۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۴۵۱۰۷۰
آیت الله سیدان:

عظمت حضرت علی در خطبه غدیر بیان شده است

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که خطبه غدیر بسیار با ارزش است، گفت: رسول خدا(ص) در روز غدیرخم خطبه‌ای ایراد فرمودند که در آن عظمت علی(ع) به ویژه عظمت علمی ایشان تذکر داده شده است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در نهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در رابطه با این عید سعید به سخنرانی پرداخت و گفت: عید سعید غدیرخم از تمام اعیاد بزرگتر است، در این روز رسول خدا(ص) خطبه‌ای ایراد فرمودند که در آن عظمت علی(ع) به ویژه عظمت علمی ایشان تذکر داده شده است.

وی ضمن قرائت این قسمت از خطبه غدیر «مَعاشِرَالنّاسِ، علی (فَضِّلُوهُ)، مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ» ابراز داشت: پیامبر (ص) در آن اجتماع عظیم و با آن شرایط حساس و فوق‌العاده و جمعیتی که به حج رفته و در حال برگشت است، قطعا مطلب بسیار مهمی را می‌خواستند به اطلاع مردم برسانند.

آیت الله سیدان افزود: آن قسمتی که قرائت کردم مربوط به علم حضرت علی(ع) می‌شود، پیامبر (ص) می‌فرمایند: هیچ علمی وجود ندارد مگر این‌که خداوند متعال آن علم را در قلب من قرار داده است و همه آنچه به من تعلیم شده است تنها از ناحیه خداوند است، من نیز تمام آن را به امام متقین داده‌ام، منظور ایشان از امام متقین، امیرمؤمنان(ع) است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه تصریح کرد: تمام قرائن نشان می‌دهد که علی(ع) شخصیت بی‌نظیری بعد از پیامبر(ص) است و آن‌ قدر مقام ایشان بلند و عظیم است که نمی‌توان آن را توصیف کرد حتی رسول خدا(ص) مطالب بسیار شگفت‌انگیزی در مقامات حضرت علی(ع) بیان کرده‌اند که در کتب حدیثی به فراوانی یافت می‌شود.

وی با بیان این‌که انسان‌ها برای شناخت هر چیزی آن را تعریف می‌کنند،‌ ابراز داشت: شخصیت‌های الهی مانند پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) طبق معمول تعریفی که برای شخصیت‌های مختلف صورت می‌گیرد، تعریف نمی‌شوند. مثلا برای بزرگی یک شخص از میزان تحصیلات و شاگردان و فرزندان او سخن به میان می‌آید.

آیت‌الله سیدان افزود: شخصیت‌های الهی ابعادی دارند که با بررسی ظاهری نمی‌توان آن را مشخص کرد، گاهی ابعادی است که از دسترس و بررسی تاریخ زندگی ایشان فراتر می‌رود، بنابراین باید شخصیت ایشان را پس از فهمیدن مقام و عظمت و قبول بزرگی از خود ایشان بشناسیم تا با ایشان آشنایی پیدا کنیم.

وی بعد از بیان حدیثی که حضرت علی(ع) خود را در آن معرفی می‌کنند، گفت: غدیرخم برای تعیین چنین شخصیتی است، برای تعلیم صحیح اعتقاد، روابط اجتماعی و علمی بر همگان، بنابراین غدیرخم موقعیت بسیار مهمی است که هرچه بیشتر در پاسداشت و باشکوه برگزار کردن آن باید کوشید.

گفتنی است، این اجلاس همه ساله در سالن اجتماعات هتل الغدیر مشهد همزمان با ایام عیدغدیر خم با شرکت علما و فرهیختگان و آحاد مردم برگزار می‌شود./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات