۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۵۱۵۴۴
حجت الاسلام عرفان:

حوزه علمیه خواهران نیازمند تحول در عرصه آموزش خانواده است

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اهمیت همسرداری از سوی بانوان، گفت: یکی از توقعات جدی جامعه از یک خواهر طلبه، قرار گرفتن به عنوان یک همسر ایده آل است.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در جمع طلاب حوزه های علمیه خواهران شهرستان نجف آباد در حوزه الزهرا گلدشت، با تبریک عیدالله الاکبر گفت: یکی از راه های شناخت عظمت غدیر سخنان ائمه معصومین(ع) در این زمینه است.

وی در ادامه افزود: غیر از خطبه ای که پیامبر در روز غدیر بیان کردند، مواردی چون خطبه خود حضرت امیرمؤمنان در غدیر و هم چنین زیارت حضرت علی در روز غدیر از جمله منابعی است که متاسفانه بسیار مورد غفلت شیعه قرار گرفته است و برای شناخت غدیر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام عرفان در ادامه به اهمیت جایگاه حوزه های علمیه خواهران در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از توقعات جدی جامعه از یک خواهر طلبه، قرار گرفتن به عنوان یک همسر ایده آل است و یکی از انتظاراتی است که نسبت به بانوان طلبه ما در سطح جامعه به حق است.

وی با تذکر نسبت به کم کاری حوزه های علمیه خواهران در پرورش بانوان طلبه به عنوان یک همسر موفق اظهار کرد: در روایتی پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) فرمودند که زنی است که هم پای تو وارد بهشت می شود و آن زن یک چوپان است که اسوه شوهرداری است که حتی در خانه را بدون اذن شوهرش به روی حضرت زهرا باز نکرد.

خواهران طلبه باید اسوه همسرداری در جامعه باشند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: متأسفانه گمان می کنیم راه های سیر و سلوک تنها پرداختن به عبادات و تحصیل این دروس حوزوی و اخلاقی است در حالی که برای یک زن، سیر و سلوک واقعی، آموختن راه های درست همسرداری کردن است تا به آنجا برسد که هم پای حضرت زهرا شود.

وی با اشاره به برخی کوتاهی‌ها در این زمینه و غفلت حوزه ها نسبت به این مسأله ادامه داد: گاهی بانوان طلبه ما از دروس حوزوی تنها مبانی فقهی آن را در زندگی به کار می برند در حالی که فقه تنها حداقل ها را نشان می دهد و یک طلبه خواهر زمانی موفق خواهد بود و به مقامات بالای عرفانی می رسد که در درجه اول یک همسر نمونه باشد.

سیر و سلوک با رویکرد همسرداری، اصل فراموش شده حوزه‌های خواهران است

حجت الاسلام عرفان با بیان این که نباید روش آموزشی حوزه ها همانند دیگر مراکز آموزش عالی باشد، عنوان کرد: همیشه دانشگاه را به عنوان یک محیط ابزارسازی معرفی می کنند نه انسان سازی و اکنون این انتقاد به خود حوزه ها نیز وارد است که در قرن 21 بعد از گذشت 30 سال از انقلاب و تأسیس حوزه های خواهران هنوز نتوانستیم یک اسوه همسرداری از طلبه های خواهر داشته باشیم.

وی در ادامه خواستار یک تحول انقلابی در سطح حوزه های خواهران در زمینه همسرداری و مهارتهای زندگی شد و خاطرنشان کرد: این غفلت در حوزه ها سبب شکست های فراوانی خواهد شد که متاسفانه یکی از آسیب های امروز جامعه که بالا بودن آمار طلاق است، معضل خانواده های طلبه نیز شده است و باید این غفلت جبران شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره وظیفه اصلی یک زن، تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در موارد کمی به افراد سلام می رساندند و یک نمونه اش، سلام رسول الله(ص) به یک زن بود که او را به عنوان یکی از خدمتگزاران خدا در زمین معرفی می کند و بالاترین مراحل سیر و سلوک، برای یک زن در خانه طی می شود./202/1304/ب1

ارسال نظرات