۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۵۰۲۸۳
استاد حوزه علمیه قم:

چشم امید داشتن به دیگری ریشه تأخیر در استجابت دعاها است

استاد حوزه علمیه قم چشم امید داشتن به دیگری را ریشه تأخیر در استجابت دعاها عنوان کرد و گفت: انسان عارف به دلیل اینکه از دیگری قطع امید کرده و تنها چشم امیدش به خداوند بوده و خداوند را تنها رزاق عالم می‌داند مستجاب الدعوه است.
مسلم گریوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین گریوانی، استاد حوزه علمیه قم،بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه فطرت شیوه عام هدایت خداوند است، گفت: قرآن کریم به صراحت بر این موضوع تأکید دارد که بازگشت همه امور به سوی خداوند است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در این بازگشت در صراط مستقیم قرار داشته باشیم باید بر مبنای فطرت فکر کرده و عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هدایت فطری میان انسان‌ها تفاوتی نیست، تصریح کرد: آنچه که یک انسان عارف و غیر عارف را از هم جدا می‌کند این است که صافی و پاکی قلب عارف موجب شده که چه در گرفتاری و چه در شادی تنها خدا را ببیند و نسبت به غیر خدا نظر نداشته باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه انسان غیر عارف چون فطرتش را کامل نکرده و فقط در مقطع خاص زندگی(گرفتاری ها) خداوند را صدا می‌زند فقط در همان مقطع زندگی خدا را می بیند، ادامه داد: همین موضوع موجب شده که انسان غیر عارف با تأخیر در استجابت دعاها روبه رو شود در حالی که انسان عارف مستجاب دعوه است.

حجت الاسلام گریوانی علت عدم تأخیر در استجابت دعای انسان غیر عارف را در این موضوع عنوان کرد که چون انسان غیر عارف در ابتدا چشم به امید دیگری داشته و وقتی دیگری او را ناامید کرد روی به خدا می‌آورد چه در حالت اضطرار و چه در حالت انقطاع به همین علت دعاهایش با تأخیر مستجاب می شود، گفت: این در حالی است که انسان عارف بدون چشم داشت از دیگری فقط خدا را می‌خواند و تنها خداوند را رازق هر چیزی می داند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان عارف در همه حال خدا و امام و وصی خدا در زمین را می‌بیند و او را حاضر و ناظر بر اعمال خود می داند، قرآن کریم امام( امام عصر(عج)) را به ماء معین تشبیه می‌کند و اگر کسی از این آب و ماء معین استفاده نکند می میرد و انسان‌ها اگر امام زمان(عج) نداشته باشند از فرط تشنگی خواهند مرد که منظور از تشنگی در اینجا عدم بهره مندی از نعمت هدایت است که موجب می‌شود انسان در منجلاب گناه و فساد غرق شوند.

حجت الاسلام گریوانی با بیان اینکه اگر خداشناسی انسان ریشه‌دار و فطری باشد هیچ گاه خشکیده نمی‌شود، گفت: علت این موضوع این است که فطرت در هیچ زمانی از بین نمی‌رود و مثال بارز آن فرعون است که با همه فساد و آلودگی که داشت در اواخر عمرش خدا را انکار نکرد.

وی ادامه داد: بیشتر مباحث مربوط به خدا در قرآن کریم پیرامون حضور خداست زیرا اصل حضور خداست و در آیه ۴۰ سوره توبه زمانی که خداوند به حضرت موسی(ع) می‌فرمایند که نترس و نگران نباش من با تو هستم بر همین حضور تأکید شده و باید گفت که انسانی که به اصل حضور خدا برسد هرگز خود را به گناه آلوده نخواهد کرد و مصداق این موضوع بزرگان دینی ما و امام خمینی(ره) هستند که همواره می‌فرمودند که عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه ما باید از دوران کودکی حضور خدا را در امور مختلف به فرزندان خود گوشزد کنیم، گفت: اگر در مورد حضور خدا در خانواده بحث نشود و به فرزندان آموزش داده نشود که خداوند حضور دارد، طبق فرموده قرآن کریم« غشاوة»یعنی یک پرده غفلت برای روی فطرت کودک قرار گرفته و همین پرده یا طبق فرموده قرآن غشاء مانع خداشناسی در وجود کودک و انسان می شود.

حجت الاسلام گریوانی با اشاره به اینکه در کتاب «خدایی که در این نزدیکی است نوشته حجت الاسلام گریوانی» به سؤالات کودکان پیرامون مسأله خدا و خداشناسی پاسخ داده شده است، یادآور شد: همانطور که کودک به غذا نیاز دارد معرفی خدا به هم کودک از نیازهای ضروری و اساسی او است زیرا نپرداختن به این نیاز ذهن کودک را به نوعی غفلت کشانده و موجب می‌شود که کودک دچار نوعی بت پرستی مدرن شود به همین علت اگر می‌خواهیم فرزندان خداشناسی داشته باشیم باید از همان دوران کودکی وجود و حضور خدا را برای آن‌ها تبیین کینم./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات