۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۵۰۶۸۳

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

حرکت کاروان های شادی به سوی بقاع متبرکه به مناسبت عیدغدیر، نیاز امروز کشور به وقف های علمی -آموزشی، دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باید مورد توجه قرار گیرند، خطبه غدیر منشور جامعه معرفتی است، از اخبار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، صبح امروز نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع تشریح برنامه های جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در امام زادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار شد.

در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر افزود: جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در روز عید سعید غدیر خم در راستای قطب فرهنگی شدن امام زادگان و ترویج فرهنگ ولایت مداری همزمان در 1622 امام زاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار می شود.

شرفخانی از برگزاری مراسم ویژه روز عید غدیر و تکریم سادات در امام زادگان سراسر کشور خبر داد و افزود: یکی از سنت های قدیمی و ارزشمند رفتن به امام زادگان و محضر سادات جهت تجدید میثاق و بیعت با آنها در روز عید سعید غدیر خم است چرا که سادات از سلاله فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع)‌ هستند. وی خاطر نشان کرد: برگزاری چنین مراسمی نشان از مودت و ارادت دوستداران اهل بیت (س)‌ و عرض ارادت به خاندان آنان است. ضمن اینکه علاوه بر برگزاری جشن‌های سنتی عید غدیر به دنبال ‌آن هستیم برنامه‌های فرهنگی را در امامزادگان و بقاع متبرکه تقویت کنیم.

وی افزود: سازمان اوقاف با اعزام روحانی، مبلغ دینی، مداح و سخنران به بقاع متبرکه سعی در ترویج فرهنگ ولایی و جشن های مذهبی و مردمی دارد و همچنین از جمله برنامه هایی که در این روز برگزار خواهد شد: قرائت میثاق نامه  و خواندن پیمان برادری در میان برادران دینی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: یکی از سنت‌های مطلوب و  عمل مستحبی عید غدیر خواندن برقراری عقد اخوت و پیمان برادری بین مؤمنین است که قرار است در امامزادگان شاخص این سنت حسنه اجرایی شود.

 وی با بیان اینکه خطبه‌خوانی غدیر یکی از سنت‌های حسنه در این عید عظیم است،‌ افزود: در ویژه برنامه  عید غدیر قرائت میثاق‌نامه ولایی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه طراحی و چاپ شده بین مردم توزیع خواهد شد. همچنین عهدنامه غدیر که در کتب روایی وجود داشته و تأکید فراوانی هم از سوی پیامبر اعظم در مورد آن شده است در این مراسم بین بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد


 شرفخانی تصریح کرد : بیش از 1800 روحانی تا کنون از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به آستان امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام و خیمه‌های معرفت که در خصوص پاسخ به مسائل شرعی برپا شده است ، ضمن اینکه قرار است برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای توسط این افراد که شامل اجرای برنامه از سوی مداحان عصمت و طهارت انجام شود..

شرفخانی از برگزاری همایش بانوان ولایی خبرداد و افزود: همایش بانوان ولایی با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تکریم بانوان عصر روز غدیر در امام زادگان برگزار می شود.

وی به طراحی مسابقه ویژه عید غدیر اشاره کرد و گفت: در ظهر عید غدیر کتابی با تیراژ 200 هزار جلد توزیع شود ضمن اینکه اپلکیشن طراحی شده آن هم در فضای مجازی در همین زمان بارگذاری خواهد شد و برای نفرات برگزیده نیز جوایز نفیسی نظیر سفر به مشهد مقدس و عتبات عالیات در نظر گرفته شده است.

شرفخانی اظهار داشت: 22 مجموعه تابلوهای نمایشی در 1700 بقعه متبرکه با عنوان ولایت برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: در 424 امامزاده نیز مردم به صورت گروهی و با آئین نمایش‌های شادمانی از مراکز شهرها به سمت آستان آن امامزاده واجب‌ التعظیم حرکت خواهند کرد.

وی گفت: در بعدازظهر عید غدیر نیز 405 همایش با عنوان بانوان ولایی که ویژه حضور خانم‌ها است برگزار و خطبای مطرح به سخنرانی و مدیحه‌سرایی خواهند پرداخت. همچنین گروه‌های همخوانی نیز در راستای ترویج مؤلفه حجاب و عفاف برنامه ویژه‌ای خواهند داشت ضمن اینکه از مادران شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم تقدیر خواهند شد.

شرفخانی خاطرنشان کرد: 1622 ایستگاه مشاوره جهت پاسخگوی به مسائل شرعی و همچنین ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در راستای ترویج فرهنگ وقف برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا کنون 782 موقوفه مرتبط با عید غدیر و امیر‌المؤمنین (ع) در کل کشور وجود دارد، گفت: در امامزادگانی که موقوفات مرتبط با عید غدیر و امیرالمؤمنین (ع) دارند اطعام بازدیدکنندگان صورت خواهد گرفت. .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح جامع ترویج فرهنگ وقف بحث احصاء موقوفات شهرستان‌ها بر اساس نیازهای آن شهرستان است که سازمان اوقاف و امور خیریه در حال اجرایی کردن آن است،‌گفت: کار جدی این احصا در این سازمان صورت گرفته و به همین دلیل بحث وقف منفعتی که موقوفه درآمدزایی اختصاصی برای خود داشته باشند در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و اولویت‌بندی وقف در شهرستان‌ها توسط این سازمان احصاء شده است.
شرفخانی تصریح کرد: اولویت موقوفات فعلی، مباحث قرآنی، ازدواج، تحصیل، آموزش و علم، حوزه‌های علمیه، تأمین مایحتاج نیازمندان و ایتام و همچنین دارو، درمان و مراکز سلامت است که تمامی این موضوعات سرفصل فعلی موقوفات کشور هستند اما متأسفانه موقوفات قرآنی دارای کمترین وقف می‌باشند.

وی تصریح کرد: تا شهریور ماه سال جاری 1038 موقوفه جدید در سامانه جامع ثبت موقوفات در سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده در حالی که در همین مدت 1600 وقف انجام شده اما مراحل ثبت موقوفات باقی‌مانده در حال انجام شده است.

1622امامزاده وبقعه متبرکه میزبان جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی درروزعیدغدیر

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معاون  فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در نشست خبری طرح ملی جشن ولایت علوی در جمع اصحاب رسانه با  گرامیداشت دهه ولایت و هفته دفاع مقدس و بیان اینکه 1622 بقعه  متبرکه و امامزاده مجری طرح جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی هستند گفت:  صبح روز سه شنبه همزمان با  عید غدیرکه به نام روز ولایت وامامزادگان نامگذاری شده  مراسم تکریم از سادات معزز در بقاع متبرکه و بعدازظهر همان روز  نیز همایش بانوان ولایی  با حضور پرشور بانوان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی  با تبیین  برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه ولایت با بیان اینکه این سازمان در طول سال  ویژه برنامه هاع متنوعی را در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌کند گفت:  این ویژه‌برنامه‌ها با هدف ترویج معارف  قرآن و اهل‌بیت(ع) و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در اماکن متبرکه  اجرا می‌شود.

شرفخانی  با بیان ویژه‌برنامه‌های دهه ولایت که از عید قربان تا عید غدیر توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور در حال برگزاری است  تصریح کرد: 1622 بقعه متبرکه و امامزاده مجری طرح جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی هستند که این برنامه ملی با حضور اقشار مختلف مردم ، زایران ،مسافران وعلاقه مندان وسخنرانی ومداحی مادحان اهل بیت ساعت 10 صبح روز عید غدیر با حرکت کاروان های شادی مردم به سمت بقاع متبرکه  آغاز  خواهد شد .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: ویژه‌برنامه‌ها ی دهه ولایت از روز عرفه با قرائت دعای عرفه  آغاز و همزمان با آن ویژه ‌برنامه برائت از مشرکین و یادواره شهدای مظلوم منا با حضور خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد و ان شاالله این ویژه‌برنامه‌ها تا عید غدیرخم ادامه پیدا کرده و به ویژه‌برنامه‌های شب و روز عید غدیر خم متصل می شود.

شرفخانی  افزود: برگزاری نشست های صنفی با موضوع وقف ؛ راه اندازی ایستگاههای همه واقف باشیم در امامزادگان و برگزاری همایش ولایت وبصیرت از جمله بر نامه های این دهه در بقاع متبر که است.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ  وقف  با رویکرد ترویج وقف ولایی بخش دیگری از ویژه‌برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه ولایت است و  می‌کوشیم  تا واقفین بتوانند با الطاف الهی، وقف‌هایی را در حوزه غدیر و امیرالمؤمنین(ع) به ثبت برسانند.

 نیاز امروز کشور به وقف های علمی -آموزشی

مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف از وجود 860 کتابخانه عمومی وقفی و 500 هزار جلد کتاب وقفی در ایران خبر داد.

 حجت‌الاسلام سیدمحمد کاظم  موسوی متقی درباره تعداد کتابخانه‌های موقوفه  در کشور با بیان اینکه کتابخانه‌های وقفی در سطح کشور به چند دسته تقسیم می‌شوند،‌ گفت: کتابخانه‌های عمومی وقفی در ایران در زمره دسته اول هستند که واقفین خیراندیش جهت مطالعه و پژوهش، کتاب و کتابخانه را با یکدیگر وقف کرده‌اند که در همین راستا کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم یکی از بهترین و کامل‌ترین کتابخانه‌های این دسته به حساب می‌آید.

وی اظهار داشت: در مجموع و بر اساس اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 660 کتابخانه وقفی که از سوی واقفین خیراندیش وقف شده است در ایران وجود دارد.

موسوی متقی با بیان اینکه در تعداد زیادی از امامزاده‌های کشور نیز کتابخانه‌های وقفی وجود دارد،‌افزود: کتابخانه‌های وقفی در این امامزاده‌ها به دو صورت قفسه باز و همچنین کتابخانه استاندارد وجود دارد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان ، گفت: بالغ بر 1500 کتابخانه قفسه باز در بقاع متبرکه وجود دارد ولی تعداد کتابخانه‌های موجود در این بقاع که استاندارد و تخصصی و دارای قرائت‌خانه و مخزن است فقط 200 عدد می‌باشد که با 660 کتابخانه عمومی وقفی رقمی معادل 860 کتابخانه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کتابها و کتابخانه‌های مدارس و مساجد نیز وقفی است.

موسوی درباره تعداد کتابهای وقفی موجود در کشور نیز تصریح کرد: یکی از کتابخانه‌های وقفی که اخیراً در قم مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته تعداد 17 هزار نسخه کتاب دارد لذا به طور متوسط می‌توان اعلام کرد که بین 2 تا 3 هزار کتاب در هر کتابخانه وقفی وجود دارد و شاید در مجموع بتوان اعلام کرد که 500 هزار جلد کتاب وقفی در ایران داشته باشیم.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان با بیان اینکه علم و علم‌آموزی یکی از بدیهیات دین اسلام است، گفت: اگر نگاه اسلام به علم توسط خود مسلمانان در اسلام تبلیغ شود تأثیر فراوانی در تغییر نگاه‌ها به دین نبوی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اسلام و پیغمبر اکرم (ص) تأکید فراوانی بر دانش‌افزایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: هنگامی که یک کشور دارای بنیه قوی علمی باشد نسبت به دیگران از قدرت بیشتری برخوردار است لذا بهتر است که واقفین در حوزه علم، فناوری و آموزش نیز وقف‌هایی داشته باشند.

موسوی با اشاره به وقف آموزشی در حوزه احداث مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی تصریح کرد: اگر واقفین در حوزه کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های تخصصی ورود پیدا کنند این امر می‌تواند تأثیر مطلوبی در روند علم‌آموزی فرزندان این مرز و بوم داشته باشد.

دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باید مورد توجه قرار گیرند

رئیس اوقاف بروجرد از کمک به دانش آموزان نیازمند در آستانه آغاز سال تحصیلی خبرداد.

حجت الاسلام گودرزی با اعلام این خبر گفت: در آستانه بازگشایی مدارس، 57 میلیون ریال از منابع موقوفات شهرستان بروجرد برای تامین مایحتاج دانش آموزان نیازمند هزینه شده است

رئیس اوقاف بروجرد  افزود: این لوازم التحریر شامل کیف، دفتر، مداد، تراش، مدادرنگی و غیره بودند که بین 120 دانش آموز نیازمند بروجردی توزیع شدند.
گودرزی  حمایت از دانش آموزان یتیم و نیازمند را از اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه بروجرد دانست و اظهار کرد: این اداره در تلاش است با حمایت از نیازمندان ضمن ترویج فرهنگ کمک به این قشر در راستای حل مشکلات آنها گام های اساسی بردارد.

وی شناسایی مشکلات نیازمندان و ارائه راهکارهای مناسب و کارآمد برای رفع آنها را ضروری خواند و افزود: دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و باید توجه ویژه ای به آنها شود.

رئیس اوقاف بروجرد در پایان تصریح کرد: درهفته ولایت علاوه بر برپایی جشن های عید غدیر و قربان برنامه سرکشی از نیازمندان و حمایت آنها در دستور کار است.
خطبه غدیر منشور جامعه معرفتی است
حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ziv امروز( 29 شهریور) در همایش بانوان ولایی که در امامزاده عبدالله (علیه السلام) گرگان برگزار شد، گفت: عید سعید غدیر عید بزرگ ما مسلمان است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: اطعام دهی، پذیرایی از مهمان، هدیه دادن به یکدیگر، غسل کردن، روزه گرفتن و به جا آوردن صله ارحام از جمله اعمالی است که باید در این روز انجام شود.

خطبه غدیر منشور جامعه معرفتی است

حجت الاسلام شرفخانی اظهارداشت: با توجه به اینکه پازل صداقت در ولایت تحقق پیدا می کند باید همه ما با حضرت علی (علیه السلام) بیعت کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که به غیر از امامت راه به جایی نخواهیم برد چرا که مسیر دیگری وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه خطبه غدیر منشور جامعه معرفتی است، گفت: باید خطبه غدیر را به فرزندان خود آموخت و نباید فکر کنیم که این بهانه ای است که فقط شادی کنیم بلکه باید آن را فرا گرفت.

وی افزود: خطبه غدیر منشور اصلی اسلام است و خلاصه زندگی رسول اکرم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) و ابلاغ رسالتش در این خطبه جمع شده است.

حجت الاسلام شرفخانی اظهارداشت: ما باید آگاه باشیم که نماز شب و رفتن به زیارت عتبات و عالیات دارای فضیلت است اما افضل ترین اعمال نزد خداوند متعال نیست بلکه بالاترین فضیلت باز کردن گره از کار یک مومن است.

وی با بیان اینکه ما مسیر را اشتباه یاد گرفتیم، تصریح کرد: اسلام فقط به نماز، روزه گرفتن و اعمال فردی نیست بلکه باید اعمال اجتماعی رامورد توجه قرار داد تا مردم شاهد اعمال نیکو و پسندیده باشند و از آن لذت ببرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه عید غدیر از عود برگشتن به سمت خداوند متعال است، گفت: اعیاد اسلامی بهانه ای برای برگشتن به سوی خداوند است.

وی افزود: عید غدیر تجدید عهد و پیمان ما مسلمانان با ولایت و سیره اهل بیت(علیهم السلام) است که باید آن را مورد توجه قرار داد و در این راستا گام برداشت.

حجت الاسلام شرفخانی اظهارداشت: مقام معظم رهبری به عنوان ولایت رهبری و جانشین امام زمان (عجل الله) است که نباید به آن نگاه سیاسی کرد./1325/پ204/ی

ارسال نظرات