۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۵۲۱۸۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

امضای تفاهم نامه همکاری اوقاف ایران و بوسنی، ضرورت ترویج روحیه بسیجی و انقلابی، دیدار مدیرکل اوقاف گلستان با رییس بنیاد مستضعغان و نقش مهم امام‌زادگان در ترویج مباحث انقلابی، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امر خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، حجت الاسلام والمسلیمن علی محمدی و هیات همراه که صبح روز دوشنبه به دعوت دکتر سنائید زاییمویچ رئیس اوقاف جمعیت اسلامی بوسنی وهرز گووین وارد سارایوو شد در دیدار با 'حسین افندی کاوازویچ' گفت: ایران اسلامی همواره داعیه دار وحدت بین مسلمانان در سراسر جهان حول محور قرآن کریم و تعالیم عالیه پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده و کسانی که به هر نحو خواسته و یا ناخواسته با اعمال و سخنان خود معنای دیگری را القا کنند که موجب کوچکترین تفرقه در جهان اسلام شود به طور قطع در جهت منافع دشمنان اسلام گام بر می دارند.

وی همچنین با اشاره به سیره امام خمینی (ره) و نیز آرا و نظرات و فتاوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت احترام به مقدسات فرق مختلف  مسلمان افزود: امروزه دشمنان منافع مسلمانان در اشکال و لباسهای گوناگون سعی دارند با سوء استفاده از اختلافات جزئی مذاهب مختلف اسلامی مانع از وحدت امت اسلامی شوند که سلسله جنبان اینها استکبار جهانی است.

شیعیان یکی از شاخه های برومند درخت تناور اسلام هستند

رییس العلمای بوسنی و هرزگوین هم در این دیدار ضمن تایید سخنان نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف وامورخیریه کشورمان  اظهار کرد: ملت عزیز ایران به ویژه رهبر گرانقدر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای همواره در سخت ترین شرایط در کنار مردم بوسنی و هرزگوین بوده و امروز نیز سازمان جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین از همکاری و همیاری برادران ایرانی خود بهره مند است.

حسین افندی کاوازویچ افزود: در زمان جنگ بوسنی و هرزگوین برادران ایرانی ما بدون هیچ چشمداشتی به یاری ما شتافتند و هیچگاه اختلاف مذاهب ما مانع از این همیاری وهمکاری نبوده است. امروز ما معتقدیم که شیعیان یکی از شاخه های برومند درخت تناور اسلام هستند که موجب هر چه پربار تر شدن این درخت شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان شد: یکی از وظایف ما به عنوان عالم اسلامی این است که تلاش دشمنان را برای ایجاد تفرقه خنثی کنیم و اجازه ندهیم دشمنان اسلام به اهداف شوم خود برسند.

در همین راستا به نظر اینجانب زمان آن رسیده است که علمای طراز اول ایران، ترکیه، الازهر مصر و بوسنی و هرزگوین دور هم جمع شوند و برای برون رفت از این بحران که جهان اسلام را به خود مشغول داشته چاره ای بیاندیشند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: از اینکه همکاری در زمینه وقف نیز به سایر زمینه های همکاری دو کشور افزوده شده بسیار خرسند هستیم  و امید است با امضای تفاهم نامه مقرر زمینه لازم برای استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت بهینه اوقاف برای ما فراهم شود.

وی گفت: اوقاف در زندگی مردم بوسنی و هرزگوین نقش بسیار مهمی دارد و دانشکده ها و مدارس اسلامی که وظیفه خطیر آموزش و تربیت نسل جوان را بر عهده دارند همگی از اوقاف کمک می گیرند.

در پایان این دیدار یک جلد کلام الله مجید که از سوی سازمان اوقاف کشورمان به چاپ نفیس رسیده است به رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین اهدا شد.

آشنایی با فعالیتهای اداره اوقاف بوسنی در شهرهای سارایوو و موستار و همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان اوقاف و امورخیریه کشورمان و سازمان جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین از اهداف این سفر است.

سفر حجت الاسلام والمسلمین محمدی به بوسنی و هرزگوین در پاسخ به سفر دکتر سنائید زائی موویچ رئیس اوقاف بوسنی در دی ماه سال گذشته انجام می پذیرد که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو برنامه ریزی و هماهنگ شده بود.

ضرورت ترویج روحیه بسیجی و انقلابی

عبدالرضا عابد افزود: امروز افتخار می کنم که در جمع بسیجیان سازمان هستم چرا که روحیه بسیجی قطعاً در ارتقای عملکرد کارکنان سازمان اوقاف مؤثر خواهد بود.

وی افزود: دشمن به دنبال نفوذ است ولی خدا را شکر می کنیم که کشور پر از بسیجی و روحیه و تفکر بسیجی و انقلابی است و مانع از نفوذ دشمن خواهد شد.

قائم مقام سازمان اوقاف اظهار داشت: اگر روحیه بسیجی را فرهنگ سازی نکنیم، قطعاً دچار مشکل خواهیم شد، بنابراین باید از همین امروز بیش از گذشته روحیه بسیجی و انقلابی را در خود تقویت کنیم و گسترش دهیم.

در ادامه این مراسم فرمانده مرکز مقاومت بسیج سازمان اوقاف گفت : دفاع مقدس گنجینه ای از خاطرات و درس ها و عبرت هاست  و همه ما باید از آن بیاموزیم

موسوی نسب افزود: نشست امروز تحت عنوان « حلقه های صالحین » است هدف آن کمک به  نظام اسلامی در تربیت نیروهای قوی و  شایسته است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح صالحین سازمان اوقاف 17 گروه 22 نفره تشکیل شده است که باید حداقل 2 هفته یک بار، تشکیل جلسه دهند.

دیدار مدیرکل اوقاف گلستان با رییس بنیاد مستضعغان

حجت الاسلام سهرابی در این دیدار اظهار کرد: سازمان اوقاف در سه حوزه  موقوفات، بقاع متبرکه و قرآن فعالیت دارد که عمل امینانه به نیات واقفان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از اولویت‌های سازمان اوقاف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با اشاره به اینکه رویکرد ما بقعه محوری است،خاطر نشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه برحسب وظیفه ذاتی خود در اجرای عمل امینانه به نیات واقفان و تبدیل بقاع به قطب‌های فرهنگی طبق منویات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، در این دو عرصه گام‌های جدی‌تری برداشته است.

حجت لاسلام سهرابی اظهار داشت: رسیدگی به امور موقوفات و بقاع متبرکه سعادتی است که نصیب همگان نمی شود از این رو در راستای احیای موقوفات و بقاع متبرکه تلاش مضاعف داشته باشیم و بدانیم که باقیات و صالحاتی برای ما خواهد بود.

وی احیای موقوفات را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: ثواب کمک به احیای موقوفات کمتر از و ثواب برای واقفین خیر اندیش نیست. مدیر کل اوقاف گلستان  احیای موقوفات را وظیفه همگانی دانست و یاد آورشد: با وجوداحیای موقوفات مسلما فقر از جامعه اسلامی زدوده خواهد شد از این رو مردم، مسؤولان، رسانه ها و روحانیان و دستگاه های اجرایی همگی باید در کنار هم  به احیای موقوفات در کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام(ص) خود ازنخستین واقفان محسوب می‌شوند و در دوران حیاط خود وقف‌های زیادی انجام داده‌اند، افزود: احادیث فراوانی از پیامبر اعظم(ص) درباره  سنت حسنه وقف وجود دارد که خوداهمیت این موضوع را می‌رساند.

حجت الاسلام سهرابی مسأله وقف را یکی از مهمترین مسأله های موردتأکید اسلام بر شمرد و افزود: برای جذب ثروت برای نیازمندان ، یکی از راهکارهای مهم دین ما همان وقف و یا موقوفات است و به طور کلی می توان وقف را از مهمترین شاخه ها و زیر مجموعه های انفاق دانست.

وی يكى از مشكلات بزرگ اجتماعى كه همواره انسان دچار آن بوده و هم اكنون با تمام پيشرفتهاى صنعتى و مادى كه نصيب بشر شده نيز با آن مواجه است مشكل فاصله طبقاتى است به اين معنى كه فقر و بيچارگى و تهيدستى در يك طرف و تراكم اموال در طرف ديگر قرار گيرد و اسلام با معرفی وقف سعی کرده فقرادر ثروت اغنیاء شریک باشند و جامعه ای معتدل از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

مدیر کل اوقاف گلستان با تاکید بر اینکه موقوفات باید در جای خود مصرف شود بیان کرد: واقف خیر اندیش با بررسی نیازهای روزجامعه خود تصمیم به وقفی با نیت باقیات وصالحات می گیرد از اینرو متولین مربوطه باید اجرای امینانه ای نسبت به هزینه کرد عواید آن موقوفه داشته باشند واگر چنین نباشد متولی مربوطه خیانت در امانت کرده و مستحق عقاب الهی خواهد بود.

حجت الاسلام سهرابی به طرح ميقات الرضا اشاره کرد و افزود: طرح ميقات الرضا در گلستان 123 بقعه متبرکه وجود دارد که در اين 123 بقعه متبرکه 180 امامزاده واجب التعظيم مدفن هستند.

وي به حوزه موقوفات در گلستان اشاره کرد و گفت استان گلستان يکي از باسابقه ترين استانها در زمينه وقف مي باشد که حدود 5 هزارموقوفه و بيش از 50 هزار رقبه در آن وجود دارد.

نقش مهم امام‌زادگان در ترویج مباحث انقلابی

حجت‌الاسلام سیدتقی عمادی وحدی با اشاره به برنامه‌های شاخص هفته دفاع مقدس در این شهرستان گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در امامزاده سید محمد(ع) نوجه مهر، دیدار هیئت امنای مساجد با مسؤولان پایگاه‌ها و روحانیت شهرستان در مسجد جامع علمدار، دیدار هیأت امنای امامزادگان شهرستان با امام جمعه جلفا جهت تبادل نظر و برنامه ریزی برنامه‌های ماه محرم و برگزاری همایش دفاع مقدس در دانشگاه پیام نور جلفا از جمله مهم‌ترین برنامه‌های شاخص هفته دفاع مقدس در این شهرستان می‌باشد.

وی همچنین از پیشتاز بودن این اداره در امور قرآنی خبر داد و اظهار کرد: اداره اوقاف جلفا همواره در مباحث قرآنی، سیاسی و فرهنگی پیشتاز و فعال است.

عمادی وحدی در پایان با اشاره به اینکه نهضت مقاومت اسلامی هنوز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: اگر سیل عظیم فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در کشور با برنامه ریزی مناسبی انجام شود، قطعا نقش قابل توجه و بی‌بدیلی در میان نسل جوان انقلاب اسلامی و ایجاد و تقویت روحیه ولایتمداری و فداکاری در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی در این نسل خواهد داشت.

امام‌زادگان محل دلدادگان اهل‌بیت(ع) است

سیدقاسم هاشمی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع کارکنان اوقاف مازندران، اظهار کرد: شهدا و سربازان امام خمینی (ره) دلاورانه مقابل دشمن بعثی جنگیدند و افتخارات بزرگی کسب کردند.

وی با بیان اینکه رشادت‌های شهدا و ایثارگران در دوران دفاع مقدس هیچگاه فراموش نمی‌شود، افزود: رمز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی، تقوا و اخلاص رزمندگان و امام خمینی (ره) بود.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه کربلای مازندران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاد کبیر، بیان کرد: جهاد کبیر از جهاد در دوران پیامبر گرامی اسلامی (ص) سخت‌تر است و ملت ایران اسلامی و بسیج در تحقق آن نقش مهمی دارند.

این مسؤول با بیان اینکه در دفاع مقدس از 30 کشور دنیا اسیر داشتیم، افزود: بیش از 40 کشور دنیا به دشمن بعثی عراق کمک می‌کرد اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران بدون کمک قدرت‌های جهانی جنگید.

هاشمی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با اخلاص، قدرت‌های جهانی را مطیع خود کرد، ادامه داد: پس از جنگ دشمن هویت ملت ایران اسلامی را نشانه گرفته است و می‌خواهد با برنامه‌های ضدفرهنگی و ماهواره‌ها هویت جوانان را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه امام‌زادگان محل دلدادگان اهل‌بیت (ع) است، گفت: دشمن در آن سوی مرزها برای تضعیف توان دفاعی و نظامی کشور برنامه‌ریزی می‌کند اما در داخل کشور نیز یکسری افراد هستند توان دفاعی کشور را زیر سؤال می‌برند./1325/ت303/ب1

ارسال نظرات