۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۴۵۱۹۸۵
استاد حوزه و دانشگاه:

تشخیص و شناخت حقیقت یکی از بزرگترین نعمت‌ها است

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی در تفسیر سوره انسان، گفت: افراد بسیاری هستند که حقایق و معارف زیادی را متوجه شده‌اند اما به آن عمل نمی‌کنند و بر گمراهی خویش اصرار می‌ورزند.
حجت الاسلام واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی در ادامه تفسیر سوره انسان به بیشمار بودن نعمت‌های خداوند اشاره کرد و گفت: نعمت‌های خداوند آنقدر بیشمار است که نمی‌توان آن‌ها را محاسبه کرد.

وی در ادامه افزود: یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند در وجود ما قرار داده،‌ این است که به ابزار تشخیص درست از غلط مجهز شده‌ایم، این‌که انسان، خودش متوجه مسیر سعادت شود و راه را تشخیص دهد، نعمت بزرگی است، بسیاری از افراد هستند که حقایق و معارف زیادی را متوجه شده‌اند اما به آن علم عمل نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عده‌ای برای کوچکترین عبادت، بر خداوند منت می‌گذارند، اظهار داشت: افرادی هستند که وقتی دو رکعت نماز واجب خود را می‌خوانند، سر خود را بالا می‌گیرند و به خدا می‌گویند که ما نماز خواندیم؛ یعنی هر چه حاجت داریم برآورده کن، این رفتار اشتباه است و انسان باید بعد از نماز سرش را روی خاک بگذارد و از خداوند تشکر کند که به او توفیق نماز خواندن داده است.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی با اشاره به رفتاری که عده‌ای از تازه مسلمان‌ها انجام می‌دادند، بیان داشت: عده‌ای نزد رسول خدا(ص) می‌آمدند و با منت می‌گفتند که ما مسلمان شدیم، خداوند به رسولش(ص) می‌فرماید که به این افراد بگوید؛ منت سر من نگذارید که مسلمان شده‌اید بلکه خداوند بر سر شما منت گذاشته است تا بفهمید اسلام چیست و به آن روی آورید.

وی در ادامه افزود: روز ۲۴ذی‌الحجه دو مناسبت دارد؛ اول این‌که روز مباهله است و دیگر این‌که در این روز حضرت علی(ع) انگشتر خویش را به فقیر بخشید و در شأن ایشان آیه قرآن نازل شد.

استاد دانشگاه مطهری مشهد ضمن بیان رویداد مباهله، اظهار داشت: مباهله یکی از ابزاری است که برای اثبات حق و حقیقت در دین اسلام مطرح شده است، اگر فردی حق و حقیقت را نپذیرفت، می‌توان با او مباهله کرد، در مباهله شخص می‌گوید که خداوند حمایتش را از من بردارد، اگر حرف من درست نباشد. هر دو طرف مباهله باید با همین جدیت این حرف را بزنند.

وی افزود: پیامبر(ص) از طرف خداوند متعال مأمور شد، مسیحیان را به اسلام دعوت کند اما آن‌ها استدلال‌های ایشان را نپذیرفتند بنابر این تصمیم بر آن شد تا مباهله صورت گیرد. قرار بر آن شد تا هر کدام از دوگروه افرادی را برای انجام این مراسم بیاورند که این افراد عزیزترین فرد برای آن‌ها است.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی با اشاره به این‌که حضرت رسول(ص)، امام علی، حسن و حسین(ع) و همچنین حضرت زهرا(س) را با خودشان برای مباهله بردند، تصریح کرد: بزرگ نصارا وقتی چشمش به این عزیزان افتاد به سرعت باقی مسیحیان را از مباهله نهی کرد و گفت که اگر این افرادی که من می‌بینم دست به نفرین بردارند یکی از ما زنده نخواهد ماند. بنابراین از مباهله با پیامبر (ص) دست برداشتند و قبول کردند که جزیه بدهند.

وی با بیان این‌که این واقعه و آیه‌ای که معروف است به آیه مباهله، آیه۶۱ سوره آل عمران دارای نکات بسیار مهم اعتقادی هستند، تأکید کرد: در جای‌جای قرآن کریم از مناقب و فضایل حضرت علی (ع) آیه وجود دارد که این نشانه شأن و منزلت ایشان می‌باشد.

شایان ذکر است، تفسیر و توضیح سوره شریفه انسان تا جمعه ۹ مهرماه ۹۵ از سوی حجت‌الاسلام واعظ شهیدی ادامه خواهد داشت./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات