تضعیف عقلانیت در تفکر دینی بستر ساز سکولاریسم است/ لازمه حضور در خارج از مرزها شناخت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب پردیسان که در نمازخانه این دانشگاه برگزار شد با بیان این که در قرن 20 کشورهای اسلامی و تمدن اسلام با آسیب هایی مواجه شده است، گفت: قرن 20 قرن درهم شکسته شدن قدرت اسلام بوده است زیرا با بررسی جنگ جهانی اول در سال های 1914 تا 1918 میلادی خواهید یافت که نتیجه آن جنگ از میان رفتن امپراطوری عثمانی بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امپراطوری عثمانی با وجود تمام ضعف هایی که داشته است مشروعیت خود را از اسلام گرفته بود که امام خمینی(ره) نیز این مطلب را بیان می کنند اما کشورهای پیروز در جنگ جهانی اول این امپراطوری را تقسیم کردند و وضعیت امروز نیز به سبب همان تقسیم بندی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در سال 1917 میلادی نیز به سبب پیروزی انقلاب کمونیستی در شوروی، مسلمانان آسیای میانه و قفقاز از میان برداشته شدند و خسارت هایی که در آن دوران به اسلام وارد شده که تا کنون جبران نشده است و شاید بعد از این هم جبران نشوند؛ در قرن 20 چنین ضربه هایی فراوان در سرتاسر دنیا به پیکر اسلام وارد شده است.
رییس فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر قرن 20 را نقطه عطف دانست و اظهارداشت: نباید این انقلاب را صرفا از نظر سیاسی ارزیابی کرد که نتیجه آن تبادل یک قدرت باشد بلکه آنچه در این پیروزی اهمیت دارد تأسیس یک حکومت دینی پس از زمان پیامبر اکرم(ص) در جهان است.
وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی حکومت دینی در برابر سکولاریسم است؛ نگاه غرب به دین بعد از رنسانس نگاه سکولار است که بر اساس آن دین حق حکومت ندارد تا آنجا که اگر در پارلمان ایتالیا قانونی بر خلاف مسیحیت تصویب شود پاپ که دارای ظاهری خیره کننده است و تمام کشورهای دنیا نیز در واتیکان سفیر دارند حق مخالفت با آن را ندارد به عبارت دیگر دین فردی است اما امام خمینی(ره) دین را بر کرسی حکومت نشاند.
حداد عادل ایجاد دانشگاه ادیان و مذاهب در انقلابی که با نام دین تأسیس شده است را یک امر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آشنایی با ادیان و مذاهب سنت علمای اسلام است زیرا تدوین کتاب های فراوانی که در زمینه ادیان نوشته شده است در صورتی امکان دارد که نسبت به آن دین آشنایی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: زنده بودن و پویا بودن یک کشور اقتضا می کند در خارج از مرزهای خود حضور داشته باشد به عنوان مثال قدرت واقعی هر حیوان به اندازه توانایی او در کنترل اتقاقات اطرافش است؛ قدرت و اقتدار دو مفهوم متفاوت هستند و هر کشوری که ارتباط بیشتری با جامعه جهانی داشته باشد و تأثیرات بیشتری بگذارد اقتدارش بیشتر است.
عضو شورای عالی انقلاب اسلامی ادامه داد: لازمه حضور در خارج از مرزها شناخت است بنابراین نباید به معلومات خود اکتفا کرد و باید در جهت شناخت فرهنگ های دیگر تلاش های بیشتری انجام داد.
وی با بیان این که حکومت دینی نمی تواند ادیان دیگر را انکار کند، گفت: وجود ادیان مختلف درجهان یک واقعیت است گرچه ما آنها را به دلیل اعتقادات دینی حقیقت نمی دانیم اما حقیقت و واقعیت نیز دو مفهوم متفاوت هستند.
حداد عادل با طرح سؤالی مبنی بر چگونگی برخورد با ادیان های مختلف بیان داشت: در میان تمامی ادیان با وجود اختلافات وجه اشتراکاتی وجود دارد که آن هم اعتقاد به خدا و دین است بنابراین ضروری است تمامی ادیان در مقابله با بی دینی در یک صف قرار گیرند؛ ما باید بدانیم مسأله دنیای امروز تقابل دین با بی دینی است و اینجا است که باید وجه اشتراک ادیان را مهم بدانیم.
وی ادامه داد: درد و رنج های دنیای امروز از بی دینی است و ای کاش کشورهای مسیحی حقیقتا مسیحی بودند و به آیین مسیح عمل می کردند؛ آنهایی که می گویند حضرت عیسی(ع) می فرماید اگر شخصی به یک سمت صورت شما سیلی زد روی خود را برگردانید تا به سمت دیگر هم بزند در عمل به صورت کسانی که از حد خود تجاوز نکرده اند سیلی می زنند زیرا آنها به مسیح هم اعتقادی ندارند.
رییس فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی اضافه کرد: در میان ادیان اختلافات فراوانی وجود دارد که باید در زمینه این اختلاف ها با یکدیگر گفت و گو کرد به عبارت دیگر این اختلافات نباید همکاری در مقابله با بی دینی را تحت تأثیر قرار دهد.
وی وارد شدن حوزه علمیه علوم گوناگون را از برکات انقلاب دانست و گفت: از آثار این انقلاب این است که حوزه علمیه خود را محدود به فقه و اصول نمی داند و قصد دارد در تمامی مسائل وارد شود و چنین هم باید باشد زیرا حکومتی که می خواهد دینی باشد باید پاسخ گوی تمام مسائل نیز باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مسوؤلان دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: حوزه و دانشگاه هرکدام دارای عیب و حسن هستند که شما باید تلاش کنید حسن هرکدام را دریافت کنید و از عیب ها فاصله بگیرید در این صورت است که وحدت حوزه و دانشگاه موفق است؛ مراقب باشید کمیت بر کیفیت غلبه پیدا نکند.
وی عقلانیت را سیره امام خمینی(ره) دانست و افزود: مراقب باشید از سیره امام خمینی(ره) و بینش رهبر معظم انقلاب منحرف نشوید و عقلانیت نیز سیره امام خمینی(ره) است؛ تضعیف عقلانیت در تفکر دینی بستر ساز سکولاریسم است./1324/پ201/ج1