۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۴۵۰۱۳۱
آیت الله مجتهد شبستری:

ولایت ضامن اجرای احکام الهی است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه قرآن بهترین قانون برای بشر است، گفت: بهترین قانونها نیز نیازمند تضمین در اجرا هستند، ولایت و امامت تضمین اجرای قانون الهی است.
آیت الله شبستری در مسجد باغ معروف تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عصر امروز در مراسم جشن امامت و ولایت در مسجد باغ معروف با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، با اشاره به آیه ۷۱ سوره احزاب، گفت: منظور از امانتداری در این آیه شریفه ولایت است که شامل قرآن و عترت است و در انسان زمینه و استعداد امانتداری وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر امواجی از هر طرف دنیا پخش شود و دستگاه گیرنده ای مثل رادیو و تلویزیون نباشد که این امواج را دریافت کند نمی توان امواج را ضبط کرد، خداوند متعال می فرماید ما این امانت را عرضه کردیم و در سایر موجودات گیرنده ای نیست ولی در انسان این ظرفیت وجود دارد، درک، شعور و عقل  می تواند از دستگاه گیرنده استفاده کند و پذیرای امانت الهی یعنی قرآن و عترت باشد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ولایت الهی شامل قرآن و عترت است، افزود: وجود مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) مکرر فرموده اند إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»، من دو امانت گرانبها را در میان شما قرار داده و می روم یکی قرآن و دیگری اهل بیت علیه السلام و تفسیر آیه شریفه ۷۲ سوره احزاب را در اینجا می توان از زبان مبارک پیامبر (ص) شنید و باید این دو باهم باشند.

وی در مورد اهمیت قانون در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه بهترین قانون در جامعه حاکم باشد ولی مجریان آن به قانون، عمل ننمایند، این قانون بی فایده است، بهترین برنامه ها و قوانین در قرآن است و در کنار آن افرادی از هر جهت عالم و مؤمن لازم است که قوانین و برنامه های قرآنی را به مرحله اجرا در بیاورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد اهمیت امامت و ولایت، ابراز داشت: برادران اهل سنت نیز در کتابهای خود مسأله غدیر را نقل کرده اند، وقتی پیامبر اکرم از حجه الوداع بر می گشتند، جمعیت را نگه داشت و آیه شریف یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فى عَلِىٍّ یَعْنى فِى الْخِلاَفَهِ لِعَلِىِّ بْنِ أَبى طالِبٍ، یعنی ای پیامبر تا زمانی که مردم پراکنده نشده باید در غدیرخم مسأله امامت علی (ع) را بیان کنی، اهل سنت منصف این مسأله را در کتاب هایشان تایید کرده و آورده اند.

وی ادامه داد: مرحوم علامه امینی (ره) صاحب الغدیر، نیز طرق متعدد اهل سنت این مطلب را نقل کرده است؛ غدیرخم را اهل سنت نیز قبول می کنند، منتها آنها می گویند پیامبر بیان کرده است؛ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، منظور از مولا یعنی دوست و محب، ولی به نظر می آید که در آن هوای گرم و داغ طرح این مسأله بعید به نظر می رسد و منظور از مولا همان سرپرستی و ولایت بمعنی پیشوایی است، این مسأله را بعضی برادران قبول می کنند ولی بعضی در قبول این مسأله مشکل دارند، امیرالمومنین علی (ع) به عنوان مرجع و شخصیت علمی  است که همه قبول داشته و دارند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اسوه و الگو قراردادن ائمه معصومین(ع)، افزود: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت فاطمه الزهرا(س) باید برای برادران و خواهران دینی اسوه و الگو باشند.

وی با بیان اهمیت عید غدیر، گفت: عید غدیر یعنی عید شایسته سالاری، عید ولایت و عید امامت است، وظیفه ما غدیری بودن است، یعنی تبعیت از مکتب قرآن و عترت، تبعیت از صفاتی که در امامان است، حضرت علی(ع) که مظهر عدالت، ساده زیستی و تقوا است، آن زمان که عید غدیر عیدالله الاکبر مشخص شده و در ایران و سایر مملکت ها نیز به رسمیت شناخته شده است./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات