۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۴۵۱۷۷۰
حجت الاسلام میرزایی:

نخبگان جامعه اسلامی نقش مهمی در جلوگیری از تفرقه دارند

پژوهشگر دینی با اشاره به مسأله نخبه پروری، گفت: مراکز تربیت کننده عالمان باید سازمان‌دهی شوند، زیرا جامعه اسلامی با نخبگان خود می‌تواند جلوی تفرقه بین شیعه و سنی بایستد.
تفرقه اندازي - وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی میرزایی، استاد حوزه علمیه، عصر امروز یکشنبه چهارم مهرماه در نشست تخصصی آسیب‌شناسی نظریه‌های علم دینی و اسلامی‌سازی معرفت در مرکز جامعه المصطفی العالمیه تهران، گفت: مراکز تربیت کننده عالمان باید سازمان‌دهی شوند، جامعه اسلامی در سطوح بالا با استفاده از نخبگان می‌تواند تفرقه بین شیعی و سنی را بزدایند.

وی با اشاره به اندیشه‌های اسماعیل فاروقی، بیان داشت: اسماعیل فاروقی به دوگانگی نظام آموزشی پی برده و نظام آموزشی را متاثر از سکولاریسم غرب معرفی کرده است.

پژوهشگر دینی درباره امر توحید، عنوان داشت: آغاز اندیشه از توحید می‌آید، غرب معرفت را از جزییات آغاز کرده است، در حالی که مسلمانان این امر را از کل به جزء دیده‌اند.

وی بیان داشت: در اندیشه دینی، مبدأ تاسیس متادولوژی شناخت است، در حالی‌که در سکولاریسم شناخت اعتقادی انجام نمی‌گیرد.

حجت الاسلام میرزایی تأکید کرد: اهل تسنن چیزی به نام اجتهاد را نمی‌پذیرند و اجتهادها محدود در مجتهدان قدیمی آنها است.

پژوهشگر علوم دینی با اشاره به جایگاه مجتهدان، گفت: مجتهدان کاری کرده‌اند که تهدیدات از نظام اسلامی دور شود، بر همین اساس نیز خدمات بسیاری از این مجتهدان را می‌توان برشمرد.

وی گفت: در جهان عرب و اسلام امروزه جدی‌ترین بحران، فکر است، اگر به این مهم توجه شود و نهادهای فکری مسؤول سازمان دادن اندیشه و اندیشمند شوند، مشکلات به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

حجت اسلام میرزایی در پایان گفت: نیاز جهان امروز دانش‌های اسلامی و تفکر اسلامی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، علوم اجتماعی و انسانی کلید اصلی مشکلات جهان اسلام هستند./202/856/ب1

ارسال نظرات