۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۵۰۷۰۲
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

شناخت ابعاد شخصیتی حضرت علی نیازمند یک دانشگاه بین المللی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در شب عیدسعید غدیرخم با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) در آیات قرآن، کلام پیامبر(ص) و اعتراف اهل تسنن به این ابعاد، گفت: شخصیت امیرمؤمنان(ع) دارای چنان ابعاد گسترده ای است که برای شناختش باید یک دانشگاه بین المللی ایجاد شود.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در شب عیدسعید غدیرخم در مسجد جامع نجف آباد، با تبریک این شب سعید، گفت: روز غدیر، روز پیوند با مجسمه خوبی های عالم است و برای چنین روزی خداوند از زمان حضرت آدم برنامه ریزی کرده است و تمام اتفاقات مهم بشری در چنین روزی واقع شده است.

وی با اشاره به روایتی درباره اهمیت پاسداشت غدیر خم، افزود: فردا روز عید غدیر این قدر مهم است که حتی کسانی که توان مالی برای پاسداشت چنین روزی ندارند، در روایت است اگر در صورت یک مومن لبخند باشد، برای هر لبخندی یک کاخ از دُر در بهشت خداوند به او می دهد.

غدیر، روز پیوند با مجسمه خوبی های عالم است

حجت الاسلام عرفان در ادامه درباره ابعاد شناخت حضرت علی(ع) از قلمروهای مختلف، بیان داشت: شخصیت امیرمؤمنان(ع) آن قدر دارای عظمت است که حتی ایجاد یک دانشگاه بین المللی برای شناخت ابعاد شخصیتی حضرت نیاز است و یکی از ابعاد شخصیتی حضرت که یک شخصیت بین مذاهبی است، ابعاد شخصیتی حضرت در قرآن است.

وی در ادامه تصریح کرد: درباره این بُعد شخصیتی حضرت علی(ع) حتی دانشمندان اهل تسنن نیز کتاب های مختلفی نوشته اند و تصریح کرده اند که حداقل 300 آیه در قرآن در فضیلت حضرت علی(ع) نازل شده است، در حالی که حقیقت فراتر از این است و قرآن ناطق، مفسر، مبین و باطن قرآن علی(ع) است.

ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) در قرآن و کلام پیامبر مورد اعتراف اهل تسنن است

استاد اخلاق حوزه علمیه قرآن با اشاره به برخی از آیات تنزیلی درباره ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع)، ادامه داد: آیه مباهله از آیاتی است که خود اهل تسنن اعتراف دارند که انفسنا در این آیه، حضرت علی(ع) است که احمد بن حنبل از مراجع اهل تسنن، آورده که علی نه از صحابه پیامبر، بلکه علی جان محمد است.

وی درباره تفسیر آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) درباره خیرالبریه در این آیه، آنان را علی و شیعیان علی(ع) بیان کرده است که بهترین موجودات عالم هستند.

حجت الاسلام عرفان هم چنین به برخی از آیات تأویلی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که اهل تسنن باید پاسخ دهد که آیا کسانی که شما آنها را بر علی پیش انداختید، آیاتی درباره آنها وجود دارد، به آیه غار «إذ هما فی الغار» استناد می کنند که ساعت ها ماندن در غار را برای ابوبکر فضیلت می دانند.

وی در پاسخ به این سخن اهل تسنن، گفت: برعکس تفکر اهل تسنن، این آیه مهمترین مذمت خلیفه در قرآن است و خداوند در مواردی که نامی از مشرکان در کنار پیامبر می آورد، از کلمه صاحب بیان شده و در این آیه نیز بر ابوبکر، با عنوان صاحب بیان شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه رد سخن اهل تسنن بیان داشت: در ادامه آیه نیز آمده «لاتحزن» که پیامبر، ابوبکر را از حزن و اندوه بر حذر می داشت، در حالی که مؤمنان در شرایط سخت هیچ حزن و اندوهی به دل راه نمی دهند و از سوی دیگر تنها چند ساعت در غار ماندن در کنار پیامبر، در مقابل سال ها بودن حضرت علی(ع) در کنار پیامبر در غار حرا که صدای جبریل و ناله شیطان را شنید، چه فضیلتی دارد.

وی یکی دیگر از قلمروهای شناخت شخصیت حضرت علی(ع) را از زبان خود پیامبر برشمرد و افزود: در این بُعد شخصیتی نیز اهل تسنن خود در کتابهایشان مواردی را ذکر کرده اند که پیامبر جز در مورد حضرت علی درباره هیچ فرد دیگری بیان نکردند، من و علی پدران امتیم، علی با حق و قرآن است.

حجت الاسلام عرفان یکی دیگر از مواردی که باید در جواب اهل تسنن در غضب خلافت بیان داشت، آیه «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْر» را بیان کرد و ادامه داد: این آیه پیش زمینه غدیر است که چگونه حضرت موسی تنها برای 30 روز دوری از امتش، جانشین قرار می دهد ولی پیامبر که می خواهد یک عمر از مردم جدا شود، وصی برای خودش معین نمی کند./1306/201/ب2

ارسال نظرات