۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۰۳۵۷
آیت الله مجتهد شبستری:

پژوهشهای حوزوی باید متناسب با زمان باشد

امام جمعه تبریز با اشاره به دامنه گسترده پژوهش در دوران امروزی، گفت حوزه های علمیه باید نیازهای روز را درک کنند و در موضوعات جدید، پژوهش صورت گیرد، معصومان به ما آموختند که با تحقیق و پژوهش پیش برویم.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره استانی علامه حلی در سالن اجتماعات مرکز مدیریت استان آذربایجان شرقی، با اشاره به آیه نفر، گفت: بر اساس هر شأن نزولی از این آیه شریفه می توان لزوم تفقه از آیه نفر را استفاده شود.

وی با بیان اینکه فقه در لغت به معنای شناخت عمیق است، گفت: تفقه به معنای طلب فقه و تخصص در آن است، فقه به معنای دین شناسی است و مرحله عالیه آن اجتهاد است که بر اساس تقلید نیست، بلکه با اجتهاد و دین پژوهی است، حوزه های علمیه در عمل به این آیه شریفه سالیان متمادی از زمان شیخ طوسی در حوزه علمیه نجف و عبدالکریم حائری در حوزه علمیه قم  فعال بوده است و تا به امروز تداوم داشته است.

امام جمعه تبریز دین اسلام را دینی پویا و جامع مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: فقه پویا فقهی که دو عنصر زمان و مکان در آن مدخلیت دارد و در عین انس با فقه جواهری دارای پویایی است، حوزه علمیه باید جوابگوی نیازهای عصر فعلی باشد و بتواند مشکلات فقهی و دینی جهان امروز را حل کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبری در مسأله تولید علم و انقلابی گری حوزه های علمیه، ادامه داد: این  امر برای داشتن عنصر آگاهی به زمان است، حوزه های علمیه باید نیازهای روز را درک بکنند و در موضوعات جدید، پژوهش صورت گیرد، معصومان به ما آموختند که با تحقیق و پژوهش پیش برویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دامنه گسترده پژوهش در دوران امروزی، ادامه داد: آیت الله سید محمد باقر صدر در عراق در حوزه پژوهش با قدرت وارد شد و کتابهای فلسفتنا و اقتصادنا را تألیف کرد و در ایران اسلامی شهید مطهری با ابتکار و تولید علم وارد عرصه تألیف و تدوین شد.

وی با اشاره علامه طباطبایی و شاگردانش که با قدرت وارد عرصه علمی و پژوهش شدند، تصریح کرد: این امر پژوهش باید در حوزه های علمیه تدام یابد، طلاب باید با الگو گیری از این بزرگان حوزه علمیه معاصر در عرصه پژوهش فعالتر عمل کنند، استان ما دارای سطح عالی پژوهش در کشور هستند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تأکید بر مسأله مقاله نویسی و جدی گرفتن آن، ادامه داد: نصف سال را حوزه های علمیه تعطیل است، در این ایام تعطیل طلاب حوزه های علمیه به دنبال مقابله نویسی باشند، حوزه علمیه استان باید دارای چند صد نفر مقاله نویس و پژوهش گر باشد.

وی با بیان اینکه اخلاق و اعمال طلاب باید اصلاح شود و با تذکیه خود برای جامعه الگو شوند، گفت: باید عالم باشیم تا معلم دیگران باشید و با ید مزکی باشیم تا مزکی دیگران باشیم، دشمن شناسی، بصیرت و استبکار ستیزی و حفظ روحیه انقلابی در کنار تولید علم باید در حوزه های علمیه جدی گرفته شود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات