۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۵۱۲۳۳
پژوهشگر حوزوی:

غدیر خم بزرگترین میراث فرهنگ سازی ولایت در اسلام است

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه غدیر عرصه عرضه ولایت و امامت است، گفت: غدیر خم بزرگترین میراث فرهنگ سازی ولایت در اسلام و تأثیرگذارترین مقطع تاریخی مسلمانان است.
غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمد سبزواری، پژوهشگر حوزوی و نماینده آیت الله میلانی در چهارمین همایش بین المللی ولایت، در چهارمین همایش بین المللی ولایت که امروز در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه سؤال در این باره که چگونه می توان مسأله رهبری و امامت را زمینه ساز رساندن جامعه بشریت به نقطه کمال خویش دانست در همه جوامع اسلامی از مهمترین سؤالات و کاربردی ترین مسائل امروزی است، ابراز داشت: خلافت نبوت و سد مسد پیامبراکرم(ص) شدن آرزوی همه خلفا بود که پاسخ به این سؤال نیازمند نگاه به گستره ولایت به ویژه در مقطع غدیر است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه غدیر خم بزرگترین میراث فرهنگ سازی ولایت در اسلام و تأثیرگذارترین مقطع تاریخی مسلمانان است، اظهار داشت: سامانه غدیر سبب نظام‌مندی شاکله ایمان و استمرار علم و یقین در انسان می شود و هویت غدیر در ارائه پیامی بزرگ به جهان اسلام است.

حجت الاسلام سبزواری غدیر را عرصه عرضه ولایت و امامت برشمرد و افزود: ابوالحسن واحدی و محمد دهلوی معترف هستند که حدیث غدیر، حدیث امامت و ولایت است؛ چنانکه ابن عقده کوفی، ابن جریر طبری، حاکم حسکانی و ابوسعید سجستانی درباره حدیث غدیر اثر مستقلی تألیف و آن را «حدیث الولایه» نامگذاری کرده اند.

نماینده آیت الله میلانی در چهارمین همایش بین المللی ولایت با بیان اینکه ولایت افزون بر هویت شیعه، اصلی اصیل و رکنی در اسلام است، تصریح کرد: از این لحاظ ولایت را باید اصل اسلامی و نه از اصول مذهب برشماریم.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به کتاب «السیاسه الشرعیه فی ما یجب علی الراعی و الرعیه» خاطرنشان کرد: در این کتاب قوام دین و دنیای جامعه اسلامی به ولایت است که ولایت را اصلی دینی و اسلامی معرفی می کند.

حجت الاسلام سبزواری در ادامه با اشاره به کتاب «الاحکام السلطانیه» اظهار داشت: نویسنده این کتاب به اصل بودن امامت و ولایت اشاره می کند که این مسأله نقطه اشتراک عالمان شیعه و سنی است.

نماینده آیت الله میلانی در چهارمین همایش بین المللی ولایت خاطرنشان کرد: ولایت غدیر، قرین ولایت رسول خدا(ص) است چرا که رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، ولایت علی(ع) را در کنار ولایت خود قرار داد و پیام تقارن آن است که اساس بعثت و امامت بر محور ولایت است.

پژوهشگر حوزوی نقطه آغازین ولایت را هجرت سول خدا(ص) به مدینه دانست و گفت: یکی از عرصه‌های شکوفایی ولایت، فتح مکه در سال هشتم بود که پیامبراکرم(ص) قلب ‌های مشرکان را با شعار «الیوم یوم المرحمه» فتح کرد و حقیقت ولایت اسلام که ولایت رفعت و رحمت است را به جهانیان نشان داد.

حجت الاسلام سبزواری بابیان این‌ که ولایت در اسلام، ولایت علم و اندیشه است، خاطرنشان کرد: ضروری است مصدر ولایت با معارف دین از اصول تا شریعت و اخلاق آگاهی کاملی داشته باشد و ولایت در اسلام ولایت هدایت و عدالت است نه امتیازخواهی از مسلمانان و تصرف در بیت المال برای نزدیکان.

وی ابراز داشت: هدایت و عدالت در ولایت امیرمؤمان(ع) وجود دارد و این ولایت باید مصدر توحید کلمه در میان مسلمانان قرار گیرد.

این پژوهشگر گفت: تفکیک و جداسازی و اجرای عدالت اسلامی از بُعد هدایت فکری و علمی در برخی دوره ها سبب قرار گرفتن افرادی در مسند حکومت شده است که با نگاه تک بعدی و انتزاعی از اسلام چهره ای ناموزون و ناشایست به جهانیان نشان دادند و چنین نگاه سکولاریسمی همان جدایی دین از سیاست است./9456/202/ب3

ارسال نظرات