۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۵۰۷۷۴
استاد حوزه علمیه:

عید غدیر روز تزکیه و ریزش گناهان است

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد گفت: عید غدیر روز تزکیه و ریزش گناهان است که این خود مشخص می کند، اعیاد اسلامی وجهه عبادی نیز دارند.
غدیر

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش مدرسه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: یکی از نام های ماه ذی الحجه شهر الولایه است؛ زیرا در این ماه دو حادثه مهم که یکی جریان مباهله و دیگری در روز هیجدهم این ماه در منطقه غدیر صورت گرفت و آن تعیین جانشینی برای دین خدا بود که هر دوی این واقعه نشان از مسأله ولایت دارد.

وی بیان کرد: هرچند که جانشینی مولا امام علی(ع) سال ها قبل در شهر مکه و آن هم در حضور بنی هاشم مطرح شده بود، اما در منطقه غدیر، به دستور خداوند متعال "اليوم اکملت لکم دينکم‏ و اتممت عليکم نعمتى ‏و رضيت لکم الاسلام دينا" پیامبر اکرم (ص) مامور به اطلاع رسانی شد.

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: از مسلّم‌‏ترین و غیر قابل انکار ترین رویدادهای تاریخ اسلام که آن را صدها مفسر و مورخ شیعه و سنی نقل کرده اند واقعه غدیر خم است؛ بنابراین اهمیت این روز بسیار زیاد است و روایات متعددی در شأن عید بزرگ غدیر نقل است که به طریقی اهمیت و استراتژیک بودن این روز بزرگ را هویدا می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وجود نازنین امام هشتم به نقل از جدّ بزرگوارشان امام صادق (ع) درباره روز غدیر می فرمایند «روز غدیر خم، درآسمان مشهورتر از زمین است» و یا امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش امام باقر (ع) می فرمایند «شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد؛ روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اسلام به پیامبری مبعوث شد، و روز عید غدیر خم».

وی در بخش دیگری از سخنانش به به روایتی از جناب شیخ صدوق (ره) در کتاب ارزشمند امالى اشاره کرد و افزود: نقل است که از امام باقر(ع) و ایشان از پدران بزرگوارشان نقل مى‏کنند که روزى رسول اکرم (ص) رو به امیر مؤمنان کردند و فرمودند اى على! خداوند آیه شریفه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» را درباره ولایت تو بر من نازل کرد، تا آن را تبلیغ کنم، به یقین، کسى که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، عملش باطل است که طبق این حدیث پذیرش اعمال و عبادات منوط به پذیرش ولایت مولا علی (ع) است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام هادی (ع) عنبرآباد ابراز کرد: با عنایت به سخنان بزرگان دین عید غدیر از آن به عنوان روز خشنودی خدای رحمان نام برده شده، این روز، روز بسیار درود فرستادن بر محمد و آل محمد (ص) و روز نزول رحمت و نعمت های پروردگار عالم است.

حجت الاسلام فضیلتی نیا عنوان کرد: روز عید غدیر افزون بر عید بودنش به روزی که در آن به عبادت کردن سفارش زیادی شده است معروف به روز تزکیه، و روز ریزش گناهان که این خود مشخص می کند، اعیاد اسلامی وجهه عبادی نیز دارند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: این روز را روز مهر ورزیدن و تبریک گفتن، نامیده اند؛ چرا که روز خشنودی و رضایت خداوند است، و در این روز کدورت ها را کنار گذارید و به صله رحم که از واجبات الهی است پرداخت.

وی از اعمال این روز را پوشیدن لباس‏های شایسته و تمیز و دور کردن پوشش های سیاه بر شمرده و گفت: بنابراین می بینیم دین مبین اسلام چقدر نسبت به نظافت و آراستگی اهمیت ویژه قائل است وجود طاهرین امام علی (ع) درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر می فرمایند «در این روز نعمت‏های خدا را به همدیگر هدیه دهید؛ نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمربخش می ‏سازد و بر عمر می‏ افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می ‏کند»./302/9709/ب1

ارسال نظرات