۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۵۲۱۸۹
با حضور آ‌یت الله طبسی؛

نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت برگزار شد

نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت( یمانی، خواب و استخاره) با حضور پژوهشگران عرصه مهدویت، طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.
نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت(یمانی، خواب و استخاره) سه شنبه شب با حضور طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست که جمع بسیاری از پژوهشگران عرصه مهدویت حضور داشتند آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام نصرالله آیتی استاد مرکز تخصصی مهدویت به ایراد سخن و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

آیت الله طبسی با بیان این که جریان حسنی منحرف است، گفت: این جریان ادعا می کند که مهدی است، در دوران غیبت اگر کسی ادعای نیابت خاص کند از مذهب خارج است چه برسد به این که ادعای مهدویت کند.

وی افزود: برخی از این جریان ها روایتی را می آوردند که می گویند پس از امام زمان(عج) دوازده مهدی وجود دارد که پس از وفات حضرت کارها را باید به پسر ایشان واگذار کرد، جریان حسنی به چنین روایاتی تمسک می کند در حالی که آن ها از نظر سند مشکل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در فقه به روایات ضعیف نمی توان تمسک کرد چه برسد به این که اعتقادات باشد، اظهار داشت: در روایت مورد ادعای این جریان افرادی وجود دارد که اصلا مشخص نیست که شخصی هستند.

وی ادامه داد: وقتی با این جریانان بحث رجالی می شوند می گویند که رجال علمی من در آورده بوده و بدعت به شمار می رود و ما با آن کار نداریم، اگر علم رجال بدعت به شمار می رود چرا از بدعت گذار روایت نقل می کنند، این روایت را به غیر از شیخ طوسی هیچکس نقل نکرده است.

آیت الله طبسی با بیان این که به بررسی عملکرد و ادعاهای جریان یمانی پرداخت و گفت: در این زمینه دو مقوله وجود دارد، گاهی صحبت از علامیت یمانی می شود که روایات آن از حسنی بیشتر است و من حیث المجموع می توان گفت که علامیت یمانی قطعی است اما در حسنی بحث وجود دارد.

وی افزود: صحبت در مثبت بودن و لزوم تبعیت از یمانی است، باید بررسی شود که قداست و لزوم تبعیت به چه دلیل است؛ ممکن است ما مثبت بودن یمانی را از یک روایت با هزار سلام و صلوات بپذیریم البته بنده هنوز نتوانستم مسأله را از نظر سند حل کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر فرض مثبت و علامت حتمی بودن باید لزوم تبعیت را بررسی کرد، اظهار داشت: لزوم تبعیت از یمانی و بعد این که پا را فراتر بگذارند و بگویند جایگزین مرجعیت است باید اثبات شود.

وی با اشاره به روایت مستمسک جریان یمانی برای اثبات لزوم تبعیت ادامه داد: روایتی از مرحوم نعمانی در کتاب غیبت وجود دارد که آن ها از این روایت استفاده می کنند، روایت این است که «خروج یمانی، سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و پی در پی است و از هر طرفی مشکلاتی ایجاد می شود و وای برکسانی که با آن ها طرف شوند، پرچم هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست که مردم را به سوی امام دعوت می کند اگر یمانی خروج کرد فروش سلاح حرام است، باید از یمانی تبعیت کرده و نباید سرپیچی کرد که اگر کسی سرپیچی کند اهل جهنم می شود چون به حق دعوت می کند.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که روایتی غیر از این درباره لزوم تبعیت از یمانی نداریم، ابراز داشت: این روایت مشکل سندی دارد و ما نمی توانیم عقیده خود را به روایتی گره بزنیم که آقایی به نام احمد بن یوسف نقل می کند و هرچه جست وجو می کنیم یک کلمه درباره آن وجود ندارد.

در ادامه حجت الاسلام آیتی گفت: جریان احمد بصری از سال 1999 آغاز شده که بنیانگذار این فرقه انحرافی احمدبن اسماعیل متولد 1970 در بصره است که مهندسی معماری دارد.

وی افزود: این شخص در سال 99 ادعا می کند که حضرت حجت(عج) را در عالم خواب و سپس در بیداری ملاقات کرده که ایشان به وی فرموده است به نجف برو و مأمور هستی که برای ظهور زمینه سازی کنی، این شخص ادعا می کند که نوه و جانشین امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام آیتی با بیان این که احمد بصری ادعا می کند که نخستین نفر از 313 یار امام زمان(عج) است، ابراز داشت: این شخص همچنین مدعی رسول و مهدی بودن است و ادعا می کند که همزمان مقام ولایت و رسالت دارد.

وی ادامه داد: این شخص منحرف غیر از مقام الوهیت همه چیز را برای خود ادعا کرده است، احمد الحسن غایب است و از طریق شبکه های اجتماعی با طرفداران خود ارتباط برقرار می کند، این شخص در برخی شهرهای ما هم طرفداران اندکی پیدا کرده است.

گفتنی است، این برنامه در راستای افزایش آگاهی طلاب نسبت به جریان های انحرافی در زمینه مهدویت و از سوی ستاد برنامه ریزی امور مهدویت در حوزه علمیه قم برگزار شد./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات