۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۴۵۱۷۳۹
حجت الاسلام ماندگاری تبیین کرد؛

شرایط روایتگری و نقش زنان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حجت الاسلام ماندگاری با تبیین شرایط و لوازم روایتگری و تأکید بر نقش مؤثر زنان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: ترویج فرهنگ جهاد و شهادت می‌تواند نجات بخش جامعه و بستر ساز ظهور باشد.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، استاد حوزه علمیه، امروز در دوره آموزشی تخصصی مربیان طلاب بسیجی خواهر که به منظور نقش آفرینی در شبکه تربیتی بسیج در مجتمع فرهنگی ولایت استان قم برگزار شد، گفت: بانوان هم در اصلاح جامعه و هم در افساد جامعه می‌توانند مؤثرترین افراد باشند.

وی افزود: ترویج فرهنگ جهاد و شهادت می‌تواند نجات بخش جامعه و بستر ساز ظهور باشد و زنان به دلیل اینکه 50 درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند می‌توانند بسیار مثمر ثمر عمل کنند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه زنان بهترین بازگو کننده فرهنگ ایثار و شهادت برای قشر بانوان هستند، بیان داشت: در امر روایتگری توجه به مقدمه و لوازم آن بسیار حائز اهمیت است، مقدمه روایت در فرهنگ ایثار و شهادت، درایت عمیق است.

وی افزود: در روایتگری نخست لازم است فرهنگ ایثار و شهادت کالبد شکافی شده و سلولهای بنیادی و مبانی اصولی آن استخراج شود و تحقیقات جدی در این زمینه صورت بپذیرد زمانی که این مهم تحقق یافت می‌توان انسانهایی شبیه شهدا را تربیت کرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به لوازم روایتگری، ابراز کرد: امروز روایتگری در جهان به عنوان یک علم شناخته شده است که لوازم این علم شامل معارف شناسی، مخاطب شناسی و روش شناسی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در معارف شناسی راوی باید بداند که دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب یک گنج است، در مخاطب شناسی توجه به سنین و نوع مخاطب بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام ماندگاری تمرینات تخصصی را برای روایتگر بسیار مهم دانست و گفت: روایتگر در تمرین تخصصی نیاز دارد که روایت عملی دیگر راویان را ببیند، بشنود، بگوید، بنویسد، نقد و ارزیابی کند، روایتگر به هر میزان که تمرین کند مهارت او افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه راوی باید روایت خود را گزینش کند تا روایتی زیبا و تاثیر گذار داشته باشد، عنوان کرد: امام سجاد(ع) بزرگترین روایتگر عاشورا بودند که بسیار زیبا و تاثیر گذار عمل کردند، روایتگری توفیق الهی است که خداوند نصیب انسان می‌کند و خداوند نخستین راوی عالم هستی به شمار می‌رود که در قرآن کریم لحظات آخر نجوای حضرت آسیه(س) را در کاخ فرعون روایتگری می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روایتگر باید عوامل مادی و معنوی روایتگری را بشناسد، اظهار داشت: در کسب معنویات توجه به نماز، روزه و قرائت قرآن بسیار حائز اهمیت است، یک راوی با انجام عباداتی همچون اقامه نماز شب معنویات خود را افزایش می‌دهد تا سخنش الهی و دلنشین باشد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به موانع توفیقات معنوی که بر سر راه راوی ممکن است قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: گناه و ظلم مانع توفیقات الهی است به همین سبب راوی باید در اعمال و رفتار خود اهل مراقبه باشد تا مرتکب گناه نشود زیرا گناه مانع تاثیرگذاری او بر مخاطب می‌شود./813/پ202/ی

 

ارسال نظرات