۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۰۵۳۰
حجت الاسلام والمسلمین قریشی در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه خواهران مطرح کرد؛

لزوم توجه حوزه های علمیه به تربیت طلاب عالم و متقی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی علمیت و معنویت را دو رکن اساسی در حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه های علمیه باید طلابی عالم و متقی تربیت کنند چراکه عالم بدون تقوا به هیچ دردی نمی خورد و انسان از آن سودی نمی برد.
افتتاحیه حوزه های علمیه خواهران اذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران استان، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان در خطبه 124 نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت علی (ع) در بخشی از این خطبه حالات علما را توصیف می کنند.

وی گفت: طبق فرمایش امیرمؤمنان، علمایی که فکر، اندیشه، اجتهاد و چشمه هایی از علوم الهی را جاری می کنند باید با دوستی و محبت با یکدیگر رفتار کرده و در ملاقات باهم، یکدیگر را از علم سیراب کنند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه باید بین علمای دین محبت و دوستی حاکم باشد، تصریح کرد: علما باید اهل علم باشند و در حوزه های علمیه نیز عالمانه رفتار کنند و با علم به دین به صورت محکم تدریس و تدرس کرده و مدارس علمیه را مدیریت کنند.

وی تأکید کرد: اینکه هر مدیر و استاد حوزه برای خود شأن و مقام خاصی قائل باشد و در نیت شائبه  و ریا رفتار کنیم، اینها مباحث شیطانی است و در محیط معنوی حوزه های علمیه قابل قبول نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با صراحت گفت: افرادی که چنین روحیه برترجویی دارند باید در رفتار خود تجدید نظر کرده و یا باید حوزه را ترک کنند.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی علمیت و معنویت را دو رکن اساسی در حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه های علمیه باید طلابی عالم و متقی تربیت کنند چراکه عالم بدون تقوا به هیچ دردی نمی خورد و انسان از آن سودی نمی برد.

وی خواستار محبت و صمیمت در بین طلاب، اساتید و مدیران حوزه های علمیه شد و گفت: اسلام به شأنیت های کذایی اهمیتی نمی دهد بلکه وجه تمایز انسان ها به درجه تقوا و ایمان و اخلاث آنهاست؛ آیت الله، دانشمند، پروفسور عنوانهای اعتباری است برای مدیریت امور محوله روزمره است و اگر همراه با تقوا و اخلاص در عمل نباشد در پیشگاه خداوند هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی متذکر شد: اخلاص و تقوا در دین اسلام از مباحث بسیار ارزشمندی است که باید در فتار، سخن و طرز برخورد حوزویان بیش از پیش متجلی و نمود پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیرخم، گفت: برای ولایت و امامت امیرمؤمنان (ع) دلایل قرآنی، روایی و عقلی بسیار زیادی وجود دارد.

وی به بررسی دلایل عقلی امامت و ولایت امیرمؤمنان (ع) پرداخت و گفت:حضرت محمد (ص) در طول 23 سالی که به عنوان پیامبر هدایت بشریت را برعهده داشتند، زحماتی بسیاری را متحمل شده اند به گونه ای که می فرمایند: «حضرت نوح که 950 سال پیامبر بودند و در پایان تنها 80 نفر در یک کشتی به ایشان ایمان آوردند نیز به اندازه من اذیت نشدند.»

امام جمعه ارومیه افزود: خداوند در قرآن کریم در توصیف زحمات پیامبراکرم (ص) در هدایت اعراب جاهل می فرماید: «برای شما مسلمانان پیامبری آمده است که به زحمت افتادن شما برای ایشان خیلی سخت است و پیامبر حرص و ولع دارند برای مؤمن شدن شما چراکه با مؤمنان مهربان و رئوف است».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: پیامبر بسیار رئوف که برای هدایت مسلمانان حرص و ولع دارد و پس از مدتها که در بستر بیماری بودند، آیا برای جاری کردن دین و راهبری مسلمانان چاره ای نمی اندیشد؟

وی اضافه کرد: افراد عادی در هنگام مرگ برای خانواده خود چاره اندیشی می کنند بنابراین محال است پیامبر اسلام که انقلابی به پا کرده اند بدون اینکه راهکاری و یا قیمی برای امت خود انتخاب کرده باشند مسلمانان را رها کنند.

امام جمعه ارومیه افزود: با فرض اینکه پیامبر اکرم (ص) هیچ اقدامی در راستای انتخاب وصی خود نکرده اند، باید گفت که دین اسلام دین ناقص است این درحالی است که عقل این امر را نمی پذیرد چراکه دین اسلام برای کوچکترین مسائلی همچون نشستن، بیدار شدن، خوابیدن و حتی داخل شدن بر منزل قانون دارد.

وی گفت: بر اساس ادله عقلی نمی توان قبول کرد دین اسلام با این عظمت که می خواهد دنیا را اداره کند هیچ برنامه ای برای بعد از پیامبر نداشته باشد بنابراین دلایل عقلی بسیاری وجود دارد که مسأله جانشینی پیامبر اکرم(ص) را به اثبات می رساند که البته باید شایسته ترین افراد در این جایگاه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: مسأله غدیر خم بهترین دلیل برای انتخاب شایسته ترین فرد برای جانشینی پیامبر اکرم (ص) است که دشمنان امیرمؤمنان نیز با وجود مخالفت با حضرت علی (ع) به این مسأله اقرار کرده اند.

گفتنی است،‌در آذربایجان غربی 12 حوزه علمیه در سطح یک، دو و سه مشغول تربیت خواهران طلاب در شهرهای مختلف استان است./201/936/ب1

ارسال نظرات