۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۵۲۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

عده ای با آ‌یه و روایت دیپلماسی غربی را توجیه می کنند

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حاکمیت دیپلماسی غربی در وزارت خارجه گفت: ممکن است که افرادی چند آیه و روایت هم پیدا کنند که این کار را تأیید کند و در نتیجه بگویند که خطی مشی جمهوری اسلامی نیز باید این گونه باشد، در حالی که این روش کاملا بر خلاف نظر حضرت امام ومقام معظم رهبری است.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پیامدهای تنازل از اصول در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، گفت: حضرت امام و مقام معظم رهبری در زمینه سیاست خارجی خط مشی داشتند که با خط مشی دیگر کشوها متفاوت است.

وی افزود: در کشورهای دیگر از جمله کسانی که در علوم روابط بین الملل یا علوم سیاسی تحصیل می کنند آن ها این تز را دارند که می گویند ما با چانه زنی در ارتباط با کشورهای دیگر منافع خود و آن کشور را در نظر می گیریم تا به نقطه ای که امروز به برد برد معروف شده است برسیم.

رییس دانشگاه قم با بیان این که این افراد می گویند این خط مشی عادلانه و عاقلانه ای بوده که در جهان جا افتاده و باید از آن پیروی کرد، اظهار داشت: شخص خاصی مدنظر نیست اما معمولا کسانی که در وزارت خارجه هستند و علوم سیاسی و روابط بین الملل می خوانند از آنجایی که علوم انسانی غربی است غربی ها چنین چیزی را القا می کنند.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی چند آیه و روایت هم پیدا کنند که این کار را تأیید کند و در نتیجه بگویند که خطی مشی جمهوری اسلامی نیز باید این گونه باشد، در حالی که این روش کاملا خلاف نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در تعامل با کشورهای دیگر غیر از خط قرمزی که با برخی از کشورها داریم خطی مشی ما بر اساس این نیست که ببینیم منفعت چه چیزی اقتضا می کند بلکه بر منفعت ما یک سری اصولی سایه افکنده است.

وی عنوان کرد: یکی از اصول عزت مداری است، اگر در جایی بین منافع و عزت مداری ما تعارضی پیش بیاید ما یقینا و بدون هیچ  تعللی عزت مداری را ترجیح می دهیم گرچه سبب شود که در کوتاه مدت برخی از منافع ما از دست برود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: وقتی که مقام معظم رهبری می فرمایند حکیمانه عمل کردن با این که فقط به فکر منافع باشیم متفاوت است، گاهی حکمت اقتضا می کند که از برخی منافع کوتاه مدت چشم پوشی کنیم تا در بین امت اسلامی و مسلمانان وحدت ایجاد کنیم و سبب رشد آنها شویم.

وی اضافه کرد: ریشه خیلی به اشخاص بر نمی گردد بلکه متأسفانه به علمی باز می گردد که یاد می گیرند؛ علم روابط بین الملل، علوم و فلسفه سیاسی که در دانشگاه های ما تدریس می شود معمولا ترجمه کتاب های غربی است و ما نیامدیم آن را اصلاح کنیم، روحانیان حوزه باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند البته تلاش هایی شده اما قطعا باید بیشتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که تلاش ها باید توسط وزارت علوم به عنوان منابع لازم الاجرای درسی به دانشگاه ها ابلاغ شود، گفت: به عنوان مثال باید بگویند که اساتید در علوم روابط بین الملل از چه منابعی استفاده کنند نه این که فقط ترجمه های غربی را تدریس کنیم.

وی افزود: تا زمانی که این گونه باشد هرجایی که رهبر معظم انقلاب تشری بزنند و بگویند فلان کار را نکنید یا انجام دهید آن ها به دلیل ترس از افکار عمومی یا دلایل دیگر آن خواسته را عملی می کنند اما جایی که این گونه نبوده و اختیار در دست خودشان باشد بر اساس همان علومی که یاد گرفتند مثل غربی ها فکر می کنند، به غرب اعتماد دارند و به آن ها خوشبین هستند و تصور می کنند که غربی ها آقای دنیا هستند و باید بمانندکه ممکن است عزت و استقلال کشور زیر سؤال برود و کاملا به ضرر جمهوری اسلامی است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات