۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۵۱۱۷۰
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

رد تفکر سقیفه با توجه به اعتقاد اهل سنت به ظهور حضرت مهدی(عج)

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به اعتقاد برادران اهل سنت به خلافت حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان، گفت: یکی از ایراداتی که به تفکر تأیید شورای سقیفه وارد شده این است که چگونه خداوند اولین جانشین پیامبر(ص) را تعیین نکرده اما آخرین جانشین منصوب از سوی خدا است، اگر استدلالها در فضایی به دور از تعصبات تبیین شوند قطعاً تأثیرگذار خواهند بود.‏
روایت علامه مظفر از سقیفه در یک کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، ظهر امروز در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: اهل سنت معتقدند بعد از رحلت پیامبر(ص) شورای سقیفه تکلیف جانشینی پیامبر(ص) و خلیفه مسلمین را تعیین کرده و فرد انتخاب شده از سوی شورا را به عنوان خلیفه و حاکم اول جامعه اسلامی قبول دارند. ‏

وی ادامه داد: می دانید که اهل سنت حضرت مهدی(عج) را به عنوان ناجی اسلام و مسلمین در آخرالزمان قبول دارند و به شخصیت ایشان ایمان دارند اما معتقدند که ایشان هنوز متولد نشده اند و در دوران نزدیک ظهور متولد می شوند و سپس قیام می کنند که از همین اعتقاد برادران اهل سنت می توان در رد تفکر سقیفه استفاده کرد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: لازمه این اعتقاد اهل سنت به حضرت مهدی(عج) اینست که ایشان خودشان می آیند و این یعنی از سوی خدا تعیین می شوند ایرادی که به تفکر تایید شورای سقیفه وجود دارد این است که ‏اگر خداوند جانشین پیامبر(ص) را تعیین نکرده بود و شورا این کار را انجام داد، پس چگونه ممکن است تا حضرت مهدی(عج) از سوی خدا تعیین شود.

حجت الاسلام رضوانی در ادامه بیان داشت: اگر خداوند اولین جانشین پیامبر(ص) را تعیین نکرده است، آیا انتخاب آخرین جانشین پیامبر(ص) برای خلافت و حکومت جامعه اسلامی از سوی خداوند عجیب و غیر منطقی نیست، اگر اولین، دومین و سومین جانشینان پیامبر(ص) به درستی از سوی شورا تعیین شدند، پس چرا الان هم که در دوره آخرالزمان قرار داریم، خلیفه مسلمین را در شورا تعیین نمی کنند.

وی اظهار داشت: در بحث جانشینی و ولایت امیرالمؤمنین(ع) استدلالهای قرآنی و منطقی خوبی وجود دارد که باید با زبان نرم و منطقی و در فضایی به دور از تعصبات به بحث گذاشته شود تا تأثیرات مثبت خود را داشته باشد، اگر استدلالها با تکیه بر قرآن، روایات، تاریخ و عقل به درستی تبیین شوند، قطعاً تأثیرگذار خواهند بود.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در دوران کنونی امام زمان(عج) که خاتم الاوصیاء هستند، حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند اما به دلایلی در جامعه ظهور ندارند و ما باید با رعایت تقوای الهی و عمل به دستورات دین اسلام در پیروی از ولایت فقیه و مجاهدت در جبهه های جنگ نرم و سخت دشمنان اسلام، زمینه های ظهور حضرت(عج) را فراهم کنیم./869/‏202/ب3

ارسال نظرات