۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۵۰۷۶۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

پذیرفتن ولایت امام زمان شرط یاری آن حضرت است

استاد حوزه علمیه قم، پذیرفتن ولایت کلیه امام زمان(ع) را شرط یاری آن حضرت دانست و گفت: موضوع عید غدیر بحث ولایت است و چیزی بالاتر از ولایت ارزش ندارد.
ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام سیدمحمدهادی محمودی، مدرس اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جشن بزرگ ولایت که به مناسبت عیدغدیرخم و به همت هیأت دانش آموزی انصارالمهدی شهرکرد در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تأکید بر اینکه عید غدیر عید ولایت است، گفت: باید معنی ولایت را بر اساس روایات ائمه اطهار بررسی کنیم و این از ضرورتها است.

وی با اشاره به جایگاه باعظمت عید غدیر و برتری آن نسبت به سایر اعیاد، افزود: موضوع عید غدیر بحث ولایت است و چیزی بالاتر از ولایت ارزش ندارد.

حجت ‌الاسلام محمودی دلیل بالا بودن مقام حضرت محمد(ص) نسبت به دیگر پیامبران را دارا بودن مقام ولایت کلیه دانست و گفت: در تفسیر القرآن آمده است که حضرت یونس به دلیل قبول نکردن ولایت کلیه امیرالمؤمنین(ع) در شکم نهنگ زندانی شد.

وی با اشاره به آیه ۵۵ سوره مائده که خداوند می‌فرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ»، تصریح کرد: خداوند در این آیه ابتدا ولایت را برای خود دانسته است و سپس برای پیامبر و اهل بیت، چراکه ابتدا باید با ولایت خداوند آشنا باشیم تا دیگر ولایتها را نیز بپذیریم؛ این آیه در شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل شد و ولایت ایشان را اثبات کرد.

مدرس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولایت بر سه نوع است و نخستین آن ولایت بر مال است، افزود: خدا ولایت بر مال دارد، یعنی مال را می تواند هرموقع اراده کرد بگیرد چراکه تمام مالها از آنِ خداست و همچنین تمام نیروهایی که با آنان مال به دست آورده‌ایم نیز به خداوند تعلق دارد.

این مقام مسؤول با تصریح حدیثی از امام صادق(ع) که می ‌فرمایند: «هیچ انسانی به علم نوری دست نمی ‌یابد مگر آنکه مالش را مال خدا بداند»، اظهار کرد: در آیات ۶۲ تا ۸۰ سوره کهف حضرت خضر بعد از سوراخ کردن کشتی این کار را از روی اراده خواند، اراده‌ای که به اجازه خداوند بود.

حجت ‌الاسلام محمودی با عنوان اینکه امر امامت همان اذن ولایت است، گفت: پیامبر و اهل بیت(ع) ولایت در مال داشتند همان گونه که خداوند دارد و در عید غدیر اذن ولایت را به امام علی(ع) اعطا کرد.

وی دومین نوع ولایت را ولایت در جان دانست و افزود: در سوره کهف آمده است که حضرت خضر نوجوانی ۱۳ ساله را کشتند در حالی کشتن آدمها بر اساس خود قرآن مجازاتش ماندن تا همیشه در جهنم است اما چون حضرت خضر ولایت در جان داشت این اقدام را انجام دادند.

حجت‌الاسلام محمودی، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را نیز حائز مقام ولایت در جان خواند و عنوان کرد: در روایات آمده است که جهاد ابتدایی بدون امر معصوم اشکال دارد که این نشان از ولایت در جان معصومین(ع) است.

کارشناس مهدویت پذیرفتن ولایت کلیه امام زمان(ع) را شرط یاری آن حضرت دانست و گفت: کسانی که تا آخرین روز قیام و تشکیل حکومت عدل جهانی استوارند همین ۳۱۳ نفر هستند چراکه ولایت در جان و مال و ذات امام عصر را پذیرفته‌اند.

این مقام مسؤول سومین نوع ولایت را ولایت در ذات اشیاء خواند و افزود: خصوصیات اشیاء لازم و ملزوم هم هستند و تنها کسی که ولایت بر ذات داشته باشد می ‌تواند آنها را تغییر دهد مانند سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم و نبریدن چاقو در قربانی کردن حضرت اسماعیل.

حجت ‌الاسلام محمودی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت انواع ولایت را دارا هستند، تصریح کرد: عید ولایت بسیار اهمیت دارد چراکه ما باید در این روز ولایت امام عصرمان را بپذیریم./202/9457/ب1

ارسال نظرات