۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۵۱۴۳۶
آیت الله شفیعی:

سوره ضحی مژده دهنده بخشیدن گناهکاران امت اسلام است

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) دلواپس و نگران امت اسلام و گناهکاران آن هستند، گفت: خداوند در سوره ضحی مژده بخشیده شدن گناهکاران امت اسلام به واسطه شفاعت رسول خدا(ص) را می دهند.
آيت الله شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به سوره «والضحی»، ابراز داشت: این سوره از نظر فقهی با «الم نشرح» یکی است و از این حیث در نماز پس از سوره حمد، همراه با الم نشرح خوانده می شود در حالی که در قرائت های قرآنی جداگانه است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نخستین آیه این سوره، گفت: «ضحی» همان پیش از ظهر و بهترین زمان شفاف و روشن در روز است و مقصود از قسم خوردن خداوند به چنین زمانی حکایت از آن دارد که نورانیت و شفافیت اسلام همه جا را فراخواهد گرفت و در حقیقت مژده ای برای رسول خدا(ص) و مسلمانان و هشداری برای مشرکان است.

آیت الله شفیعی با تلاوت آیه «واللیل اذا سجی» خاطرنشان کرد: شب برای آسایش و آرامش و استراحت مردم است که متأسفانه فعالیت های مردم در شب صورت می گیرد و مقصود از این آیه آن است که مردم در سایه اسلام آسایش و آرامش پیدا خواهند کرد.

این عالم دینی به آیه «ما ودعک ربک و ما قلی» اشاره و ابراز داشت: از آنجا که سوره های قرآنی در سه سال اول بعثت با فاصله نازل می شدند، مشرکان شایعه قهر خداوند با رسول خدا(ص) را مطرح کردند اما پس از آن این سوره نازل شد که این آیه به معنای آن است که ای پیامبر، خداوند رهایت نکرده و از تو عصبانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در آیه «و للأخره خیر لک من الاولی» خداوند خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید که گوش به سخنان و وسوسه های مشرکان مده و به درستی که آخرت برای تو از دنیا بهتر است اگر مردم درک و فهم صحیحی داشته باشند که آخرت بهتر از دنیا است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» دو بار بر رسول خدا(ص) نازل شده است، افزود: خداوند می فرماید که ای پیغمبر آن قدر به تو در قیامت بدهیم که تو راضی خواهد شد و براساس روایات رسول خدا(ص) در دوره احتضار بی تاب و بی قرار بودند و علت آن را دلواپسی نسبت به امت اسلام بیان می کند و در این باره جبرئیل آیه فوق را نازل می کند که خداوند در آن بخشایش گناهکاران امت اسلام را به رسول خود وعده داد.

آیت الله شفیعی با بیان اینکه آیه فوق دو باره و آن هم در سوره ضحی و بار دیگر در دوران آخر زندگانی رسول خدا(ص) نازل شده است، خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند مژده بخشیدن گناهکاران امت اسلام را به واسطه شفاعت رسول خدا(ص) می دهند و شفاعت بزرگترین مژده برای حضرت ختمی مرتبت(ص) بود که پس از شنیدن آن، مرگ را برای خود گوارا برشمردند./۹۴۵۶/202/ب2

ارسال نظرات