۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۴۵۰۴۸۹
با قرائت پیام آیت الله سبحانی؛

نهمین اجلاسیه سالانه بزرگداشت غدیر در مشهد آغاز به کار کرد

شامگاه یکشنبه نهمین اجلاسیه سالانه بزرگداشت غدیر در هتل الغدیر مشهد با قرائت پیام حضرت آیت الله سبحانی به این اجلاسیه آغاز به کار کرد.
عید غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شامگاه یکشنبه نهمین اجلاسیه سالانه بزرگداشت غدیر در هتل الغدیر مشهد با قرائت پیام آیت الله سبحانی از سوی فرزند ارشد ایشان آغاز به کار کرد.

در ابتدا هادی وکیلی، دبیر علمی نهمین اجلاسیه غدیر، به تجربه موفق و درخشان حاصل از برگزاری هشت دوره از اجلاسیه غدیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در طول سال کمتر از حد انتظار شاهد برگزاری اجلاس های علمی، پژوهشی و ترویجی، تبلیغی در کشورمان هستیم.

وی نهمین دوره از این اجلاسیه را کنفرانس علمی با رویکرد پژوهشی دانست که کارکرد فرهنگی، ترویجی دارد و تصریح کرد: بهترین گونه های تبلیغی، دعوت متکی بر حکمت است که این حکمت جز از راه تبادل نظر علمی و تدبر در ادبیات و عبارات مکتب وحی حاصل نمی شود.

دبیر علمی نهمین اجلاسیه غدیر با اشاره به این که امسال اساتید در محتواهای تازه و به روز دست به گفت و گو و تبادل نظر می زنند، تفاوت محتوا حتی در صورت مشابهت عناوین را از خصیصه های همایش عنوان و خاطرنشان کرد: هر سال در این اجلاس نتایج تازه ترین پژوهش ها در خصوص غدیر ارائه می شود که محتوای تکراری در آن نیامده است.

وکیلی با اشاره به قرائت پیام حضرات آیات سبحانی و صافی گلپایگانی در این اجلاس، گفت: در این برنامه اساتیدی همچون آیات سیدان، سیدعلی میلانی، حسن ضیاء توحیدی، نجم الدین طبسی و حجج اسلام والمسلمین مهدی میرباقری، حسینی فقیه، بنی هاشمی، علی الشیخ و عصام العماد پیرامون موضوعات دکترین نصب وصایت در منابع عامه، شاخصه های اوصیای پیامبر(ص)در ادیان آسمانی، پیوند غدیر و مهدویت، امامت به عنوان حق و منصب الهی و استبصار به ایراد سخن می پردازند.

وی برگزاری کارگاه برای روحانیان و طلاب را از تفاوت های این اجلاس با سال های پیشین آن دانست و نسبت به اثرگذار بودن آنها برای روحانیون اظهار امیدواری کرد.

دبیر علمی نهمین اجلاسیه غدیر با بیان این که تاکیدمان بر تبیین هر ساله معارف غدیر به آن دلیل است که امامت و ولایت به عنوان شاخص ترین کلید واژه های مکتب وحی باید برای بشریت مورد فهم و درک قرار بگیرند، افزود: مجرای ورود به توحید، نبوت و امامت است.

وکیلی غدیر را مسأله تعیین سرنوشت و هدایت بشریت خواند که این طرح هدایت، جز در مکتب اسلام و اهل بیت تحقق نمی یابد و یادآور شد: بدون شک در شرایطی که درک درستی از امامت و ولایت نداشته باشیم نمی توانیم جبهه حق را به درستی تبیین کنیم.

پیام حضرت آیت الله سبحانی به نهمین اجلاسیه بزرگداشت غدیر در مشهد

در ادامه این اجلاسیه، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سبحانی، فرزند ارشد حضرت آیت الله سبحانی، پیام ایشان را به نهمین اجلاسیه بزرگداشت غدیر در مشهد قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامی اسلام(ص) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتابهای آسمانی و شریعت وی آخرین شریعت آسمانی است، یادآور می شویم که وظایفی که برعهده پیامبر(ص)  از جانب خداوند گذارده شده بود ، با رحلت او پایان نپذیرفت و لازم بود جانشین وی  همه را به عهده بگیرد و راه او را ادامه دهد و در غیر اینصورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را به عهده دارد، آیین کاملی نخواهد بود.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه پاسخگویی به مسائل نوظهور را که در عصر رسالت رخ نداده بود، یکی از این وظایف دانست و تصریح کردند: این پاسخگویی بر اثر برخورد مسلمانان با ملت های مختلف جهان مطرح می گردید و لازم است  احکام واقعی این موضوعات از طریق جانشین او بیان گردد.

ایشان در بخش دیگری از پیام خود تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقایدی که رسول خدا(ص) آن را برعهده داشت به همراه محور حق و باطل و روشنگر هدایت و ضلالت بودن را از دیگر رسالت های معین شده پیامبر(ص) از سوی خداوند متعال دانست که باید پس از او ادامه پیدا کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پس از درگذشت پیامبر(ص) باید در میان امت اسلامی فرد والا مقامی باشد که بسان پیامبر(ص) محور حق و باطل را بداند، تاکید کردند: بدون شک آن کسی می تواند بر جایگاه پیامبر(ص) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(ص) انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادی از امت ساخته نیست جز آن کسی که در مکتب خاصی زیر نظر عنایت الهی تربیت یابد و که  شناخت چنین فردی جز از طریق وحی الهی و بیان پیامبر امکان پذیر نیست.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که خوشبختانه این فرد در روز 18 ذی الحجه الحرام سال دهم هجرت، در سرزمین غدیر معرفی شد و از این جهت دین کمال خود را بازیافت، تصریح کرد: آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» در چنین  روزی فرود آمد و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامی است هم در جهات معنوی و هم در جهات سیاسی.

در انتهای پیام حضرت آیت الله سبحانی آمده است: اینجانب از این راه دور به کلیه برگزار کنندگان این همایش که مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبریک گفته و توفیقات همگان را در پیشبرد مکتب اهل بیت (ع) از خداوند متعال خواهانم.

شایان ذکر است، نهمین دوره این اجلاسیه از شامگاه یکشنبه 28 شهریور ماه در تالار ولایت هتل الغدیر مشهد آغاز شد و تا یکم مهر ماه ادامه دارد./864/201/ب2

ارسال نظرات