۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۵۰۳۳۶
مدیر مؤسسه فرهنگی راه حق:

اهل بیت به صورت تکوینی از آلودگی پاک هستند

حجت‌الاسلام نخاولی در بیان دلیل تکوینی بودن اراده خداوند برای پاک کردن اهل بیت، گفت: سیاق ابتدای آیه، سیاق تکریمی است، زمانی که سیاق تکریمی باشد نشان از تکوینی بودن دارد زیرا در تشریعی حکم به تمام مردم تعلق می‌گیرد و ویژه گروه خاصی نمی‌شود.
نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) با موضوع آیه تطهیر(بخشی از آیه۳۳سوره احزاب) قرآن کریم به سخنرانی پرداخت و گفت: منظور از اراده در این آیه شریفه، اراده مستقیم خداست برای کاری که می‌خواهد انجام دهد. این اراده تکوینی است و اراده تشریعی نیست که با وضع قوانین صورت گیرد.

وی در بیان دلیل تکوینی بودن اراده خداوند برای پاک کردن اهل بیت اظهار داشت: سیاق ابتدای آیه، سیاق تکریمی است. زمانی که سیاق تکریمی باشد نشان از تکوینی بودن دارد زیرا در تشریعی حکم به تمام مردم تعلق می‌گیرد و ویژه گروه خاصی نمی‌شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق در ادامه افزود: کلمه(رجس) در آیه به معنای آلودگی و ناپاکی است و (ال) که قبل از آن آمده است نشانه هر نوع آلودگی و ناپاکی است و تمام آن را شامل می‌شود. بنابراین آیه می‌خواهد با این تأکیدها بفرماید که این پاک کردن از رجس ویژه عده خاصی است و تمام مردم را شامل نمی‌شود.

وی به نکته دیگری که در آیه تطهیر وجود دارد اشاره کرد و گفت: عبارت (اهل بیت) در این آیه واژه اختصاصی به چند نفر محدود است. این عبارت دو مرتبه در قرآن کریم آمده است و در هر مرتبه نیز در توصیف پاکان و افراد ویژه‌ای به کار رفته که همراهی و معیت با رسول خدا (ص) دارند.

گفتنی است، این جلسات به همت گروه‌های مذهبی و هیأت‌های خیمه الانتظار، خدمتگزاران مکتب الرضا(ع)،‌ لبیک، راه حق، رایه‌الشهدا(دانشجویان و طلاب) و هیأت‌الشهدا(حسینیه قرآن و عترت) به مدت شش شب از ۲۴ شهریور تا دوشنبه ۲۹ شهریور برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات