۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۵۰۷۵۹
با حضور نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

آیین عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه اردبیل در روز عید غدیر برگزار شد

معاون تهذیب حوزه علمیه اردبیل با اشاره به برگزاری آیین عمامه گذاری 33 نفر از طلاب حوزه های علمیه اردبیل همزبان با جشن عید سعید غدیر خم در مسجد جامع اردبیل، گفت: این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و جمعی از طلاب و روحانیان برگزار می شود.
حجت الاسلام کاظمی عمامه گذاری طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام علی اصغر کاظمی، معاون تهذیب حوزه های علمیه اردبیل، صبح امروز در جلسه هماهنگی آیین عمامه گذاری 33 نفر از طلاب حوزه های علمیه اردبیل همزبان با جشن عید سعید غدیر خم در مسجد جامع اردبیل، گفت: ملبس شدن به لباس ائمه اطهار(ع) و سربازی حضرت بقیه الله(عج) فتخاری است که نصیب این طلاب شده و قطعأ تلاش منادیان و مروجان دین در راستای تبلیغ و انتقال احکام و مفاهیم اسلامی به مردم دو چندان می شود.

وی افزود: براساس سنوات گذشته امسال نیز مراسم ویژه تلبس طلاب حوزه های علمیه اردبیل با حضور آیت الله عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل برای 33 نفر از طلاب حوزه علمیه اردبیل برگزار می شود.

وی با بیان شرایط تلبس برای طلاب، تصریح کرد: طلابی که دارای شرایط اتمام پایه پنجم بوده و در کارگاه آموزشی و مصاحبه شفاهی موفق به کسب امتیاز لازم شده اند، امروز و طی مراسم تلبس، ملبس به لباس مقدس روحانیت می شوند.

حجت الاسلام کاظمی، بیان داشت: طلاب با شرکت در کارگاه های آموزشی با جایگاه و اهمیت برنامه های تبلیغی توسط روحانیان، نشانه های اخلاقی و معنوی، تصحیح تجوید و نحوه عمامه پیچی آشنا شده اند و امروز، همزمان با عید سعید غدیر خم در مراسم عمامه گذاری شرکت می کنند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان اردبیل، خاطرنشان کرد: قطعأ ظرفیت استان به وجود مبلغان و مروجان دین اسلام نیازمند است و از این رو با وجود هجمه های فرهنگی دشمن، حضور و فعالیت روحانیت در مناطق مختلف بیش از پیش احساس می شود و امیدواریم که طلاب و رحانیان موجب تقویت نظام و ارزشهای انقلابی درعرصه فرهنگ و اجتماعی شده و در این مسیر تلاش و کوشش وافر نمایند.

مساله غدیر باید به طور جدی و مستمر تبلیغ شود تا اصل دین را نهادینه کند

حجت الاسلام روح الله فرزانه، کارشناس آموزش و استاد حوزه علمیه اردبیل نیز در ابتدای این جلسه با تبریک عید غدیر خم با اشاره به معنای مولا، گفت: کلمه مولا در معانی متعددی استفاده شده است، اما معانی مشهور آن دوست و اولی در تصرف می باشد و هر دوی این معانی در قرآن کریم استعمال شده است.

وی افزود: آنچه در آیه ولایت آمده است با توجه به قرائن و شواهد در ما قبل، ما بعد و خود آیه که موجود است و همچنین از ادات حصر استفاده شده، کاملاً واضح و مبرهن است که معنای ولی در این مورد، اولی در تصرف است.

استاد حوزه علمیه اردبیل با اشاره به اهمیت ولایت در اسلام، بیان داشت: جامعه انسانی همواره دایر مدار تولی و تبری است و از طرفی ولایتمداری دارای دو مسیر بیشتر نیست؛ مدار خدا و اولیای خدا، مدار شیطان و اولیای شیطان و از این رو ولایتمداری یک امر بسیار مهم است که اگر انسان دقت ننماید، دچار بردگی ائمه کفر شده و برده آنان شده و در نتیجه تبعیت از آنان موجب گمراهی می شود.

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به ضرورت توجه به مساله غدیر در جامعه اسلامی، اظهار داشت: با توجه به آیه ابلاغ، خداوند تبارک و تعالی به پیامبر عظیم اسلام(ص) می فرماید، اگر آیه مذکور به به مسلمانان ابلاغ ننماید، مانند این است که اصلاً وظیفه نبوت و رسالت خود را انجام نداده است و همینطور آیه اکمال، ولایت را تمام کننده و کامل کننده نعمت برای امت معرفی می نماید و از این رو عدم توجه به ولایت، سبب بی توجهی به اصل دین و کفران نعمت به شمار می آید و از طرف دیگر هویت جامعه شیعه وابسته به مسأله غدیر، تبیین آن، و حقانیت امیر المومنان علی(ع) است.

وی به ضرورت تبلیغ مساله غدیر در جامعه و به ویژه از سوی طلاب، روحانیان و مبلغان، تا کید کرد و گفت: هر چیزی که بیشتر مورد توجه، دقت، گفتگو، مباحثه، مناظره، و مفاهمه قرار بگیرد و جوانب آن مسأله هر چه بیشتر تبیین گردد، روشن تر می شود و در اذهان مردم بهتر می تواند جای بگیرد و به مرور زمان تبدیل به یک امر بیّن، آشکار و دایمی برای افراد جامعه می شود و در غیر اینصورت، دچار فراموشی تاریخی می شود.

استاد حوزه علمیه اردبیل، افزود: مساله غدیر با توجه به اهمیت بسیار زیاد در رابطه با سعادت بشریت باید به طور جدی و مستمر تبلیغ شود تا اصل دین را نهادینه کند./202/937/ب1

ارسال نظرات