۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۵۱۸۳۷
آیت الله اراکی:

مشکلات امروز جهان اسلام به دلیل دوری از معارف ناب اهل بیت است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ما جامعه اسلامی داریم که خود را از بخش عظیمی از معارفی که به وسیله رسول الله مطرح و از طریق اهل بیت(ع) برای مردم و جامعه بیان شده محروم کرده است، گفت: آیا مشکلات جهان اسلام فعلی ریشه در همین مسأله ندارد.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز در مراسم رونمایی از موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با تقدیر از دست اندرکاران این اثر گفت: امیدوارم این مجمع توانسته باشد یکی از آرزوهای مراجع تقلید به ویژه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی که از بنیانگذران تقریب بود، امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع فعلی عملی کرده باشد؛ اگر تصمیمی شکل می گیرد در اثر پشتیبانی مراجع بزگوار است.

وی افزود: لازم است این ایده از نظر علمی تنقیح و تبیین شود که همه روایات ائمه طاهرین(ع) همان روایات رسول اکرم(ص) است، این معنا احتیاج به تبیین و ترویج دارد؛ ما باید احادیث ائمه اطهار(ع) از انزوا بیرون بیاوریم، این که جهان اسلام از این گنجینه عظیم دانش الهی بهره ای نبرد بسیارجای تأسف دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در الازهر، الزیتونه و دانشگاه های بزرگ اسلام اثری از کتب روایات اهل بیت(ع) نیست، اظهار داشت: بنده مراجعه کردم حتی در کتابخانه های اهل سنت ما در کشور ایران هم اثری از این کتب روایی نیست که جای تأسف دارد.

وی ادامه داد: ما جامعه اسلامی داریم که خود را از بخش عظیمی از معارفی که به وسیله رسول الله(ص) مطرح و از طریق اهل بیت(ع) برای مردم و جامعه بیان شده محروم کرده است، آیا مشکلات جهان اسلام فعلی ریشه در همین مسأله ندارد.

آیت الله اراکی با بیان این که اگر جریانی در حد وسیع در اسلام شکل می گیرد که کارش خونریزی و غارت است به دلیل دوری از معارف اهل بیت(ع) است، ابراز داشت: اگر گروه کوچک باشد نمی توان به مشکل عمومی مستند کرد اما این جریانی که اکنون در اسلام شاهد هستیم و هزاران نفر با پشتیبانی مدعیان علم در جامعه اسلامی قتل و خونریزی می کنند نشان می دهد که در جهان اسلام کمبود منابع دینی وجود دارد.

وی عنوان کرد: حضور روایات اهل بیت(ع) در جهان اسلام کمرنگ بوده و منزوی شده است که از انزوا باید خارج شود، یکی از اهداف موسوعه از انزوا بیرون آوردن حدیث اهل بیت(ع) در جوامع عمومی اسلام است تا در جوامع آن ها برود و روایات اهل بیت(ع) در بین آن ها منتشر شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: حتی نهج البلاغه در بین عالم اهل سنت منزوی بوده و غریب به تمام معنا است، بنده با اساتید بزرگ دانشگاه های جهان اسلام ارتباط داشتم که از وجود کتابی به نام نهج البلاغه اطلاع ندارند.

وی اضافه کرد: از وجود کتاب دعایی به نام صحیفه سجادیه اطلاع ندارند، واقعا عجیب است انسانی که بیش از 30 سال در یکی از مراکز علمی جهان اسلام و دانشگاه های معروف در رشته علوم اسلامی تحصیل کرده باشد اما از وجود کتابی به نام نهج البلاغه اطلاع نداشته چه برسد که آن را بخواند و تحقیق کند؛ این خلأ بزرگی است که با آن مواجه هستیم، بسیاری از اشکلاتی که در جامعه اسلامی کلان مشاهده می شود از اینجا نشأت می گیرد.

آیت الله اراکی با بیان این که باید حدیث اهل بیت(ع) را ترویج کنیم، گفت: باید از مدخل احادیث مشترک وارد شویم که در این صورت قوت احادیث اهل بیت(ع) بسیار روشن می شود.

وی افزود: تدوین موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة آغاز راه است و محققان حوزوی باید با کیفیت بیشتر و در عرصه های گوناگون ورود کنند و معارف ناب اهل بیت(ع) را منتشر کنند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات