۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۴۵۲۳۰۴
استاد حوزه علمیه قم بررسی کرد؛

سیر خلافت و جانشینی پیامبر اکرم در تاریخ اسلام

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی به بررسی تاریخی جانشینان و خلفای پس از رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت: در منابع روایی شیعه و اهل سنت درباره امام علی(ع) و خاندان وی فضایل و مناقب بسیاری ذکر شده است.
حجت الاسلام و المسلمین حسین غیب غلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسین غیب غلامی، پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز، در نشست تخصصی امام حسن(ع) دومین امام و پنجمین خلیفه، که در سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد، به بررسی روایت نبوی درباره جانشینان پیامبر از دیدگاه اهل تسنن و شیعه پرداخت، گفت: یکی از مسأله اختلافی که درباره جانشین پیامبر اکرم(ص) و مسأله تعداد خلفا است که این جلسه به همین منظور تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی بیان کرد: مولوی‌ای از اهل سنت در توصیه‌ای به من گفت که علمای شیعه درباره این تعداد خلفا و جانشینان  پیامبر اکرم(ص) با طلاب اهل سنت بحث و صحبت نکنند.

وی با بیان این که مذهب شیعه خلفا بعد پیامبر را دوازده نفر می‌داند، گفت: برای تثبیت این اعتقاد، ادله و مستندات خودش را دارد و اختلافی در بین مذهب تشیع در این موضوع وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: احمد بن حنبل حدیثی از پیامبر نقل کرده است که خلافت سی سال است و بعد از آن امارت و سلطنت است.

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی بیان کرد: خلافت خلیفه اول دو سال و سه ماه، خلیفه دوم ده سال، خلافت سوم دوازده سال طول کشید که بیست و چهار سال و چند ماه می‌شود، همچنین قول مشهور آن است که خلافت حضرت علی(ع) که خلیفه چهارم است پنج سال بود که در هر صورت شش ماه تا سی سال کم می‌آید.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ابراز کرد: در نقلی از علمای اهل سنت آمده است که کسی که علی را خلیفه چهارم نداند، از دائره مسلمانی خارج است و با آن مباشرت نکنید.

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی ابراز  کرد: در حدیث «ثلاثون سنة» اگر معاویه را جزء خلفای محسوب کنیم، دچار خطا خواهد بود، زیرا که حکومت وی بیست سال طول کشید، بنابراین اساس تثبیت خلافت امام حسن مجتبی(ع) همان حدیث ثلاثون سنه است.

 استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: جماعتی از اهل سنت حدیث سفینه را قبول کرده‌اند که بر اساس این حدیث سفینه حسن بن علی خلیفه پنجم محسوب شود. 

وی به بررسی مفهوم  حدیث تثلیث پرداخت و گفت: بخاری بر اساس یک روایت مقطوعه حدیث تثلیث را بیان کرده است، خلفا بعد از پیامبر سه تا می‌داند و بر اساس حدیث مشهور که خودش ذکر کرده است.

وی در ادامه سخنانش به بررسی تاریخی حکومت خلیفه سوم پرداخت و گفت: عثمان به واسطه رأی شورای 6 نفره به خلافت رسید، اما خلیفه سوم جز افرادی بود که مسلمانان بر قتل او اجتماع کردند.

حجت الاسلام و المسلمین غیب غلامی ابراز کرد:  مسلمانان نمی‌گذاشتند که عثمان در بقیع دفن شود، بنابراین وی را شبانه در حشر کوکب دفن کردند و بعد وقتی معاویه به حکومت رسید، دیوار این قبرستان را برداشت و آن قسمت را به بقیع وصل کرد.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: در منابع روایی شیعه و اهل سنت درباره امام علی(ع) و خاندان وی فضایل و مناقب ذکر شده است، همانند این که امیرمؤمنان(ع) جنگجوی و حمله کننده‌ای بی‌گریز است که برخی از علما گفته اند منقبت بالاتر از حدیث راوی وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: آنچه سلامت و حقانیت مذهب تشیع را اثبات می‌کند، همان حدیث اثناعشر نقل شده از پیامبر اکرم(ص) است، که اختلافی میان اهل سنت و تشیع در این زمینه وجود ندارد./998/پ202/ی

 

ارسال نظرات