۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۵۰۰۸۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

مودت به اهل بیت عامل پیوند و اتحاد امت اسلامی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: هر چند که اهل سنت به ولایت و امامت اهل بیت(ع) عقیده ندارند اما بر اساس کلام الهی که مودت به اهل بیت(ع) را مزد رسالت نبی خاتم(ص) قرار داده است، به اهل بیت(ع) مودت و محبت دارند و همین مسأله باید عامل پیوند و اتحاد امت اسلامی شود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و تبریک دهه ولایت و عید غدیر، اظهار داشت: هرچند که اهل سنت به ولایت و امامت اهل بیت(ع) عقیده ندارند اما بر اساس کلام الهی که مودت به اهل بیت(ع) را مزد رسالت نبی خاتم(ص) قرار داده است به اهل بیت(ع) مودت و محبت دارند و همین مسأله باید عامل پیوند و اتحاد امت اسلامی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به قصیده ای از عمرو بن عاص در وصف حضرت علی(ع) و واقعه غدیر اشاره و اضافه کرد: برای اثبات ولایت علی(ع) دلایل زیادی وجود که واقعه غدیر و آیات مربوط به آن از مهمترین دلایل است و عمرو بن عاص در قصیده خود به آن اشاره کرده است.

برگزاری نمایشگاههایی که سبب کاهش عفت عمومی شود منع شرعی و قانونی دارد
وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع علمای تهران و تاکید ایشان بر مقابله علمای اسلام با نقشه شوم عفت و حیا زدایی از جوانان و مردم جوامع اسلامی، خاطرنشان کرد: بر اساس کلام امام علی(ع) بی حیایی و بی عفتی سبب نابودی تقوا و زوال تقوا موجب مرگ قلب انسان و در نهایت سبب نابودی دین فرد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تلاش برای تقویت حیا و عفت در جامعه را وظیفه همگانی دانست و تاکید کرد: سرپرست خانواده ها و تمام مسؤولان و مدیران نهادهای مختلف باید از اعضای زیر مجموعه خود مراقبت کرده و مانع از تقلیل حیای آنان شوند و بر این اساس دور کردن تمام اسباب و ابزاری که با حفظ حیا و عفاف در تضاد است از محیط خانواده و نهادها الزامی است.

وی به برگزاری نمایشگاهها و ایجاد بازارچه های تجاری اشاره و عنوان کرد: همه نمایشگاهها و بازارچه ها پیوست فرهنگی دارند و باید بر اساس قانون اساسی و اسلامی کشور ترتیب داده شوند، بر این اساس ایجاد شرایطی که سبب تحریک افراد و کاهش عفت و حیای عمومی شود منع قانونی، شرعی و اخلاقی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه بزرگترین و قدیمیترین حربه دشمنان الهی در مواجه و مقابله با انبیا و اولیا(ع) را تمسخر و استهزا خواند و تاکید کرد: ما مسلمانان وظیفه داریم که هر جا شاهد تمسخر احکام و باورهای دینی از سوی معاندین و مخالفین شدیم با آنان مقابله کرده و بر اساس کلام صریح الهی مجلس آنان را ترک کنیم.

تبعیت مسلمانان از بی بی سی تأسف بار است
وی ادامه داد: به طور مثال شبکه های ماهواره ای مانند بی بی سی که فجیعترین و کثیفترین اعمال غیر انسانی و اخلاقی تبلیغ می کنند مانند تبلیغ رستورانهایی که به شکل کاسه دستشویی ساخته شده و ظروف آن نیز شبیه به توالت است و غذا را به شکل مدفوع انسان تهیه می کنند، چنین شبکه های احکام حیات بخش و شرافت آفرین دین اسلام مانند حجاب و حیا و یا اقامه نماز و روزه داری را به تمسخر می گیرند و بسیار تاسف بارتر تبعیت قشری از مسلمانان از چنین شبکه ها و برنامه هایی است.

وی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علی(ع)، گفت: گناهان و خطاها به مانند مرکبی چموش هستند که در برابر صاحب خود رم کرده و سوار خود را به زمین می زنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به میلاد امام هادی(ع) اشاره کرد و ضمن تبریک این روز خجسته، ابراز کرد: امام علی النقی(ع) 41 یا 42 سال عمر فرموده اند و دعای ما از خدای متعال این است که به زودی در سامرا امنیت کامل برقرار شده و زیارت حرم حضرت قسمت همه ما شود.

وی ضمن تقدیر از حضور مردم مومن در دعای پرفیض عرفه، ماه ذیحجه را ماه عبادت و بندگی خواند و افزود: بر اساس کلام خدای متعال در قرآن کریم زنده نگهداشتن شعائر الهی نشانه ایمان و تقوی است و به طور یقین حضور در دعاها و مراسمات دینی رحمت الهی را جذب و بلایا را دفع می کند.

پرداخت زکات وسیله تقرب است
وی با اشاره به قرار گرفتن در فصل برداشت محصولات کشاورزی به ویژه محصول انگور، یادآور شد: کشمش و سبزه انگور اگر به حد شرعی که حدود 850 کیلوگرم است برسد باید یک دهم آن به عنوان زکات پرداخت شود.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه نماز راه ارتباط با خالق و زکات وسیله بر قراری ارتباط با مخلوق است، ادامه داد: مومنان هرگز به خاطر پرداخت زکات احساس ضرر و زیان نکنند چرا که حضرت علی(ع) می فرمایند: «نماز و زکات هر دو در دین اسلام وسیله تقرب هستند و هرکس با طیب نفس زکات بپردازد در روز قیامت بین آتش جهنم و او حجاب می شود»، پس بعد از پرداخت زکات دغدغه نداشته باشید که مال خود را از دست داده ایم.

ممانعت از ازدواج مجدد خانمها پس از فوت همسر یا طلاق سنتی جاهلانه است
وی با اشاره به مباحث خانوادگی، افزود: پس از فوت همسر یا  طلاق نباید افراد مجرد بمانند، چون مجردی خلاف خواست و رضایت الهی است و در قرآن کریم به این مسأله تاکید شده است که پس از فوت همسر یا طلاق گرفتن خانمها پس از اتمام عده ازدواج کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: خدای متعال به خانمها واجب کرده است که پس از فوت همسر چهار ماه و ده روز عده نگه دارد و پس از آن ازدواج کند، بر این اساس کسی از خانواده همسر یا خود خانم حق ندارند مانع از ازدواج خانم شوند و چنین عملی خلاف شرع است.

وی ممانعت از ازدواج مجدد را بخاطر سنتهای جاهلانه امری اشتباه عنوان و اضافه کرد: بر آقایان عده واجب نیست و پس از فوت یا طلاق همسر بلافاصله می توانند ازدواج کنند و سرزنش آنان بخاطر ازدواج مجدد امری اشتباه و سنتی جاهلانه است چرا که انسان به همسر و شریک زندگی نیازمند است./936/201/ب2

ارسال نظرات