۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۴۹۹۳۲

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری مراسم بزرگداشت قاری قربانی منا محسن حاجی حسنی، بازدید قائم سازمان اوقاف از پروژه های عمرانی اردبیل، طرح پیوند آسمانی در آستان مقدس امامزادگان شاخص 22 استان، برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در مازندران، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، مراسم بزرگداشت مهاجر الی الله حاج محسن حاجی حسنی کارگر با حضور فعالان قرآنی برگزار می شود.
بر اساس این گزارش این مراسم همزمان با ایام سالگرد فاجعه دردناک منا صبح  فردا پنج شنبه 25 شهریور ماه ساعت 10 صبح در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد واقع در خیابان فدائیان اسلام برگزار می شود.

در این مراسم که از نخبگان قرآنی تجلیل می شود، حجت الاسلام نصر الله پژمان فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سخنرانی می پردازد.

 یادآور می شود سال گذشته به علت بی تدبیری دولت سعودی، مهاجر الی الله حاج محسن حاجی حسنی کارگر، نخبه قرآنی کشور و چهار عزیز دیگر قرآنی به همراه بیش از 460 نفر از حجاج ایرانی در انجام مناسک حج مظلومانه، به فیض شهادت نائل آمدند.

در مسأله غدیر بسیار کم کار کرده ایم

حجت الاسلام"سیدرضا فاطمی"  اظهار کرد: دهه ولایت از سوی اوقاف به عنوان دهه ولایت علوی و اکمال دین نبوی نامگذاری شده و اداره اوقاف در این دهه ویژه برنامه هایی دارد.
وی با اشاره به اهمیت عید غدیر افزود: عید غدیر عید الله اکبر است و برنامه های اوقاف در دهه ولایت در راستای اجرای نیات واقفین و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برگزار می شود.
فاطمی تصریح کرد: هدف از برنامه های دهه ولایت، معرفی شخصیت والای امیرالمومنین علیه السلام به عنوان الگوی حقیقی و عملی انسان کامل و معرفی و تبیین جایگاه امامت و ولایت فقیه به عنوان ادامه ولایت ائمه معصومین علیهم السلام است.
وی بیان کرد: فراهم کردن زمینه افزایش بصیرت و تفکر ولایی و بینش سیاسی اقشار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان نسبت به امامت حضرت علی علیه السلام و ولایت فقیه از دیگر اهداف برنامه هاست.
معاون اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و عترت، ترویج معارف معصومین و تقویت باورهای دینی در میان آحاد مردم ویژه برنامه های دهه ولایت و امامت از 21 تا 30 شهریورماه در 60 امامزاده در سراسر استان کرمان برگزار می شود.
وی افزود: مراسم ویژه شب عید غدیر، برگزاری همایش بانوان ولایی عصر روز عید در 33 امامزاده از جمله امامزاده محمد علیه السلام شهر کرمان را داریم و صبح روز عید غدیر ساعت 10 در 52 امامزادگان و بقاع متبرکه برنامه ویژه همراه با قرائت بخشی از خطبه غدیر و مراسم عقد اخوت و ... برگزار می شود.
فاطمی با اشاره به اینکه در سال جاری توسط اوقاف دو کتاب "حوالی ظهر" و "عهد ماندگار" چاپ شده است ، اظهار کرد: شعرخوانی آیینی، تجلیل از سادات در امامزادگان، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و کتاب، قرائت زیارت جامعه کبیره در 20 بقعه شاخص استان در شب عید غدیر، سلسله مباحث نمایشگاهی با عنوان "علی مع الحق و الحق مع علی" از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در دهه ولایت در سطح استان کرمان می باشد.
وی بیان کرد: همچنین دعای عرفه در 53 بقعه متبرکه استان برگزار شد و 25 امامزاده با هماهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نماز عید قربان را برگزار کرده اند.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: یکسری موقوفات در زمینه غدیر داریم که حدود 27 مورد موقوفه در سطح استان در این زمینه است و باید بیش از این در زمینه شناساندن حضرت علی علیه السلام کار شود.
وی افزود: ما در مسئله غدیر بسیار کم کار کرده ایم و باید غدیر را به کشورهای دیگر بشناسانیم. زیرا تا غدیر نباشد، کربلا درست مشخص نمی شود و احکام شریعت تبیین نمی شود.

بازدید قائم سازمان اوقاف از پروژه های عمرانی اردبیل

حجت الاسلام اکبر قیامی با اعلام این خبر گفت: طی سفر یکروزه مهندس عبدالرضا عابد قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از معاونین و مدیران کل سازمان اوقاف و امور خیریه به استان اردبیل، جلسه بازرسی و بررسی عملکرد برنامه محور اوقاف استان در 6 ماهه نخست سالجاری برگزار شد.

وی ادامه داد: این عملیات بازرسی برنامه محور در حوزه های معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، حقوقی و ثبتی، مالی غیر عمومی، بهره وری اقتصادی، تحقیق، انفور ماتیک، روابط عمومی، بازرسی و حراست اوقاف استان برگزار شد که بحمدا... نتایج موفقیت آمیزی را برای اوقاف استان بهمراه داشت.

قیامی افزود: در حاشیه این بازرسی قائم مقام و معاونین و مدیران ارشد سازمانی تعدادی از پروژه های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه در سطح شهرستان های اردبیل و سرعین بازدید کردند.

طرح پیوند آسمانی در آستان مقدس امامزادگان شاخص 22 استان

سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای رسالت خود مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش و ارتقاء هویت اسلامی و حمایت از بنیان خانواده اقدام به برگزاری چهارمین دوره طرح پیوند آسمانی همزمان با سالروز فرخنده ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در سراسر کشور نمود.
مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف هدف از اجرای این طرح را ساماندهی نیات و جذب بیشتر کمکهای مردمی و خیرین و اجرای امینانه نیات واقفین و همچنین حمایت، هدایت و تسهیل امر ازدواج عنوان کرد و افزود: این طرح باعث ایجاد رویه ای واحد در عمل به نیات مرتبط با ازدواج شده و از اعمال سلیقه ها جلوگیری خواهد کرد وی تاکیید کرد: اجرای این طرح علاوه بر هدایت امینانه نیات، گزارش گیری و اطلاع رسانی دقیق از اجرای آنرا از جامعیت و شفافیت لازمی برخوردار خواهد کرد.
مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف افزود: این طرح برای چهارمین سال پیاپی در سالروز ازدواج فرخنده امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) به طور همزمان در سراسر کشور با برگزاری مراسم باشکوه جشن ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) با عنوان پیوند آسمانی در بقاع شاخص با حضور مردم، خیرین، مسئولین و واقفین برگزار شد .
وی گفت: پس از این مراسم جهیزیه هایی که تهیه شده است به صورت یک کاروان نمادین در سطح شهر به نمایش گذاشته شده و به خانواده هایی که شرایط لازم را برای برخورداری از این تسهیلات دارند با حفظ کرامت و عزت خانواده ها تحویل شد.
مدیرکل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تعداد 146 موقوفه در 22 استان با نیت ازدواج به ثبت رسیده که استانهای تهران،آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین و استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان به ترتیب دارای کمترین موقوفه می باشند.
الگوهای ساختگی خانواده ها را تهدید می کند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی هم در این باره با تاکید بر ضرورت الگوگیری از زندگانی حضرت علی و حضرت فاطمه(سلام الله علیهم) گفت: الگوهای ساختگی و جعلی جامعه ما را تهدید می کند که بسیاری از خانواده ها را متلاشی کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، در جشن ازدواج نوعرسان بندرشرفخانه که به همت کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(سلام الله علیها) برگزار شد، از خلقت انسان تا قیامت در هیچ خانه ای عاشق تر از حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) پیدا نمی شود که جان خود را در راه عشقش فدا کند.
وی افزود: زندگانی حضرت علی و حضرت فاطمه(سلام الله علیهم) باید به عنوان الگو مورد استفاده در تمامی عرصه های زندگی قرار بگیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: نشاط معنوی در اسلام جایگاه ویژه ای دارد، اما امروزه نشاط های ساختگی و جعلی وارد جامعه ما شده است و بیشتر خانواده ها از این الگوهای دروغی تبعیت می کنند و برهمین اساس شاهد افزایش طلاق در جامعه هستیم.
تبیین دوری از اشرافی گری به جوانان
همچنین معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، در این جشن ازدواج تاکید کرد: دوری از اشرافی گیری و سخت گیری در ازدواج باید به عنوان الگوی در بین جوانان جامعه ما تبیین شود.

وی افزود: جوانان باید با دوری از تجملات، زندگی های آسان را با خوشحالی دائمی و خوشبختی آغاز کنند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جوانان باید زندگی مشترک خود را بر پایه محبت و عشق و امید و با عفاف و پاکدامنی بنا کنند.
کاهش سن ازدواج با تغییر نگرش های عمومی امیر تقی زاده، معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی نیز در این همایش ابراز داشت: مشاوره و آموزش های پیش از ازدواج به مزدوجین ارائه می شود تا شاهد ازدواج آسان و پایدار باشیم.

وی افزود: میانگین سن ازدواج دختران و پسران در جامعه ما افزایش پیدا کرده که باید با تغییر نگرش، سن ازدواج را در جامعه کاهش دهیم.
تقی زاده تاکید کرد: صدور مجوز قبل از مشاوره و انجام مشاوره های تخصصی جزو اولویت های اداره کل ورزش و جوانان استان به شمار می رود.
معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: باورهای عمومی جامعه در بحث ازدواج باید تغییر کند و با دوری از ریخت و پاش ها و چشم و هم چشمی ها، به سمت ازدواج آسان جوانان پیش برویم.
وی در پایان عنوان کرد: هدیه ای به نوعرسان این جشن از سوی اداره کل ورزش و جوانان اهدا می شود.
گفتنی است،‌در پایان این جشن از نفرات برتر این کانون در عرصه های فرهگنی و ورزشی و علمی با اهدای هدایایی تجلیل و بنر ستارگان کانون رونمایی شد.

برپایی جشن ولایت در حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع)

بمناسبت دهه ولایت، جشن عید غدیر در حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) برگزار می‌گردد.

جواد یزدانی اظهار داشت : جشن عید غدیر در روز دوشنبه 29 شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر سید علاءالدین حسین (ع) برگزار می‌گردد.

گفتنی است این مراسم شامل سخنرانی مذهبی در خصوص اهمیت و جایگاه واقعه غدیر در اسلام، امامت و ولایت در فرهنگ شیعه، توسط حجت الاسلام رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز میباشد، همچنین مراسم مولودی خوانی توسط مداح اهل بیت حاج کاظم محمدی خواهد بود.

برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در مازندران

همایش استانی جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در مازندران برگزار می شود.

این همایش روز یکشنبه هفته آینده 28 شهریور به میزبانی امامزاده ابراهیم (ع) آمل برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضوی امام جمعه شهرستان آمل سخنران جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی است./1325/ت303/ی

ارسال نظرات