۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۵۱۶۰۷
سخنران حرم رضوی:

امتحانات و آزمایشهای الهی سکوی پرش انسان است

حجت الاسلام واعظ شهیدی با بیان اینکه خداوند می فرماید که قرار است از روزی که به این دنیا می آیی آرامشی برای تو نباشد و انسان در معرض امتحانات قرار بگیرد، گفت: همه این آزمایشها سکوی پرش انسان برای رسیدن به مقامات عالی و والا است.
امتحانات الهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام واعظ شهیدی، سخنران و خطیب حرم رضوی در شرح سوره انسان شامگاه شنبه سوم مهرماه در صحن جامع حرم رضوی، گفت: نزول آیه ابتدایی این سوره در شأن و منزلت حضرت علی بن ابیطالب(ع) است.

وی با بیان اینکه آیات این سوره بر خاندان پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، افزود: در آیات ابتدایی این سوره اشاره به خاتم بخشی حضرت علی(ع) شده است و از طرفی درباره فضایل و مناقب اهل بیت پیامبر(ص) و خاندان نبوت و توجه به آنها تأکید شده است.

حجت الاسلام شهیدی ادامه داد: آیه تطهیر در جریان مباهله، پیامبر(ص) با اهل بیتش همراه است اما در سوره انسان با توجه به اینکه جریان نذر هم دخالت داشته است اما پیشنهاد از سوی پیامبر اکرم(ص) است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهید نعمتهای الهی را شمارش کنید توانایی انجام آن را نخواهید داشت، اظهار کرد: این موضوع همانند این امر است که وقتی پدر و مادر تلاشها و زحمات خودشان را برای فرزندانشان بازگو می کنند این گفتن ها به دلیل تذکر است تا مبادا فرزندان حرمت شکنی نسبت به آنها داشته باشند.

سخنران و خطیب حرم رضوی افزود: از ابتدای سوره انسان خداوند می خواهد که انسانها متوجه نعمتهای الهی باشند چرا که انسان موجودی است که او را غرور و تکبر فرا می گیرد و پس از آن مغرورانه برخورد می کند و خداوند قصدش این است که انسان را متذکر شود.

وی با بیان اینکه خداوند در این سوره، خلقت انسان را به او یادآوری می کند، تصریح کرد: خدواند دوباره یادآوری می کند که انسان از دو قطره ناچیز به وجود آمده است و آنچه سبب آفرینش اوست همان قدرت نمایی خداوند است.

حجت الاسلام شهیدی درادامه شرح سوره انسان اظهار کرد: خداوند به انسان تذکر می دهد که موجودی که اینچنین خلق شده است و در ابتدا قطره ای ناچیز در رحم مادر بوده است چرا غرور و خود برتربینی همه وجودش را فرا می گیرد و خداوند در این باره تذکر می دهد.

وی در ادامه با شاره به فرازهایی از سخنان حضرت علی(ع)، گفت: انسانهایی که غرور و تکبر به سراغشان می آید بهتر است که به این موضوعات فکر کنند که از دو قطره گندیده به وجود آمده اند و این ابتدای کارشان بوده است و در انتهای کارشان هم مردار گندیده هستند.

سخنران و خطیب حرم رضوی اظهار کرد: چه دلایلی سبب می شود که مقام و ریاست سبب غرور و تکبر انسانها می شود و در جایگاه ریاست سر و صدا می کنند و یا اینکه اگر فردی دارای زور و بازو است باز هم هیچکس را نمی شناسد اما در زمان بیماری و کسالت همه این غرورها فرو می ریزد.

حجت الاسلام شهیدی ادامه داد: تکبر و غرور از صفات زشتی است که باید از خدا بخواهیم ما را از این صفات دور کند و به اخلاق الهی و صفات رحمانی به ویژه تواضع و فروتنی رهنمون شود.

وی با بیان اینکه منظور خداوند از ذکر نعمتهایش در سوره انسان یکی این موضوع است که قدرت نمایی خودش را درباره خلق انسان یادآور شود، تصریح کرد: در واقع خداوند فقط پس از آفرینش انسان به خودش احسنت گفت که همه زیبایی های مادی و معنوی را در وجود او نهاده است.

سخنران و خطیب حرم رضوی در ادامه با طرح این پرسش که هدف از خلقت انسان چیست؟ گفت: هدف از این خلقت این است که می خواهیم انسان را در معرض ابتلائات، آزمایشها و مسؤولیت ها قرار بدهیم و حقیقت وجودی انسان را برای دیگران برملا کنیم.

وی ادامه داد: خداوند می فرماید که قرار است از روزی که به این دنیا می آیی آرامشی برای تو نباشد و انسان در معرض امتحانات قرار بگیرد که همه این آزمایشها سکوی پرش انسان برای رسیدن به مقامات عالی و والا است که بایستی زمینه اش به وسیله همین امتحانات فراهم شود تا از این عالم خاک به افلاک قدم بگذارد./934/202/ب2

ارسال نظرات