۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۵۲۲۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

نذر کردن برای بهبود بیمار، سفارش پیامبر است

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی در ضمن بیان شأن نزول سوره انسان، گفت: پیامبر اکرم وقتی حال رنجور امام حسن و امام حسین(ع) را مشاهده کردند، پیشنهاد دادند که حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نذر کرده و از خداوند طلب عافیت کنند.
حجت الاسلام واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تفسیر سوره انسان پرداخت و در ابتدا گفت: طبق احادیثی که وجود دارد در چنین روزهایی سوره انسان یا همان سوره هل أتی بنابر واقعه‌ای که رویداد بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.

وی افزود: ابن عباس، پسر عموی پیامبر اکرم (ص) و یکی از بزرگترین مفسران قرآن کریم در بیان چگونگی نزول این سوره شریف گفته است؛ امام حسن و امام حسین(ع) به بیماری سختی مبتلا شدند و این بیماری طولانی شد. پیامبر اکرم (ص) با جمعی از اصحاب خویش به خانه حضرت علی (ع) برای عیادت آمدند. وقتی حال رنجور این دو بزرگوار را مشاهده کردند، پیشنهاد دادند که حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) نذر کنند و از خداوند طلب عافیت نمایند.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی در بیان ادامه واقعه اظهار داشت: بعد از این‌که این عزیزان نذر کردند مدت زیادی طول نکشید که امام حسن و امام حسین(ع) عافیت یافتند. بنابراین حضرت علی(ع) مقداری جو تهیه کردند و حضرت زهرا(س) برای افطار سه روز نان پختند. در طول این سه روز هنگام افطار در خانه به صدا در می‌آمد. ایشان طعام خود را در روز اول به مسکین، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر بخشیدند و خود تنها با آب افطار کردند.

وی افزود: حضرت علی (ع) همراه امام حسن و امام حسین(ع) که از شدت ضعف و گرسنگی بسیار رنجور شده بودند خدمت حضرت رسول (ص) رسیدند. حضرت با دیدن حالت این عزیزان غمگین شدند. جبرئیل سوره انسان را بر ایشان نازل کرد و مقام و منزلت این خاندان را بر همگان آشکار نمود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند تا خدشه‌ای بر این منزلت وارد کنند، تصریح کرد: افرادی می‌گویند که مگر می‌شود، سه روز انسان تنها آب بخورد و زنده بماند. پاسخ آن‌ها در کتاب‌های فراوانی داده شده است مانند کتاب روزه درمان جسم و جان. در این کتاب از محققی که حتی مسلمان نیست و اهل روسیه است نقل کرده‌اند که انسان می‌تواند تا ۴۰ روز تنها آب بخورد و همچنان زنده بماند.

وی در ادامه تأکید کرد: محقق‌های دیگری نیز این امر را تأیید کرده‌اند و حتی بعضی از این محققان سفارش کرده‌اند که خوب است انسان در طول سال چند روزی را تنها آب بخورد تا سموم بدن دفع شود و بدن پاک گردد که این امر هنوز ثابت نشده است بنابراین بهتر است کسی این کار را انجام ندهد و مدت طولانی فقط به آب اکتفا نکند.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی در ادامه با اشاره به زندگی ساده اهل بیت (ع) اظهار داشت: یکی از بدبختی‌ها و بیچارگی‌های عصر ما این است که محافل و مجالس عروسی تشکیل می‌شود که در آن اسراف و ریخت‌وپاش فراوانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: میهمان کنار میز می‌رود و هر چه دلش می‌خواهد داخل ظرفش می‌ریزد غافل از این‌که معده‌اش بیش از چند قاشق نمی‌تواند جای دهد و باقی غذا در ظرف می‌ماند. در آخر نیز همه را داخل کیسه‌های زباله می‌ریزند. این اسراف‌ها در حالی انجام می‌شود که افراد زیادی در حاشیه شهر هستند که مدت‌ها می‌گذرد و غذای گرم به دهانشان نمی‌گذارند.

لازم به ذکر است تفسیر و توضیح سوره شریف انسان تا جمعه ۹ مهر ۹۵ از سوی حجت‌الاسلام واعظ شهیدی ادامه خواهد داشت./202/862/ب1

ارسال نظرات