۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۵۱۲۵۷
در مدرسه نواب مشهد صورت گرفت؛

دفاع از هفتاد و نهمین پایان‌نامه سطح 3 کلام اسلامی

هفتاد و نهمین پایان‌نامه سطح سه با عنوان «اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد» از سوی حجت‌الاسلام رضایی‌پور در مدرسه نواب دفاع شد.
پایان نامه 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفتاد و نهمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه در رشته تخصصی کلام اسلامی با عنوان «اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد» امروز با راهنمایی دکتر علیرضا کهنسال، مشاور حجت‌الاسلام حسن تقی‌زاده و داوری حجت الاسلام محمد اسفندیاری به همراه استاد داوود حیدری از سوی دانش‌پژوه این رشته حجت الاسلام ابراهیم رضایی‌پور در محل سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه علمیه نواب دفاع شد.

حجت‌الاسلام رضایی‌پور با اشاره به این‌که پایان‌نامه در شش فصل تنظیم شده است، اظهار داشت: در فصل اول به مباحث کلی که مربوط به موضوع پایان‌نامه است، پرداخته و اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی توضیح داده شده است.

وی در ادامه افزود: نسبت به سابقه این پایان‌نامه باید گفت که پایان‌نامه یا مطلب گسترده‌ای با این موضوع نوشته نشده است،‌ تنها چند مقاله وجود دارد که در پایان پایان‌نامه به آن‌ها اشاره شده که قسمتی از آن مربوط به موضوع مطروحه است.

این دانش‌پژوه مدرسه نواب به بیان پرسش‌های اصلی که در پایان‌نامه با آن مواجه می‌شویم،‌ پرداخت و گفت: نخستین پرسش مطروحه در این پایان‌نامه که به آن پاسخ داده‌ایم این است که نظر علامه مجلسی درباره حاکمیت عقل در معاد چیست؟ دلیل این پرسش نیز این بوده است که ایشان به عنوان فردی اخباری شناخته می‌شوند.

وی افزود: سؤال دوم این است که نظر ایشان درباره معاد جسمانی و روحانی چیست؟ در ادامه پایان‌نامه شبهاتی که مربوط به معاد است مطرح شده، همچنین مواردی همچون ضرورت ایمان داشتن به مسأله معاد نیز در این پایان‌نامه مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام اسفندیاری یکی از داوران این پایان‌نامه متذکر شد: با تمام نکات مثبت و خوبی که این پایان‌نامه دارد و دانش‌پژوه محترم در نگارش و تحقیق آن سعی خود را انجام داده‌ اما این نکته در آن رعایت نشده است که مباحث از موضوع اصلی خارج نشود.

استاد حیدری، یکی دیگر از داوران این پایان‌نامه ضمن تأیید سخن حجت‌الاسلام اسفندیاری، افزود: استنباط‌هایی در این پایان‌نامه مطرح شده است که مرجع و سند درستی ندارند. به بعضی از منابع نیز اشاره نشده است.

استاد راهنما، دکتر کهنسال در ادامه با اشاره به جدید و نوآورانه بودن موضوع تحقیق، گفت: زمانی که دانش‌پژوه محترم موضوع تحقیق خویش را مطرح کردند بسیار خوشحال شدم و از آن استقبال کردم زیرا این موضوع جدید بود و سابقه‌ای در مجامع علمی نداشت اما به تدریج به دلیل کمبود وقت وی، روند رشد پایان‌نامه به تدریج کُند شد.

گفتنی است، پایان نامه حجت‌الاسلام رضایی‌پور با عنوان «اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد» در تاریخ ۱ تیر ۱۳۹۵ پذیرفته شد./202/862/ب1

ارسال نظرات