۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۵۱۵۱۶
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

مدیریت حج باید به مسلمانان احترام بگذارد

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار گفت: از نظر فقهی و قرآنی باید مدیریتی بر حج حاکم باشد که به مسلمانان احترام بگذارد در حالی که اکنون وهابیت و فرزندش داعش مسلمانان بی‌شماری را کافر و مشرک می‌دانند.
شریعتی تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «مدیریت حج و تعطیلی حج از منظر فقه و تاریخ» به سخنرانی پرداخت و گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حادثه منا نباید به دست فراموشی سپرده شود.

وی در ادامه افزود: بیش از هفت هزار حاجی در حادثه سال گذشته منا به شهادت رسیدند اما آل سعود هیچگاه تعداد دقیق شهدا را اعلام نکرد و با آن شرایط وخیم به مصدومان و حادثه دید‌‌گان امدادرسانی کرد یا بهتر بگوییم امدادرسانی نکرد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار در پاسخ به این سؤال که مدیریت حج تمتع باید در اختیار یک حکومت باشد یا این حقی است برای همه جهان اسلام تا این مناسک را مدیریت کنند، گفت: پاسخ به این سؤال تنها پس از انقلاب داده نشده است بلکه مرحوم جلال آل‌احمد در کتاب سفرنامه خود به نام خسی در میقات به اوضاع نابسامان حجاج و مکه و مدینه اشاره کرده است.

وی افزود: آل احمد در این کتاب می‌گوید برای رهایی از این اوضاع باید امور مدیریت حج به دست یک حکومت خاص نباشد بلکه تمام مسلمانان باید در این امر مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به این‌که مدیریت حج باید به دست افرادی باشد که به عموم مسلمان‌ها احترام بگذارند،‌ عنوان کرد: از نظر فقهی و قرآنی باید مدیریتی بر حج حاکم باشد که به مسلمانان احترام بگذارد در حالی که اکنون وهابیت و فرزندش داعش مسلمانان بی‌شماری را کافر و مشرک می‌دانند.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین این گروه‌های به ظاهر مسلمان، ریختن خون انسان‌ها را به هر دلیلی جایز می‌دانند. آن‌ها حتی دست کشیدن به منبر پیامبر (ص) را کفر می‌دانند و اجازه نمی‌دهند هیچ مسلمانی دستش به قبور بزرگان دین برسد و حتی در صورت مشاهده شخص را تا پای اعدام پیش می‌برند.

حجت‌الاسلام شریعتی تبار اظهار کرد: با توجه به این‌که حج، تکلیف تمام مسلمانان است و باید در آن منطقه ویژه برگزار شود بنابراین مدیریت آن نیز باید به تمام مسلمانان تعلق داشته باشد و تفکر وهابیت بر زیارت حاجیان حاکم نباشد.

گفتنی است این نشست علمی در سالن کنفرانس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات