۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۴۵۰۵۰۳
كارشناس شبكه جهانی ولايت مطرح کرد؛

تلاش معاندان برای سلب اعتماد از عالمان دین/ ضرورت تقلید در عصر غیبت

كارشناس شبكه جهانی ولايت در حرم امام رضا(ع) گفت: عالمان دین محافظان و مدافعان دین در برابر تشکیک و شبهه ها هستند که باید به آنها اعتماد کرد و امروز معاندان و دشمنان دین با تهمت، افترا و شایعه پراکنی تلاشهای زیادی برای سلب اعتماد مردم از عالمان دین می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی، متخصص فرق و اديان و كارشناس شبكه جهانی ولايت عصر روز گذشته قبل از نماز مغرب و عشا در نشست «دین، نشاط، زندگی» با محور زمینه سازی پذیرش غیبت امام زمان(ع) از سوی امام هادی(ع)، اظهار کرد: امام هادی(ع) با تعیین نماینده هایی برای خود در شهرهای مختلف مردم را برای حاضر نبودن امام و ولی آماده می کنند تا برای پاسخ به سؤالات دینی خود به آن نمایندگان مراجعه کنند.

غیبت امام به معنای انقطاع از دین نیست

وی تصریح کرد: با این کار به نوعی مردم را تمرین می دهند که دست از وسواسهای بیهوده نسبت به  دین بردارند و برای دریافت پاسخ سؤالات خود حتما نباید به محضر امام برسند بلکه نائبان ایشان را بپذیرند و برای سؤالات و امور دینی به او مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: امام زمان(ع) در زمان غیبت صغری دارای نواب عام و نواب خاص بودند اما در غیبت کبری، مردم تنها نواب عام دارند و ما هر چقدر هم نسبت به پاسخ سؤالات شرعی و دینی خود حساس و وسواس باشیم به امام دسترسی نداریم.

وی با بیان اینکه عامل غیبت امام عصر خود ما هستیم، اظهار کرد: غیبت امام به معنای انقطاع از دین و دیندار نبودن نیست، بلکه باید فردی با تقوا، اصلح و اعلم را پیدا و از او تقلید کنیم و برای مسائل شرعی و احکام دین سراغ او به عنوان کارشناس و متخصص دین برویم.

زمینه سازی امام هادی(ع) برای عصر غیبت

كارشناس شبكه جهانی ولايت عنوان کرد: امام هادی(ع) سه کار اساسی برای سازماندهی وکلای دین انجام دادند؛ اول اینکه دستور به حفظ نظم دادند که به قرار ملاقاتهای با مردم به موقع رسیدگی کنند، همچنین تأکید کردند که در کار دیگر وکلا دخالت نکنند و به آنها دستوری در خصوص اجرای احکام الهی ندهند.

وی افزود: محدوده قلمرو  وکلا و نائبان را مشخص نمودند به این معنا برخی افراد برای بهم زدن وضعیت، از شهر خود نزد وکیل امام در شهر دیگر مراجعه می کردند که امام دستور داده بودند به هیچ وجه پاسخگوی آنها نباشند هر شهری نائب خودش را دارد همچنین دستور به مراقب از مطالب خارج از قلمرو نیابت دادند برخی از امور همچون ساخت مسجد طبق صلاحدید خود امام انجام می شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: در واقع امام هادی(ع) این نظم و سازماندهی را در زمان امامت دو امام قبل از امامت حضرت مهدی(عج) زمینه سازی کردند تا مردم برای غیبت صغری و کبرای حضرت ولی عصر(عج) آماده شوند.

تلاش معاندان برای سلب اعتماد از عالمان

وی با بیان اینکه امام هادی(ع) جایگاه عالمان دین را نیز مشخص و با طرح ویژگیهای آنها ضرورت مراجعه به عالمان دین را اعلام کردند، تأکید کرد: مردم باید جایگاه عالمان دین را بدانند و به آنها اعتماد داشته باشند، بزرگترین خیانت سلب اعتماد نسبت به عالمان و متخصصان دین است که امروز تلاشهای زیادی از سوی معاندان و دشمنان دین با تهمت، افترا و شایعه پراکنی در این زمینه صورت می گیرد.

وی به تبیین روایت امام هادی(ع) «لولا من یبقی بعد غیبة قائمنا علیه السلام من العلماء الداعین الیه والدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عبادالله من شباک ابلیس و مردته و من فخاخ النواصب لما بقی احد الا ارتدعن دین الله و لکنهم الذین یمسکون ازمة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکانها اولئک هم الافضلون عندالله عز و جل» که درباره نقش عالمان در زمان غیبت است، پرداخت و افزود: اگر نباشد بعد از غیبت مهدی آخرالزمان(عج) عالمانی که دعوت کننده به سوی خدا باشند، عالمانی که به مردم نسبت به حلال و حرام، واجبات، مستحبات، رسیدگی به مستضعفان، مراقبت در معامله و کاسبی هشدار دهند، کسانی که مردم را به صراط مستقیم هدایت کنند.

كارشناس شبكه جهانی ولايت بیان کرد: امام علی(ع) صراط مستقیم است اگر کسانی نباشند که مردم را به مسیر امیرمؤمنان(ع) هدایت کنند، اگر کسانی که از دین خدا با حجتهای الهی، دلایل قطعی و آشکار دفاع و حفاظت کنند، نباشند.

ضرورت تقلید در عصر غیبت

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: امروز که عده ای در توحید و یکتاپرستی، نبوت، امامت، قضا و قدر الهی تشکیک و به آیات قرآن کریم هجمه می کنند باید کسانی برای دفاع از دین حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: صدها اثر از آیت الله سبحانی در مقابله با وهابیهای پلید و کسانی که در نبوت پیامبر(ص) ایجاد شبهه می کنند، منتشر شده است همچنین دیگر بزرگان و عالمان دین با نوشتن کتاب و مقاله از دین خدا دفاع کرده اند و می کنند.

كارشناس شبكه جهانی ولايت در ادامه روایت امام هادی(ع)، اظهار کرد: این عالمان به دین نجات دهنده ضعیفان از ابلیس و پیروانش هستند تا گرگها سراغ مؤمنان نیایند و اعتقاد آنها را نسبت به دین سست کنند و مانند نجات غریقی برای کسانی که احتمال غرق شدن آنها وجود دارد عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: آنها مراقب و ناظر جامعه هستند در جاهایی که خلأ وجود دارد، بسیاری از کارها به اطلاع کسی نمی رسد و کسی متوجه آنها نمی شود که چه اتفاقات و پیش آمدهایی از سر مردم گذشت.

وی بیان کرد: اگر این عالمان در زمان غیبت نباشند که دین را از نواصب و وسوسه های شیطان در دین حفظ کنند، در آخرالزمان قطعا کسی باقی نمی ماند جزء اینکه مرتد دین شده باشد.

كارشناس شبكه جهانی ولايت خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) دعوت به خدا، دفاع از دین با دلایل الهی و رهاندن بندگان ناتوان از دام ابلیس را ویژگیهای عالمان دین در عصر غیبت مطرح کرده اند، بنابراین اگر عالمی را با این ویژگیها پیدا کردید رهایش نکنید که اسباب هدایت و رهایی از شر شیطان است.

یادآور می شود، سیزدهمین دوره سلسله نشستهای «دین، نشاط، زندگی» هر روز قبل از نماز مغرب و عشاء در صحن جمعوری اسلامی برگزار می شود./1308/201/ب2

ارسال نظرات