۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۴۵۱۰۸۱
استاد عابدی تبیین کرد؛

ریشه ها و مبانی داعش و گروه های تکفیری

حجت الاسلام والمسلمین عابدی ضمن تبیین ریشه ها و مبانی داعش و تکفیری ها تصریح کرد: دشمن و غربی ها داعش را تحریک می کنند و این گروه ها با مستندات دروغین افراد را فریب می دهند و به جنگ ها می برند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم صبح امروز در دومین سمینار علمی تخصصی فرهنگ جهاد که در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، به تبیین  جایگاه جهاد در نظام معارف دین پرداخت و با اشاره به آیه 15 سوره حجرات گفت: آیه می فرماید که جهاد جزو معنای امان است و کسی اهل جهاد نباشد اصلا مؤمن نیست.

وی افزود: کسی که با اموال و جان خود جهاد کند مؤمن است، جهاد همطراز توحید و نبوت است؛ درباره فرهنگ ایثار و جهاد به عنوان طلبه حوزه مسؤولیت بسیاری داریم، 600 آیه قرآن درباره جنگ و جهاد است که از کل فقه بیشتر است که اهمیت مسأله جهاد در قرآن را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که بهترین و زیباترین مباحث اعتقادی خطبه های رسول خدا در جنگ است، اظهار داشت: زیباترین خطبه های توحیدی امیرمؤمنان در میدان جهاد بوده است؛ در زمان 8 سال دفاع مقدس طلاب در جبهه ها حضور داشتند  و به فعالیت های رزمی و تبلیغی می پرداختند.

وی ادامه داد:  حضور روحانی از ابتدا تا پایان جنگ ضرورت داشت تا مسائل شرعی را برای نیروها بیان کنند، در جنگ هایی که در منطقه وجود دارد ضرورت حضور روحانیان بسیار احساس می شود، در عراق و سوریه نیروهای حزب الله و مدافع حرم آیا می توانند شخصی که در جبهه مقابل حرکت می کند را مورد هدف قرار دهد یا خیر، این جا که فرمانده نمی تواند بگوید می توان زد یا خیر این که آیا می توانیم دشمن مشکوک را مورد هدف قرر دهیم وظیفه روحانیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ممکن است سؤالات و مسائلی در جنگ ها پیش بیاید که روحانی باید حضور داشته و موضوعات فقهی را تبیین کند، ابراز داشت: مسائل شرعی که در جنگ ها پیش می آید مستقیما در پیروزی و شکست اثرگذار است.

وی عنوان کرد: درس و مطالعه و تحقیق در اینگونه مباحث به ویژه رشته فرهنگ جهاد بسیار مهم و تأثیرگذار است، نهج البلاغه یک کتاب نظامی است؛ امیرمؤمنان از لباس جهاد به عنوان لباس تقوا نام می بردند، حضرت فرمودند که اگر شما بخوابید باید بدانید که دشمن بیدار است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به مبانی سیاسی داعش خاطرنشان کرد: کسانی که فریب خورده داعش و گروه های تکفیری هستند روایتی دارند که قطعا دروغ است، نقل می کنند که پیامبر اسلام فرمودند من آمدم سر ببرم که دروغ بوده و با روح دین سازگار نیست و مستمسک داعش همین روایت جعلی و دروغین است.

وی اضافه کرد: دشمن و غربی ها داعش را تحریک می کنند و این گروه ها با مستندات دروغین افراد را فریب می دهند و به جنگ ها می برند، تفسیر طبری نقل می کند که پیامبر فرموده من آمدن بجنگم تا مردم بگویند لااله الا الله وگرنه خون مردم را می ریزم که دروغ بوده و برنامه ریزی وهابیت و سلفیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سیره و سنت پیامبر اسلام کاملا مخالف عملکرد وهابیت و گروه های تکفیری است، اظهار داشت: می گویند سنت قولی پیامبر ذبح بوده اما چرا به سنت عملی ایشان توجهی نمی کنند.

وی افزود: مگر می شود آیه ای در قرآن باشد و پیامبر به آن عمل نکند، روایاتی که تکفیری ها نقل می کنند با عمل پیامبر سازگار نیست و عمل مقدم است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات