۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۵۰۴۷۶
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

اثبات ولایت امیرمؤمنان از آیه 67 سوره مائده

حجت الاسلام رضوانی گفت: اگر هیچ نشانه دیگری غیر از آیه 67 سوره مائده برای اثبات ولایت امیرمؤمنان(ع) وجود نداشت، همین آیه ما را کفایت ‏می کرد، منظور از «مولی» در جمله «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلی مَولاه» دوست نیست، بلکه به معنای سرپرست و اولی به تصرف است.
دهه ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، گفت: به فرموده امام صادق(ع) هیچ روزی از نظر فضیلت مانند روز عید غدیر نیست، آیه 67 سوره مائده در روز عید غدیر نازل شده است که مربوط به دستور خداوند به پیامبر(ص) در ابلاغ ولایت امیر مؤمنان(ع) است.

وی ادامه داد: اگر هیچ نشانه دیگری غیر از این آیه در سوره مائده برای اثبات ولایت امیر مؤمنان(ع) وجود نداشت، همین آیه ما را کفایت می کرد، این آیه شریفه به خوبی نشان می دهد که منظور از «مولی» در جمله «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلی مَولاه» دوست نیست، بلکه به معنای سرپرست و اولی به تصرف است.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: اهل سنت معتقدند که منظور از «ولی» در خطبه غدیر به معنای دوست است و می گویند که پیامبر(ص) امیرمؤمنان(ع) را دوست داشتند و به ما هم امر کرده اند تا ایشان را دوست داشته باشیم، البته به غیر ازناصبیها که شامل تکفیریها و فرقه ضاله خائن وهابیت می شوند، بقیه فرقه های اهل سنت، ائمه اطهار(ع) را دوست دارند.

حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم تنها در 2 مورد تعبیر «یا اَیُّهَا الرَّسول» را بکار برده است، یکی از آن موارد مربوط به همین آیه 67 سوره مائده می شود، خداوند می فرماید «یا اَیُهَا الرَّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک» ، خداوند از کلمه «رسول» برای خطاب قرار دادن پیامبر(ص) استفاده می کند در حالی که می توانست با کلمه دیگری ایشان را خطاب قرار دهد، پس معلوم می شود چیزی که بر پیامبر(ص) نازل شده مرتبط با رسالت ایشان است.

وی اظهار داشت: همچنین خداوند در این آیه می فرماید «بَلِّغ» که تاکید بیشتری از «اَبلِغ» دارد، سپس خداوند می فرماید «وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاس» و این وعده خداوند در حفظ پیامبر(ص) از آسیب مردم، نشان دهنده این حقیقت است که ابلاغ پیامبر(ص) مربوط به موضوع بسیار مهم و حساسی است که می تواند واکنشهای مردم را در پی داشته باشد و مقاومتها و مخالفتهایی صورت گیرد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: در حالی که اظهار دوستی پیامبر(ص) نسبت به امیر مؤمنان(ع) و درخواست از مردم برای دوست داشتن ایشان حساسیتی ایجاد ‏نخواهد کرد که منجر به درگیری و مخالفت شود و در نتیجه احساس خطر از ناحیه پیامبر(ص) هم بی مورد خواهد بود و پیامبر(ص) کاری را بی مورد انجام نمی دهند، پس حتماً مسئله حساس و سرنوشت سازی مورد نظر پیامبر(ص) بوده که مطابق با معانی مختلف لفظ« ولی»، بهترین ترجمه همان سرپرست و صاحب اختیار و به معنای ولایت و امامت امیر مؤمنان(ع) است./202/869/ب1

ارسال نظرات