقام والای ایشان در پیشگاه خدا پی‌برد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی برگزاری این کنگره در قم را از مصادیق «تُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْها اِلى سائِرِ الْبُلْدانِ» از فرمایشات حضرت امام صادق(ص) برشمرد و تصریح کرد: این عمل و رفتار شما در تهیه برنامه‌ها و بزرگداشت مقام حضرت آمنه(س) از مصادیق این روایت است چرا که این چشمه آب را شما باید به وجود بیاورید و آن را به تشنگان این عرصه ارائه دهید.

وی‌ بیان و طرح شخصیت مادر پیامبر(ص) در ایام ولایت را بسیار متناسب و مبارک ارزیابی و تأکید کرد: سرچشمه و منبع اصلی ولایت وجود مبارک پیامبر(ص) و جانشین ذات حضرت حق است، چرا که ایشان آن جمله معروف «أيّها النّاس الست أولى بالمؤمنين من أنفسهم» را با توجه به آیه شش سوره مباره احزاب فرمودند «النَّبِيُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» بنابراین اصل ولایت به دست پیامبراکرم(ص) است و چه بهتر درباره ام‌الولایه سخنرانی کنیم، مطلب بنویسیم و کنگره برپا کنیم./878/پ202/ج1

ارسال نظرات